پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سیفی

حوزه / یک کارگردان گفت: متاسفانه شکل پخش تولیدات نمایشی نشان می‌دهد مدیران اسیر بی‌سلیقگی محض هستند.

حجت‌الله سیفی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره شرایط سریال سازی برای ماه رمضان اظهار کرد: سالها پیش قبل از آنکه ساخت سریال‌های مناسبتی برای ماه مبارک شروع شود مجموعه را با عنوان «میامی» به سیما پیشنهاد کردم که موضوعش بسیار با فضای ماه رمضان همخوان بود، اما آن کار با موافقت سیما مواجه نشد! در ادامه در سال‌های بعد شاهد بودیم سریال‌هایی در این ماه روی آنتن رفت که تنها وجه مثبت آن سرگرم کننده بودنش بود، ولیکن به لحاظ مضمون همخوانی لازم را با این ایام نداشت.

وی افزود: پرواضح است در میان کارهای تولیدی چندکار نیز وجود داشت که به لحاظ مضمونی برای ماه مبارک مناسب بود، اما کلیت کارها عاری از این ویژگی مثبت بود. بگذارید مثالی بزنم درست بعد از افطار سریال‌هایی پخش می‌شود که تنها ویژگی آن طنز است و قرار است مردم را بخنداند! البته خنده‌ای که در آن معنا و مفهوم نیست! درصورتی‌که چند ساعت قبل از افطار در برنامه‌های سیما دائماً صحبت از نزدیکی به خدا می‌شود، ولی به یکباره همه چیز رنگ عوض می‌کند. این رویکرد به نظرم یک بی‌سلیقگی آشکار است که سیما مدتهاست به آن مبتلا شده است.

این کارگردان ادامه داد: نقد من تنها به مدیران سیما بر نمی‌گردد، بلکه دیگر مدیران بخش‌های دلتی نیز در ماه رمضان برخلاف توصیه‌های دینی عمل می‌کنند. ماه مبارک ماه رحمت الهی و میهمانی خداست، اما چگونه در این ایام ارزاق معیشتی مردم گران می‌شود آیا در این دوران نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که مردم به راحتی مایحتاج خود را خرید کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت سیما درک درستی از معنای شادی ندارد، گفت: اینکه گفته می‌شود رمضان ماه میهمانی و شادیست امری درست است، اما این شادی نباید به گونه‌ای باشد که ارزش‌های حاکم بر این ماه زیر سوال رود. نکته دیگر اینکه باید برنامه‌های نمایشی سیما با یک وقفه مناسب بعد از افطار روی آنتن رود، چراکه مردم باید فرصت عبادت و مناجات را داشته باشند نه اینکه وقتی هنوز در نماز هستند، صدای موسیقی تیتراژ سریال پخش شود، بنابراین توصیه من این است بعد از پخش اذان، حتماً ذکر و مناجات و توصیه های مذهبی از شبکه‌های مختلف روی آنتن رود. لازم به ذکر است مدت زمان مناجات باید قابل قبول بوده تا بتوانند روی مخاطبش تاثیرگذاری داشته باشد. همچنین توصیه می‌کنم اگر قرار است سریال طنز پخش شود زمان پخش آن بعد از افطار نباشد، بلکه بعد از افطار کاری با مضامین دینی روی آنتن رفته و سریال‌های بعدی دیگر ژانرها را در برگیرد.

این فیلمساز در پایان تصریح کرد: مخلص کلام اینکه کاری که در ماه مبارک روی آنتن می‌رود نباید اثری صرفاً غمگین یا کاری تماماً شاد باشد بلکه باید همانند زندگی واقعی همه لحضات شاد در آثار باشد هم لحظات جدی تا بتواند مخاطب را با خود همراه کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha