شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد گفت: کسی که در حق تو ظلم کرده را ببخشی، کسی که قطع رابطه با تو کرده و تو سعی کنی صله‌رحم داشته باشی. و کسی که به تو بد کرده تو در حقش خوبی کنی، از نگاه پیامبر، بهترین خلق دنیا و آخرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد نبی موسوی فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در دومین جلسه از سلسله مباحث «شرح کوتاه کلمات نهج‌البلاغه» با اشاره به حکمت یازدهم و عبارت «إِذَا قَدَرْتَ عَلَی عَدُوِّکَ، فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیْهِ»، اظهار داشت: باید توجه داشت که «شکر گزاری» مانند ذکر و دعا مراحل گوناگونی داشته و یکی از آن مراحل این است که انسان قلباً خوشنود شود بعد همین خشنودی را بر زبان جاری و در مقام عمل بدان عمل کند.

وی با طرح این سؤال که «اگر خداوند متعال به انسان سرمایه و ثروتی داد، شکر آن چگونه است؟» پاسخ داد؛ یقینا یکی از راه‌های شکر دستگیری از فقراء و نیازمندان است.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان تصریح کرد: اگر خداوند به شخصی جایگاه و مقاومی داد، مثلاً رئیس‌جمهور یا استاندار شد؛ شکر آن با رفع گرفتاری‌های مردم حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید؛

اسلام دین اجتماعی است/ معاشرت و حل مشکلات مردم مهمترین توصیه دین به مؤمنین است

وی در ادامه گفت: اگر خداوند به تو قدرت داد که می‌توانی بر کسی که بر تو ظلم کرده پیروز شوی در هنگام پیروزی بهترین شُکر، عفو و گذشت است؛ اگر بتوانی در مقابل، خود را کنترل کنی و عفو و گذشت کنی شکر قدرت را به جا آورده‌ای...

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد، با اشاره به عبارت «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ» خاطرنشان کرد: اگر دوست داری که خداوند تو را ببخشد، باید سعی کنی تو نیز دیگران را ببخشی...

وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اعظم(ص) مبنی بر؛ «أَلاَ أُخْبِرُکُمْ بِخَیْرِ خَلاَئِقِ الدُّنْیَا وَالاْخِرَةِ؟ الْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَکَ وَتَصِلُ مَنْ قَطَعَکَ وَالاِْحْسَانُ إِلَی مَنْ أَسَاءَ إِلَیْکَ وَإِعْطَاءُ مَنْ حَرَمَکَ» گفت: امام صادق(ع) نقل می کند که پیامبر اعظم(ص) فرمودند؛ «آیا بهترین خلق دنیا و آخرت را به شما معرفی کنم؟ کسی که در حق تو ظلم کرده را ببخشی، کسی که قطع رابطه با تو کرده و تو سعی کنی صله‌رحم داشته باشی. و کسی که به تو بد کرده تو در حقش خوبی کنی و اگر کسی تو را محروم کرده تو به او عطا کنی.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان در پایان گفت: ان‌شاءالله خداوند به همه ما توفیق این را بدهد که بتوانیم شکر قلبی، زبانی و عملی داشته باشیم.

لازم به ذکر است، علاقمندان جهت مشاهده پرونده خبری "شرح کوتاه نهج البلاغه" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنید.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha