پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین کعبی در جلسه «کارگروه انتخابات ۱۴۰۰ و حضور حداکثری» مجمع نمایندگان طلاب

حوزه/ عضو خبرگان رهبری به عملکرد جریان غرب گرا در انتخابات اشاره کرد و گفت: این گروه از ابتدا در دولت‌های مختلف بوده و به راحتی بعد از هشت سال فرصت انتخابات را از دست نخواهند داد؛ این افراد امروز آرایش انتخاباتی گرفته‌اند و در فضای مجازی فعال شدند تا در صحنه آینده گزینه آنها بالا بیاید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی در جلسه «کارگروه انتخابات ۱۴۰۰ و حضور حداکثری» که در دبیرخانه مجمع نمایندگان طلاب برگزار شد، اظهار داشت: مجمع نمایندگان طلاب دارای سنگ بنایی خالصانه و اولین مجموعه برای تحکیم رابطه حوزه، علما و مراجع می باشد که نمونه آن بی سابقه است.

وی ابراز داشت: این مجمع در باب تحول در حوزه و همچنین تقویت حوزه انقلابی می تواند نقش مهمی را ایفا کرده و رهبر معظم انقلاب نیز با عنایت به این موضوع، مسئله حوزه انقلابی را در جمع نمایندگان طلاب بیان کردند.

عضو جامعه مدرسین به آیه ۲۸ سوره جاثیه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «وَ تَری‏ کُلَّ أُمَّةٍ جاثِیَةً کُلُّ أُمَّةٍ تُدْعی‏ إِلی‏ کِتابِهَا الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ/ در آن روز هر امّتی را می بینی (که از شدّت ترس و وحشت) بر زانو نشسته هر امّتی بسوی کتابش خوانده می شود ، و ( به آنها می گویند: ) امروز جزای آنچه را انجام می دادید به شما می دهند!».

این استاد حوزه با اشاره به مسئله انتخابات، تصریح کرد: ظرف تقرب الی الله، ظرف اجتماعی-سیاسی است و اگر کسی زاهد شود؛ اما به مسائل اجتماعی و سیاسی خود نپردازد، معلوم نیست اهل نجات باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با بیان این مطلب که بی توجهی همراه با مسئولیت اخروی است، اظهار داشت: در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، شناخت، حفظ و پیشبرد انقلاب در مسیر خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی باز تولید معارف اهل بیت (ع) در عصر غیبت است که هر بار به گونه‌ای ظهور و بروز می‌کند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اگر کسی در این مسیر خستگی کشیده و برای جریان نظام تلاش کند، عمل صالح برای او نوشته می‌شود؛ عمل صالح تنها شب زنده داری در ماه مبارک رمضان نیست؛ بلکه تلاش برای مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح هم عمل صالح است.

عضو جامعه مدرسین  با تأکید بر اینکه نباید فعالیت انتخاباتی را فعالیتی فرعی تلقی کنیم، افزود: مخصوصا انتخابات ۱۴۰۰ که اگر به صورت معمول رئیس جمهور هشت ساله باشد، این انتخابات ما را به پنجاه سالگی انقلاب می‌رساند و پیشرفت اهداف انقلاب با تحقق دولت انقلابی و اسلامی است؛ لذا ازاین جهت مانند اول انقلاب است که اگر سستی چه در مشارکت حداکثری و چه در انتخاب اصلح شود، ممکن است پشیمانی زیاد به بار بیاورد.
 عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: شرکت در انتخابات هم حق است و هم تکلیف؛ حق است چون قانون اساسی به موجب شرع مقدس و نظام سیاسی در اسلام، برای همه مردم این حق را تضمین کرده است و معنای آن این است که می‌تواند انتخاب کند و یا انتخاب نکند؛ اما از منظر دیگر، واجب و تکلیف شرعی است؛ آن هم واجب انقلابی است و اگر کسی شرکت نکند معصیت سیاسی است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با تأکید بر اینکه انتخابات ظرفیت نظام بالا برده و مشارکت حداکثری سبب تقویت نظام می‌شود، خاطرنشان ساخت: «تجدید بیعت با ولی فقیه و اطاعت از ایشان»، «تأثیرگذاری در فرهنگ، اقتصاد و ...» و ... از دستاوردهای شرکت در انتخابات است.

وی با اشاره به اینکه انتخابات حق الناس است، ادامه داد: اما حق الناس عمومی است و کسی که شرکت نمی‌کند، تضییع حقوق مردمی است که می‌خواهند دولت مناسب داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: مشارکت حداکثری باعث تضعیف دشمن و تقویت نظام می‌شود؛ لذا بسترهایی که زمینه آن را فراهم می‌کنند مورد تأیید اسلام است.

عضو خبرگان رهبری با بیان این مطلب که شرکت در انتخابات می‌تواند مصداق جهاد باشد، اظهار داشت: همچنین پاسخگویی به شبهات، اقناع افراد و دعوت به انتخاب، امر به معروف است و بر عکس نهی از منکر است.

جریان غرب گرا به راحتی از انتخابات کنار نمی کشد/ روحانیت نباید تبدیل به یک حزب شود

حجت الاسلام والمسلمین کعبی ابراز داشت: ماه مبارک رمضان از یک منظر ماه پیروزی های بزرگ اسلام است و جزو وظایف ذاتی روحانیت است که حضور فعال در مسئله داشته باشند؛ همچنین این سیاست در جهت تقویت اهداف اسلامی و تضعیف دشمن است؛ لذا نباید نگاه سکولاریستی در تبلیغ ماه رمضان حاکم شود.
 وی با اشاره به برخی از مسائل مهم در انتخابات ۱۴۰۰، خاطرنشان ساخت: اولین مسئله بازیگری و حساسیت ویژه اسرائیل و آمریکا در منطقه است؛ اینها تهدید بزرگ خود را تشکیل دولت انقلابی می‌دانند و تلاش های سیاسی، رسانه‌ای، ترفندها در فضای مجازی، مالی و حضور فعال در جهت ناامیدی مردم و دامن زدن به اختلاف و طراحی فتنه در دستور کار آنهاست.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه هوشمند کردن تحریم‌های ملت ایران در برنامه‌های آنهاست، تصریح کرد: طیف های زیادی در این مسأله فعال هستند و ظاهر فعالیت آنان تحریم انتخابات است؛ اما در وقت مقتضی به دنبال فریب انتخاباتی بوده و برای عدم رأی آوری گزینه انقلابی تلاش می کنند؛ چراکه می‌دانند که انتخابات در این کشور واقعی است لذا ازظرفیت انتخابات، سوء استفاده می‌کنند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به فعالیت بهائیت در انتخابات، بیان داشت: بهائیت، سلطنت طلبان و همه افراد خارج نشین، با برنامه نفوذ و استفاده از پول سعودی در میدان بوده و جنگ پیچیده‌ای را انجام می‌دهند و عملیات هایی برای جدایی ملت از نظام انجام می دهند.

این استاد حوزه مسئله بعدی را عملکرد جریان غرب گرا عنوان کرد و گفت: آنان از ابتدا در دولت‌های مختلف بوده و به راحتی بعد از هشت سال فرصت انتخابات را از دست نخواهند داد؛ این افراد امروز آرایش انتخاباتی گرفته‌اند و در فضای مجازی فعال شدند تا در صحنه آینده گزینه آنها بالا بیاید.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی بیان داشت: اینکه برخی دوستان فکر می‌کنند گزینه جریان انقلاب به راحتی در انتخابات ۱۴۰۰ رأی خواهد آورد، ساده اندیشی است و غرب گرایان برنامه های گوناگونی را برای انتخابات پیش رو دنبال می کنند.

وی اظهار داشت: «تعدد کاندیداهای ریاست جمهوری»، «دوگانه سازی در انتخابات همچون دوگانه جنگ و صلح، کرونا و معیشت و ...»، «استفاده از مدیران بانفوذ مخالف با وعده پست و مقام» و ... از برنامه های غرب گرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ است.

عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: معیشت موضوع مهمی است که مردم به دنبال حل آن هستند و دولت انقلابی باید برای رفع آن برنامه داشته باشد؛ کاندیداهای انقلابی باید برای مسئله تولید و اشتغال تضمین داده و برنامه های خود را به مردم ارائه دهند.

عضو خبرگان رهبری در ادامه به اهمیت انسجام نیروهای انقلابی در انتخابات ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: اگر از میان نیروهای انقلابی، صداهای متفاوت بیرون آمده و پیام های متفاوتی شنیده شود، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید؛ یکی از محورهای اتحاد، اتحاد علمای بلاد است و روحانیت نباید تبدیل به یک حزب شود و باید در کل کشور هم افزایی وجود داشته باشد.

این استاد حوزه در پایان گفت: یکی از نمودهای فعالیت مجمع نمایندگان طلاب، ایجاد هم افزایی است و شما عزیزان می توانید درباره تبیین شاخصه های اصلح و گفتمان سازی در استان ها، هم افزایی داشته باشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    61 2
    «جریان غرب‌گرا به راحتی از انتخابات کنار نمی‌کشد/ روحانیت نباید تبدیل به یک حزب شود» یک‌بار دیگر به اول و آخر این تیتر توجه کنید؛ تناقض ندارد؟! این‌که «جریان غرب‌گرا» کیست و چیست و «به راحتی از انتخابات کنار نمی‌کشد» یعنی چه؛ بماند! اما به‌هرحال این یک سخن حزبی و جناحی تلقی می‌شود و با بند دوم توصیه سخنران محترم که تأکید به حزبی نشدن روحانیت عزیز دارد، نمی‌خواند. والله اعلم
    • ج IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
      3 45
      دوست عزیز، واژه «حزب» در ادبیات سیاسی، مفهوم خاصّی دارد. حزبی کار کردن یعنی تقدیم منافع حذب بر هر چیز دیگری حتّی منافع ملّت و دستورات دین ما روحانیت، نباید حزبی به این معنا باشیم اما باید در حزب خدا باشیم و بر اساس دستورات اسلام(مبارزه با طاغوت، گسترش عدالت و ...) عمل کنیم فإنّ حزب الله هم الغالبون
  • عبدالله IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    73 2
    دوست عزیز و کاربر محترم «ج»؛ ما نیز به مفهوم خاصّ واژه «حزب» در ادبیات سیاسی واقفیم، اما تعریف جناب‌عالی و همفکران‌تان از حزب و تفسیر به‌رأی آیات کریمه الهی در این‌باره را قیاس مع‌الفارق و نوعی بازی با کلمات می‌دانیم. با این تعریف و توصیف شما قانون و اصل فعالیت احزاب در کشور بیهوده و ضد منافع ملی تلقی می‌شود؛ درحالی‌که اولاً برخلاف تعریف ناقص جناب‌عالی، فعالیت حزبی لزوماً به معنای «تقدیم منافع حزب بر هر چیز دیگری حتّی منافع ملّت و دستورات دین» نیست؛ و ثانیاً فعالیت «حزب» و «احزاب» در نظام جمهوری اسلامی تعریف و پذیرفته شده و دارای قانون رسمی است. اولین قانون احزاب بعداز پیروزی انقلاب اسلامی در 19 ماده و 9 تبصره، روز شنبه هفتم شهریور 1360 به تصویب مجلس شورای ملی آن‌زمان و اسلامی فعلی و تأیید شورای نگهبان رسید. و حتماً استحضار دارید که در فرآیند بررسی قوانین در شورای نگهبان، عدم مغایرت آن‌ها با موازین شرع صرفاً با رأی اکثریت فقهای محترم این شورا تأیید می‌شود و رأی حقوق‌دانان فقط در انطباق قوانین با قانون اساسی اعتبار دارد. به عبارت دیگر قانون احزاب حتماً توسط حداقل چهار فقیه محترم شورای نگهبان اول منطبق با موازین شرعی دانسته شده است. به اسامی فقهای شورا در زمان تأیید قانون احزاب دقت کنید: حضرات آیات لطف‌الله صافی گلپایگانی، یوسف صانعی، غلامرضا رضوانی، احمد جنتی، عبدالرحیم ربانی شیرازی و ابوالقاسم خزعلی؛ به نظر شما آیا این حضرات با بهره‌مندی از مراتب علمی و فقهی عالی، «فإنّ حزب‌الله هم الغالبون» به گوش‌شان نخورده بود؟! آیا فراموش کردید که همان‌زمان «حزب جمهوری اسلامی» با دبیرکلی شهید مظلوم و نظریه‌پرداز بزرگ انقلاب و نظام اسلامی آیةالله دکتر بهشتی تأسیس شده و در ادامه با دبیرکلی آیةالله خامنه‌ای تا خرداد 1366 فعالیت داشت. و بالاخره مگر همین الان جامعه روحانیت و مجمع روحانیون مبارز تهران فعالیت غیرحزبی دارند؟! همه این‌ها به‌جای خود محفوظ؛ ما فقط یک جمله عرض کردیم که صدر و ذیل این تیتر متناقض است و اگر سخنران محترم واقعاً قائل به غیرحزبی بودن روحانیت باشند، عنایت بفرمایند که همین موضع‌گیری ایشان جناحی و حزبی تلقی می‌گردد. فتأمل!
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    با سلام و احترام بر دو عزیز و برادر ان خوبم آقایان عبدالله و ج ایدهما الله تعالی که بحث خوبشان بنظر این حقیر مفید است ، وبا کسب اجازه از هر دو بزرگوار عرض میکنم نظر به این که میدانیم در قرآن کریم از دوحزب سخن بمیان آمده است ، حزالله و حزب الشیطان ، بدیهی است که از حزب الله بودن روحانیت را کسی انکار نمیکند ، پس بقرینه ی عقلی ، می پذیریم که منظور از تبدیل به حزب نشدن روحانیت ، قطعاََ بدین معنا خواهدبود که روحانیت نباید به حزب شیطان تبدیل شود ، که در اینجا ممکن است سؤآل شود مگر بنا بوده است که روحانیت به حزب شیطان تبدیل شود؟! روشن است که چنان بنائی نبوده است اما جریان غرب گرا در مسیر شیطان قرار دارد . پس امکاندارد که برخی از افراد با آن که از جمله روحانیین بحساب می آیند به طرف جریان غرب گرا کشیده شوند ، لذا مطلب را بعنوان تذکری تلقی می کنیم که ان الذکری تنفع المؤمنین . با عرض ادب و احترام ، محمد مهدی اسلامی .