پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام شفیعی

حوزه/ حجت‌الاسلام شفیعی گفت: اگر بخواهیم امیرالمؤمنینِ مکتوب و نوشته‌شده را به نمایش بگذاریم باید نهج‌البلاغه را به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید محسن شفیعی، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان خوزستان، در سومین جلسه از سلسله مباحث «هدایت در سایه‌سار قرآن»، اظهار داشت: بعد از قرآن شریف که آخرین کتاب آسمانی پروردگار متعال است، امت اسلامی با مجموعه‌ی نورانی و مبارکی به نام نهج‌البلاغه آشناست که در برخی تعابیر از آن به "اخ القرآن" یعنی برادر قرآن یاد شده است.

وی افزود: نهج‌البلاغه مجموعه‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها، کلمات حکمت‌آموز، وصایا و دعاهایی است که همه از امیرالمؤمنین(ع) بوده و سید رضی در اواخر قرن ۴ هجری این مجموعه را گردآوری کرده و نام آن را نهج‌البلاغه گذاشته است.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان خوزستان، به بیان تقسیم‌بندی بخش‌های مختلف نهج‌البلاغه پرداخت و ابراز داشت: نهج‌البلاغه به سه بخش خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار تقسیم می‌شود که بخش اول آن  منتخبی از خطبه‌های امیرالمؤمنین(ع)، شامل ۲۳۹ خطبه می‌شود البته برخی ۲۴۱ خطبه نیز گفته‌اند و مشهورترین این خطبه‌ها که همگی نورانی و مبارک هستند خطبه‌ی شقشقیه و خطبه متقین می‌باشند.

بیشتر بخوانید؛

تدبر در قرآن موجب هدایت و سعادتمندی انسان می‌شود

وی در ادامه گفت: بخش دوم که بخش‌نامه‌ها است، ۷۹ بخش دارد که از ۱۲ وصیت‌نامه، سفارش و بخش‌نامه و ۲ فرمان، یک دعا، یک پیمان‌نامه و ۶۳ نامه مکتوب تشکیل‌شده و شاید بتوان گفت معروف‌ترین این نامه‌ها یکی نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر برای حکومت مصر، دومی نامه امیرالمؤمنین به عثمان ابن حنیف و سومی نامه امام علی(ع) به فرزندش امام مجتبی(ع) است که سراسر آن درسی از زندگی است.

حجت‌الاسلام شفیعی، اضافه کرد: بخش سوم کلمات قصار است که سید رضی ۴۸۰ کلمه قصار و حکمت کوتاه در این بخش جمع‌آوری کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های متمادی از اواخر قرن ۴ به بعد نهج‌البلاغه به زبان‌های مختلف ترجمه‌شده که شمار ترجمه‌های نهج‌البلاغه بیش از ۱۰۰ عنوان است که بیشتر آن‌ها به زبان فارسی بوده و بر طبق آنچه بنده مرور و تحقیق اجمالی کرده‌ام، نهج‌البلاغه به حدود ۲۰ زبان از زبان‌های رایج دنیا ترجمه و در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته است.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، با اشاره به تعبیر امام خمینی(ره) در مورد نهج‌البلاغه، گفت: امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه سیاسی الهی خود در مورد نهج‌البلاغه این تعبیر را دارند که «ما مفتخریم که کتاب نهج‌البلاغه که بعد از قرآن بزرگ‌ترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی‌بخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است از امام معصوم ماست» همچنین امام در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب پیام مهمی به کنگره هزاره نهج‌البلاغه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۶۰ صادر کرده‌اند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز همیشه و پیوسته هم خودشان با نهج‌البلاغه مأنوس بوده و هست و هم توصیه زیادی به این کار می‌کنند و تعبیر قشنگی نیز در مورد نهج‌البلاغه دارند که می‌فرمایند: « نهج‌البلاغه جلوه‌ی کتبی امیرالمؤمنین است» یعنی اگر بخواهیم امیرالمؤمنین مکتوب و نوشته‌شده را به نمایش بگذاریم باید نهج‌البلاغه را به نمایش بگذاریم.

حجت‌الاسلام شفیعی در پایان گفت: امیدواریم که جامعه عزیز ما انس بیشتری با نهج‌البلاغه پیداکرده و از آن بهره ببرد.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "هدایت در سایه‌سار قرآن" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha