جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که به عنوان مؤمن همواره باید مراقب باشیم که رابطه ما رابطه ای کفرآمیز نشود و در رابطه ها جانب انصاف را رعایت کنیم، گفت: مؤمن همواره باید انصاف در برخورد با دوست و دشمن را رعایت کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در ویژه برنامه شرح شمس که همزمان با ماه مبارک رمضان در نمازخانه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار می شود، به تفسیر آیات چهارم تا ششم سوره فرقان پرداخت.

وی با اشاره به آیه چهارم سوره فرقان که خداوند می فرماید «و َقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا إِفْکٌ افْتَرَاهُ وَ أَعَانَهُ عَلَیْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ فَقَدْ جَاءُوا ظُلْمًا و َزُورًا؛ و کافران گفتند: این [قرآن] چیزی نیست جز دروغی که [پیامبر] آن را از پیش خود ساخته و دیگران او را بر ساختن آن یاری داده اند، بی تردید [با این نسبت ناروا] مرتکب ستمی سنگین و دروغی بزرگ [و تهمتی زشت] شده اند.»، اظهار داشت: کفر یکی از مهم ترین چالش های پیش روی پیشرفت حقیقت و تنظیم روابط اجتماعی است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: در آیه چهارم سوره فرقان کافران به دلیل کفری که نسبت به پیامبر داشتند به ایشان افترا زدند که قرآن دروغی از جانب خود پیامبر است، که قرآن می فرماید کافران با این افترا، مرتکب ستمی سنگین و دروغی بزرگ [و تهمتی زشت] شده اند و کلمه ظلم و زور در قرآن کریم فقط در این آیه کنار هم آمده چون کفار با این دروغ مانع هدایت دیگران نیز می شدند.

وی خاطرنشان کرد: کفار مجدد ادامه دادند که این کتاب افسانه های مکتوب پیشینیان است که نوشتن [از روی] آنها را از [نویسندگان] درخواست کرده است و آن نوشته ها هر صبح و شام بر او خوانده می شود تا حفظ کند و بر ما بخواند و بگوید: این وحی آسمانی است! «و َقَالُوا أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ اکْتَتَبَهَا فَهِیَ تُمْلَی عَلَیْهِ بُکْرَةً وَأَصِیلًا».

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: کفار در آیه پنجم سوره فرقان هم به محتوای قرآن اشکال می‌کردند که نوآوری ندارد، بلکه افسانه‌های قدیمی است، «أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ» و هم شخص پیامبر را زیر سؤال می‌بردند که رونویسی کرده است، «اکْتَتَبَها» و هم یارانی خیالی برای پیامبر در نظر می‌گرفتند، «تُمْلی‌ عَلَیْهِ».

وی اظهار داشت: خداوند در آیه ششم سوره فرقان پاسخ کفار را اینچنین می دهد «قُلْ أَنْزَلَهُ الَّذِی یَعْلَمُ السِّرَّ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ کانَ غَفُوراً رَحِیماً، بگو: (این قرآن را) کسی فرستاد که اسرار را در آسمان‌ها و زمین می‌داند، قطعاً او آمرزنده و مهربان است».

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: آیه ششم سوره فرقان دربردارنده این مطالب است که قرآن حاوی دستوراتی اسرارآمیز است «أَنْزَلَهُ الَّذِی یَعْلَمُ السِّرَّ»، علم خداوند نسبت به حقایق پنهان و آشکار یکسان است «یَعْلَمُ السِّرَّ»، در آسمان‌ها اسراری است که دست بشر به آن نمی‌رسد «السِّرَّ فِی السَّماواتِ» و راه توبه حتّی برای کفّاری که قرآن را افسانه و پیامبر را دروغ‌پرداز می‌خوانند، باز است«إِنَّهُ کانَ غَفُوراً رَحِیماً».

وی در پایان با تأکید بر این که به عنوان مؤمن همواره باید مراقب باشیم که رابطه ما رابطه ای کفرآمیز نشود و در رابطه ها جانب انصاف را رعایت کنیم، گفت: این که در تربیت اسلامی بحث انصاف مطرح می شود برای همین است، یعنی انصاف را در برخورد با دوست و دشمن رعایت کنیم و افراد، احزاب، اشخاص و گروه ها را از روی غیظ داوری نکنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha