جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 953327
۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
امام

حوزه/ با نگاهی به کلام و سیره نورانی امام خمینی(ره) در خصوص ماه مبارک رمضان در می یابیم که از نگاه ایشان، تلاش برای اصلاح و خودسازی، مهم ترین وظیفه مردم روزه دار در موسمِ ضیافت الهی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بار دیگر ماه رمضان فرارسید؛ ماهی که به ضیافت حق تعالی دعوت شده ایم و بر سر سفره عظیم خالقی مهربان نشسته ایم که بارها از ما ناسپاسی و توبه شکنی دیده و با این حال بیش از هر چیز مشتاق به آن است که به دامان او بازگردیم و چه بهانه ای بهتر از ماه روزه داری و عبادت که زمینه ی آشتی با حضرت حق را در وجود خود فراهم آوریم و بدین سان در ساحت معنویت و دینداری، نیک نام شویم.

بزرگان ما عنایت ویژه ای به این ماه عزیز و بی نظیر داشته اند تا آن جا که حضرت امام (ره) با تأکید بر اهمیت قدردانستن فرصت عبادت و بندگی در ماه رمضان می فرمودند: "در این‌ ماه‌ شریف‌ که‌ به‌ مهمانسرای‌ الهی‌ دعوت‌ شده‌اید، اگر به‌ حق‌ تعالی‌ معرفت‌ پیدا نکردید یا معرفت‌ شما زیادتر نشده، بدانید در ضیافت‌ الله درست‌ وارد نشده‌اید و حق‌ ضیافت‌ را بجا نیاورده‌اید. "

خود ایشان با رؤیت هلال ماه رمضان، تغییراتی در برنامه زندگی خود می دادند، از جمله تعطیلی دیدارهای عمومی تا بیش تر به دعا و قرآن و خلاصه به خودسازی برسند.

نقل است که پیر جماران، در ماه رمضان حتی شعر نمی سرودند و نمی خواندند و گوش نمی دادند و سراسر این ماه را به انجام مستحبات مربوطه سپری می کردند.

همچنین اطرافیان و نزدیکان حضرت روح الله (ره) نقل می کنند که ایشان در ماه مبارک رمضان از شب تا صبح عبادت، نماز و دعا به جای می آوردند.

ایشان پس از نماز صبح مقداری استراحت می کردند و صبح زود برای کارهایشان آماده بودند. همچنین چند روز قبل از ماه مبارک رمضان دستور می دادند که چند ختم قرآن برای افرادی که مد نظرشان بوده قرائت شود.

همچنین لازم به ذکر است که در ماه مبارک، در هر زمان کسی به نزد حضرت امام(ره) می رفت، ایشان را در حال قرائت قرآن می دید و نکته جالب توجه این که در محافلی که قاریان قرآن حضور داشتند و آیاتی قرائت می شد، به جای نشستن روی صندلی، روی زمین می نشستند. در ماه های دیگر نیز البته قرائت یک جزء قرآن، عادت روزانه شان بود، اما با این حال در ماه مبارک رمضان هر روز ده جزء قرآن را تلاوت می کردند به طوری که با پایان ماه خدا، ایشان موفق به ختم ده باره کلام وحی می شدند.

امام خمینی (ره) مهرماه سال ۱۳۵۰ در دیدار جمعی از طلاب و روحانیون فرمودند: "اگر چنانچه یک گناهی خدای ناخواسته کرده‌اید قبل از ورود به ماه رمضان، توبه کنید، از آن برگردید. بدانید که مهالک زیاد است؛ بدانید که خیلی جاها ما داریم که باید وارد بشویم؛ خطرهای زیاد برای ما هست؛ شما ان شاء الله‌ با سلامت و با نفس طاهر، با نفس پاک وارد بشوید در ماه رمضان و در ماه رمضان هم به وظایف ماه رمضان عمل بکنید. "

ایشان همچنین خردادماه سال ۶۳ تصریح کردند: " از همه بالاتر این است که انسان خودش را اصلاح کند در ماه رمضان، ما محتاج به اصلاح هستیم، محتاج به تهذیب نفس هستیم، تا آن دم آخر ما محتاجیم. پیغمبرها هم محتاجند. انبیای بزرگ هم محتاجند، منتها آنها احتیاج خودشان را فهمیده اند و دنبالش عمل کرده اند و ما از باب این که حجاب داریم نتوانستیم بفهمیم و به تکالیف خودمان عمل نکردیم. امیدوارم که ان شاء الله این ماه مبارک رمضان به همه شما مبارک باشد و مبارک بودن به این است که بنابراین بگذارید که به تکالیف خدا عمل کنید. "

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، اسفندماه سال ۶۷ و در ماه های پایانی حیات نورانی شان در این دنیا بیان داشتند: "این ماه مبارک رمضان با آن همه برکاتی که دارد، ما نمی‌توانیم از عهده شکر یکی ‌اش برآییم، ولی باید کوشش کنیم که در این ماه مبارک رمضان که بر ما گذشت، اگر حالی پیدا شد، این حال را تا ماه رمضان دیگر نگه داریم و اگر حالی پیدا نشد، متأسف باشیم و کوشش کنیم که پیدا کنیم. این هیاهوها همه رفتنی است، تمام شدنی است، آنچه که هست آنی است که پیش خود ماست، آن باقی است و با ماست و ما باید کوشش کنیم که باطن خودمان را اصلاح کنیم. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha