جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بازدید رستم نژاد از سامانه خبری حوزه

حوزه/معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: حسادت که یکی از رذائل اخلاقی است خود معلول یک اندیشه دیگری است، زیرا حسادت اعتراض به خدا و خشمگین بودن بر قدر الهی است و این حسادت که یک عمل در نفس است به صورت غیبت، تهمت و... در رفتار بیرونی ظاهر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست شب های بندگی با موضوع تفسیر آیات اخلاقی قرآن کریم در تبیین بیانیه گام دوم در دومین شب ماه مبارک رمضان به صورت مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد، معاون آموزش‌ حوزه های علمیه در این نشست عنوان کرد: در بحث تفسیر آیات اخلاق در راستای تببین بیانیه گام دوم، دو مقدمه امانت‌دار بودن انسان و نظام اسلامی بزرگترین نعمت الهی بودن است، مطرح شد.

وی افزود: حاملان این ودیعه الهی در گام اول دارای ویژگی هایی بودند که توانستند تا به اینجا برسند و این صفت ها باید در نسل بعدی نیز وجود داشته باشد؛ زیرا اگر ملتی ظرفیت تحمل نعمت را از دست بدهد آن نعمت از بین می‌رود.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به اینکه در گام دوم باید خصال نفسانی، اندیشه و رفتار را مورد توجه قرار داد، اظهار کرد: از شیطان فقط یک ترک (سجده نکردن) رخ داد؛ اما خداوند یک فعل (امتناع کردن) را به آن نسبت می‌دهد و منشا این امتناع کردن از سجده، روحیه استکباری داشتن نسبت به خداوند بود که این استکبار نیز ناشی از اندیشه بوده است؛ زیرا درون خود، خداوند و امر آن را حکیمانه نمی دانسته است.

وی با تاکید براینکه هر فعلی هم که بشر دارد مانند همین عمل است، بیان کرد: جوانان گام اول اندیشه‌ای توحیدی داشتند؛ زیرا ایثارگری یک فعل است، اما این نفس است که باید به اینجا برسد و این خصلت را به عنوان فضیلت در جامعه شکل دهد و آن شکل نمی گیرد مگر اندیشه درست شود و پیامبراسلام(ص) نیز ۱۳ سال را به اصلاح اندیشه اختصاص داد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با بیان اینکه این سه حوزه در تعامل با هم قرار دارند، ادامه داد: مثلا در بحث حسادت که یکی از رذائل اخلاقی است خود معلول یک اندیشه دیگری است، زیرا حسادت اعتراض به خدا و خشمگین بودن بر قدر الهی است و این حسادت که یک عمل در نفس است به صورت غیبت، تهمت و... در رفتار بیرونی ظاهر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم آنچه در گام اول اعم از ایثار، روحیه جهاد، نترسیدن از مرگ و... اتفاق افتاد در گام دوم نیز رقم خورد باید در اندیشه تحولی به وجود بیاید، افزود: فلسفه بعثت پیامبران در دو عنصر وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ  حکمت (اندیشه) و یزکیهم (نفس) خلاصه می‌شود و خداوند یازده قسم به خورشید و ... می‌خورد که اگر کسی نفس را تزکیه کند به رستگاری می‌رسد؛ زیرا اگر تزکیه رخ دهد رفتار درست می‌شود.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: اسلام برای اینکه انسان را به درجه‌ای از تزکیه برساند از تعلیم شروع می‌کند؛ زیرا اصلاح اندیشه باید صورت گیرد تا درون اصلاح شود و با امر و نهی نیز نمی توان درون را درست کرد.

وی ادامه داد: البته اسلام از طریق رفتار نیز نفس را به تزکیه نزدیک می‌کند؛ مثلا امام علی(ع) می‌فرماید اگر حلیم نیستی خود را به حلم بزن؛ زیرا اگرانسان خود را شبیه  قومی کند کم کم شبیه آن می‌شود و روانشناسان نیز این امر را تائید کرده اند همچنین حضرت علی (ع) می فرماید اگر از چیزی می‌ترسی خود را درون آن بیانداز؛ زیرا این گونه صفت شجاعت بر تو بار می‌شود.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha