سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
دیدار حجت الاسلام والمسلمین نواب با آیت الله رجبی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب گفت: یکی از حوزه‌هایی که از آن غافل مانده‌ایم، جذب دانشجوی خارجی و تعامل علمی با دانشگاه‌های مختلف جهان از جمله دانشگاه‌های کشورهای همسایه است؛ دانشگاه ادیان و مذاهب در این زمینه شروع به فعالیت کرده است و به موفقیت‌هایی نیز دست یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با آیت‌الله محمود رجبی مدیر جدید این مؤسسه دیدار کرد.

در این دیدار رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن عرض تسلیت به مناسبت ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی بنیان‌گذار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، خطاب به آیت‌الله رجبی گفت: هدف از این دیدار، عرض تسلیت به مناسبت ارتحال علامه مصباح یزدی و تبریک به مناسبت انتصاب جنابعالی به سمت مدیریت این مجموعه ارزشمند است.

وی ضمن اشاره به سوابق همکاری خود با مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از بدو تأسیس تا کنون، درباره این مؤسسه گفت: هر مرکز آموزشی جدید و منظم و درستی که در قم دایر است، ریشه‌ای در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) دارد و این‌جا مرکز مدیریت مراکز نوپدید و جدید و برنامه‌دار حوزه است؛ لذا همه کسانی که در قم منشأ اثر هستند، ازجمله آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به شکل مستقیم و غیرمستقیم، مرتبط به این آبشخور بوده‌اند و از این‌جا سیراب شده‌اند و حق این‌جا، فراموش‌نشدنی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب هم‌چنین ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: بیانیه مأموریت دانشگاه نیز معرفی عالمانه اسلام بر اساس تعالیم اهل‌بیت(ع) است. این شاه‌بیت بیانیه مأموریت دانشگاه است. لذا بخش اعظم پایان‌نامه‌های دفاع شده در دانشگاه ادیان و مذاهب به صورت تطبیقی کار شده است؛ تمام رشته‌های ما نیز بر اساس مطالعات تطبیقی است و در تلاش هستیم معارف قرآنی را نیز جزو دروس تمام رشته‌ها درآوریم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه یادآور شد: دانشگاه ادیان و مذاهب در حال توسعه است و دوره آموزشی تربیت مدرّس را برای جذب فضلا و استادان برای همکاری علمی راه‌اندازی کرده‌ایم و علاقه داریم از فارغ‌التحصیلان مؤسسه امام خمینی(ره) نیز در این زمینه بهره‌مند شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب افزود: یکی از حوزه‌هایی که از آن غافل مانده‌ایم، جذب دانشجوی خارجی و تعامل علمی با دانشگاه‌های مختلف جهان از جمله دانشگاه‌های کشورهای همسایه است؛ دانشگاه ادیان و مذاهب در این زمینه شروع به فعالیت کرده است و به موفقیت‌هایی نیز دست یافته است.

آیت‌الله محمود رجبی نیز در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به حجت‌الاسلام والمسلمین نواب و هیئت همراه گفت: نقش و حضور شما در فعالیت‌های مختلف مؤسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره) بر همگان مشخص و محرز است و امیدواریم بتوانیم فصل جدیدی در ارتباط بین دو مرکز ایجاد کنیم.

وی افزود: در دانشگاه ادیان و مذاهب ظرفیت گسترده‌ای در حوزه ادیان فراهم شده است. اصل گفت‌وگو بین ادیان، در قرآن کریم هم مطرح است و هر اقدامی در حوزه گفت‌وگوی ادیان انجام می‌شود، باید مبتنی بر مبانی برگرفته از قرآن کریم باشد؛ محور این مبانی، هدایت انسان‌ها به سوی اسلام ناب محمدی(ص) است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: ورود ما به این عرصه‌ها باید با این هدف انجام شود که همه را به سوی اسلام که آیین حق است، سوق دهیم؛ حال، شیوه‌ها و شکل‌ها و برنامه‌ها و سیاست‌هایش بسته به شرایط گوناگون است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت علامه مصباح یزدی نیز به این مسئله تأکید داشتند و معتقد به برداشت از سیره اهل‌بیت(ع) در گفت‌وگو با ادیان بودند؛ ایشان می‌فرمودند این تعامل باید هم‌چون دوایر متحدالمرکز باشد؛ مرکز، همان اسلام ناب است و به همین میزان، دایره‌های متعددی که تشکیل می‌شود، عبارت از فرق و در مرحله بعد ادیان آسمانی دیگر است.

آیت‌الله رجبی گفت: در مؤسسه امام خمینی رحمة الله علیه نیز گروه ادیان فعال است و تعاملی که پیش‌تر بین دانشگاه ادیان و مذاهب و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بوده، می‌تواند گسترش پیدا کند و از جمله این حوزه‌ها، فلسفه است. لذا در دیگر حوزه‌ها نیز می‌توان این همکاری‌ها را توسعه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha