سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که خداوند اجازه ناامیدی حتی برای گنهکاران را نمی دهد، گفت: مصداق این مسئله آیه ۵۳ سوره زمر است که می فرماید «بگو: ای بندگان من که [با ارتکاب گناه] بر خود زیاده روی کردید! از رحمت خدا نومید نشوید، یقیناً خدا همه گناهان را می آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است».

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در مراسم افتتاح کارگاه مجازی حریم عفاف که از سوی روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان همدان به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: مسئله پاکدامنی در رشد معنوی جامعه بسیار تأثیرگذار است.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که وظیفه بزرگ حوزه های علمیه تحقق دین در صحنه زندگی مردم است، افزود: خداوند، قرآن کریم را نیز با هدف تحقق دین در جامعه و زندگی مردم به صورت تدریجی بر پیامبر اکرم(ص) نازل کرده است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که عده ای از کفار بر پیامبر اکرم(ص) اشکال می کردند که چرا قرآن به یکباره بر تو نازل نمی شود، ادامه داد: خداوند در جواب کافران و در آیه ۱۰۶ سوره اسراء به پیامبر می فرماید: «وَقُرْآناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَی النَّاسِ عَلَی مُکْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنزِیلاً؛ و قرآنی که آن را بخش بخش کردیم تا آن را با تأنّی و درنگ بر مردم بخوانی و آن را آنگونه که باید به تدریج نازل کردیم».

وی خاطرنشان کرد: خداوند همچنین در آیه ۳۳ سوره فرقان به پیامبر می فرماید «وَلَا یَأْتُونَکَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْنَاکَ بِالْحَقِّ وَأَحْسَنَ تَفْسِیرًا؛ و [دشمنان] هیچ وصف و سخن باطلی بر ضد تو نمی آورند، مگر آنکه ما حق را و نیکوترین تفسیر را [برای در هم شکستن آن] برای تو می آوریم».

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: مسئله نزول تدریجی قرآن بر پیامبر از این رو اتفاق افتاده است که مردم در آیه آیه این کتاب الهی درنگ و تأمل کنند و از این طریق آموزه های دینی در جامعه ترویج پیدا کند و در همین راستا برای تربیت نسل نوباوه، نوجوان و جوان جامعه نیز باید مسائل تربیتی به صورت تدریجی و با درنگ انجام شود تا اثرگذاری خود را نشان دهد.

وی با تأکید بر این که کارشناسان و مربیان دینی باید روش های پیاده کردن ارزش های دینی در صفحه ذهنی مردم و جامعه را یاد گرفته و اجرایی کنند، بیان داشت: خواهران طلبه نیز با مطالعه شیوه تدریجی نزول آیات قرآن می توانند نقش خود در تحقق دین در جامعه را بهتر و پررنگ تر به منصه ظهور بگذارند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به آیه ۴۸ سوره فتح که خداوند می فرماید «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ ... ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ...»، افزود: آیه به حال همراهان پیامبر یعنی مسلمانان اشاره دارد که توصیف آنان در تورات و انجیل این است که وجودشان چون زراعتی است که جوانه های خود را رویانده پس تقویتش کرده تا ستبر و ضخیم شده، و در نتیجه بر ساقه هایش [محکم و استوار] ایستاده است، به طوری که دهقانان را [از رشد و انبوهی خود] به تعجب می آورد تا خدا به وسیله [انبوهی و نیرومندی] مؤمنان، کافران را به خشم آورد.

وی ادامه داد: نقش دین در زندگی این است که ما را در مسیر اراده های الهی قرار داده و کمک می کند ما رنگ خدایی به خود بگیریم؛ «صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ؛ رنگ خداست(که به ما رنگ ایمان و سیرت توحید بخشیده) و چه رنگی بهتر از رنگ (ایمان به) خدا؟ و ما او را پرستش می‌کنیم.»

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان این که سیر نزول آیات قرآن کریم بر پیامبر اکرم(ص) به صورت تدریجی برای رشد مسلمان بوده است، اظهار داشت: این فرآیند سبب شد تا مسلمانان هویت جدید پیدا کنند، شکوفا شوند، قد کشیده و دیده شوند و بتوانند جامعه کفر آن روز را به دوقطبی اسلام و کفر تبدیل کنند و این مسئله اندیشه، رفتار و منش اسلامی را در زندگی مسلمانان محقق کرد.

وی همچنین به امیدآفرینی قرآن در جامعه اشاره کرد و گفت: طبق آیات قرآن همه افراد به جز کسانی که خداوند را انکار می کنند باید به فرج و یاری خدای متعال امید داشته باشند تا در بن بست ها دست آنها را بگیرد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که خداوند اجازه ناامیدی حتی برای گنهکاران را نمی دهد، افزود: مصداق این مسئله آیه ۵۳ سوره زمر است که می فرماید «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ؛ بگو: ای بندگان من که [با ارتکاب گناه] بر خود زیاده روی کردید! از رحمت خدا نومید نشوید، یقیناً خدا همه گناهان را می آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است».

وی با اشاره به تفاوت عفو و غفران و این که در عفو گذشته فراموش می شود ولی تضمینی برای ادامه مسیر وجود ندارد و بالعکس در غفران هم گذشته فراموش می شود و هم اجازه ادامه مسیر برای افراد فراهم است، خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۵۳ سوره زمر فرموده است «یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا؛ یقیناً خدا همه گناهان را می آمرزد» و این یعنی فرصت ادامه مسیر را نیز برای بندگان فراهم کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در پایان با بیان این که خداوند همواره امید و رحمت را به بندگان تزریق می کند و اگر مانعی وجود داشته باشد از طرف بندگان است، بیان داشت: در آستانه ماه رمضان هستیم که شب های قدر نیز در این ماه بافضیلت قرار دارد و خداوند در این شب ها میزان اعطا و تقدیرش به بندگان را مشخص می کند و این میزان با اعمال و رفتار بندگان زیاد و کم می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha