جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
غرفه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در نمایشگاه کتاب تهران

حوزه/ به همت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی از اثر شش جلدی «از قرآن بپرسیم» و از قسمت پاسخگویی تلفنی در اپلیکیشن «پاسخگو» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام  محمدجواد اصغری به رونمایی از اثر شش جلدی «از قرآن بپرسیم» و رونمایی از پاسخگویی تلفنی در اپلیکیشن «پاسخگو» که در مرکز ملی پاسخگویی  اشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه ، از مطالبات مقام معظم رهبری در دیدار مدیران ارشد دفتر تبلیغات اسلامی بوده است که تأکید داشتند دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه پاسخگویی به سؤالات دینی بتواند کار نشر و چاپ کتاب را انجام دهد.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: جدای از این که این اثر در قطع مناسبی به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد، یک امتیاز ویژه ای که این مجموعه اثر دارد، این است که در عین حالی که شکل محتوایی اثر به صورت پرسش و پاسخ نیست، اما محتوای اثر در پاسخ به مسأله نوشته شده است و این مدل جدیدی از نگارش کتاب و اثر در حوزه پاسخگویی به سؤال و مسأله است.

وی ضمن تشکر از نویسندگان این مجموعه شش جلدی تصریح کرد: برای تدوین این آثار، شورای پژوهشی تشکیل شد که فعالیت ها و پیگیری ها خوبی را انجام داد تا فتح الباب خوبی برای حرکت به سمت نشر و چاپ آثاری باشد که در قالب سیاست های این مرکز می گنجد.

وی افزود: دغدغه ما این است که با شناسایی مسائلی که در سطح جامعه، مردم به این مرکز انتقال می دهند، پاسخ دهیم؛ و می بایست با اولویت بندی این سؤالات، مسائلی که قابلیت دارد که پاسخگویی به سؤال در قالب نشر اثر خروجی مناسبی اعم از کتاب یا نرم افزار در اختیار عموم مردم قرار بگیرد، کاملا در سیاست های مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی می گنجد و می توانیم این فعالیت را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین اصغری با اشاره به رونمایی از قسمت پاسخگویی تلفنی اپلیکیشن «پاسخگو» اظهار داشت: در زمان مدیریت حجت الاسلام والمسملین مخدوم در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی و همچنین حمایت های حجت الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ، اتفاق خوبی که رقم خورد، فعال سازی اپلیکیشن بسیار کاربردی «پاسخگو» بود که قرار است تمام فعالیت های این مرکز را در عرصه پاسخگویی در این اپلیکیشن متمرکز کنیم.

وی گفت: در طول سال های گذشته، قسمت های مختلف این اپلیکیشن اعم از پاسخگویی آنلاین فعال شده است؛ یکی از قسمت هایی که در گذشته دیده شده و از بخش های مهم پاسخگویی ما در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی است، پاسخگویی تلفنی است.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: در این مرکز به دلیلی محدودیت هایی که داشته و داریم، این امکان برای ما مهیا نیست که دفعتاً بتوانیم امکان برقراری تلفنی از طریق اپلیکیشن در اختیار همه مردم قرار دهیم، لذا تصمیم گرفتیم که مرحله به مرحله این کار را انجام دهیم و در اولین فاز، اعلام آمادگی کردیم که این امکان برای مبلغینی که در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی دارای پرونده هستند، مهیا هست که امکان تماس تلفنی مبلغان از طریق این اپلیکیشن با کارشناسان مرکز فراهم کنیم.

وی افزود: با توجه به این که مبلغان از طرف معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به سراسر کشور اعزام می شوند و گاهاً سؤالاتی برایشان پیش می آید که در پاسخگویی به آن سؤالات (چه در حوزه فقه و چه غیر فقه) نیازمند به کمک به مشاور متخصص دینی مجرب هستند؛ از امروز این اتفاق می افتد که این ارتباط تلفنی را برای اپلیکیشن مذکور مهیا می کنیم که مبلغان در ایام ماه مبارک رمضان در هر جایی از سراسر کشور مستقر باشند، با این ارتباط و با استفاده از اینترنت می توانند مرتبط شده و از دانش و تجربه کارشناس پاسخگویی این مرکز بهره مند شوند.

حجت الاسلام والمسلمین اصغری اظهار داشت: در اولین فاز، شماره تلفن حدود چهار هزار نفر از مبلغان را فعال می کنیم که این امکان برایشان فراهم شود و این امکان وجود دارد که تا سه هزار نفر دیگر از مبلغان را هم در این اپلیکیشن خدمات رسانی کنیم.

 پیش بینی افزایش دوبرابری سؤالات مردمی در ماه رمضان

وی گفت: شایان توجه است که در بازه زمانی پس از تعطیلات عید نوروز تا کنون، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود یک سوم افزایش تماس و مراجعات پاسخگویی داشته ایم؛ پیش بینی می کنیم که در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان این مراجعات نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر مراجعات داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: این حجم از مراجعات و مطالبات مردمی که بر حسب اعتماد از طرق مختلف به این مرکز مراجعه می کنند، حاصل زحمات سال ۱۰ ساله است اما وظیفه داریم که از مراجعات مردم حمایت کنیم.

وی افزود: این که یک کارشناس پاسخگویی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در یک ساعت به سؤالات ۱۸ نفر پاسخ می دهد، کار کاملاً پیشرفته ای است.

 فعالیت های مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نشاندهنده کارآمدی حوزه علمیه

حجت الاسلام والمسلمین اصغری اظهار داشت: امروزه شبهاتی مطرح می شود که حوزه چه مقدار کارآمد است و می تواند پاسخگوی نیاز و سؤالات مردم باشد، اما اگر امروزه بخواهیم کارآمدی حوزه علمیه را به مردم نشان دهیم، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی است؛ یکی از مراکزی که روحانیت نه در مقام اثبات، بلکه در مقام ثبوت این مسأله را نشان داده است که می تواند به نحوی پاسخگویی و مشاوره دینی کند که حتی فرد را از خودکشی نجات دهد و این مسأله بارها اتفاق افتاده است، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی است؛ این کارآمدی حوزه علمیه است و ان شاءالله بتوانیم با حمایت هایی که صورت گرفته و می گیرد، بتوانیم خدمات و سرویس های را به مردم ارائه دهیم.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین علی مخدوم، «مدیرکل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رییس سابق مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» اظهار داشت: در جریان آماده سازی و فراهم آوری پاسخگویی تلفنی از طریق اپلیکیشن پاسخگو، فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی، پشتیبانی و کمک های بی دریغی برای شکل گیری این نرم افزار داشتند.

وی ضمن تقدیر از فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: به سبب سیاست های مخابرات نسبت به درآمدزایی، برخی از پورت های اینترنت کشورمان، اتفاقاً پورت های ناظر به صوت آن بسته است، اما تمام مشکلات پیش رو این مرکز به همت کار کارشناسی در این مرکز حل شد.این کتاب ها که در نشر بوستان کتاب چاپ گردید شامل «قرآن و خرافه ستیزی» به قلم علیرضا صالحی، «تأثیرپذیری قرآن از فرهنگ عامه» نوشته سید محمدعلی موسوی، «مجازات های قرآن» نوشته ابراهیم صالحی، «اسلام، دین جنگ یا صلح» نوشته مصطفی محسنی، «عوامل اضطراب و آرامش روانی از دیدگاه قرآن» نوشته سیدحسن هاشمی و اخلاق اجتماعی ازدیدگاه قرآن به قلم علیرضا ملکی و مصطفی سلیمانی می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha