جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هنرمند

حوزه/ هنرمند عضو کانون فرهنگی هنری چهارده معصوم (ع) روستای قلعه خان مانه و سملقان، ابداع‌کننده‌ ماکت شیشه‌ای از ضایعات شیشه، خواستار حمایت مسئولان و ثبت این هنر به نام استان خراسان شمالی شد.

محمدکاظم زاهدی، هنرمند عضو کانون فرهنگی هنری چهارده معصوم (ع) مسجد جامع روستای قلعه خان از توابع شهرستان مانه و سملقان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، درباره آثار هنری که با حوصله خلق کرده است، گفت: ۱۰ سال است که با علاقه و پشتکار شخصی و بدون آموزش تخصصی ماکت‌های شیشه‌ای از اماکن و ابنیه معروف و بناهای تاریخی خلق کردم.

وی که کارگاه شیشه‌بری در روستا دارد و از این طریق امرار معاش می‌کند، در توضیحی بیشتر، مواد به کار رفته در این آثار هنری را شیشه و چسب اعلام کرد و افزود: این ماکت‌ها با دورریزها و ضایعات شیشه ساخته شده است.

زاهدی ساخت ماکت شیشه‌ای مسجد جامع خرمشهر، برج میلاد مقبره حافظ، و نیز ماکت شیشه‌ای از کتاب آسمانی قرآن مزین به آیات متبرک آن ازجمله آثار خود معرفی کرد و گفت: ماکت شیشه‌ای مسجد جامع در سال ۹۹ به‌عنوان یکی از آثار برگزیده طرح ملی ایران قوی انتخاب شد و کانون فرهنگی هنری چهارده معصوم (ع) این روستا نیز در میان کانون‌های برتر رواق ترنج قرار گرفت.

این هنرمند مجسمه‌ساز، با عنوان اینکه ماکت‌سازی شیشه در طی ۱۰ سال گذشته و این آثار و ایده آن، برای نخستین بار در کشور توسط بنده ارائه و آغاز شد، از مسئولان استان خواست تا زمینه ثبت این هنر به نام استان خراسان شمالی فراهم کنند.

زاهدی همچنین گفت: با وجود حضور در نمایشگاه‌های مختلف و همچنین حضور مسئولان در روستا و بازدید از این آثار اما تاکنون برای توسعه این هنر و گسترش آن ازجمله افزایش تولید آثار حمایتی صورت نگرفته است.

وی در تکمیل مطلب فوق افزود: با توجه به اینکه مراحل ساخت ماکت‌های شیشه‌ای به‌صورت دستی علاوه بر هزینه بالا، زمان‌بر و طولانی است نیاز به دستگاه‌های کاربردی در این زمینه داریم که در زمان کمتر آثار بیشتر و ارزنده‌تری تولید شود.

زاهدی افزود: هزینه تهیه دستگاه بسیار بالا است که دراین‌باره طرحی تدوین و به وزارت فرهنگ و ارشاد ارسال شده تا با تأیید و حمایت بتوانیم شاهد رونق کارآفرینی و رشد این هنر باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha