سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ بازدید رستم نژاد از سامانه خبری حوزه

حوزه/ معاون آموزش‌ حوزه‌های علمیه کشور گفت: همه افراد نسل اول مسلمانان عادی بودند اما تبدیل به مجاهد فی سبیل الله شدند؛ زیرا قیامشان در راه خدا بود نه در راه آسایش و رفاه دنیوی؛ چون در غیر این صورت دروغ، خیانت و دیگر گرفتاری‌ها در کارشان نمایان می‌شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست شب‌های بندگی با موضوع تفسیر آیات اخلاقی قرآن کریم در تبیین بیانیه گام دوم در پنجمین شب ماه مبارک رمضان به صورت مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد، معاون آموزش حوزه های علیمه با بیان اینکه در قرآن  بیان شده است که خداوند نعمتی را به قومی نمی‌دهد مگر اینکه آن‌ها خود را تغییر داده و شایستگی آن را پیدا کنند، عنوان کرد: سوال پیش می‌آید که نسل اول انقلاب چه تغییراتی در خود به وجود آوردند تا شایستگی امانت‌داری حکومت اسلامی را پیدا کردند؟

وی افزود: اولین تغییری که نسل و امانت‌داران اول در خود ایجاد کردند این بود که نصرت خدا را باور کرده و او را در زندگی خود نقش دادند و به اینکه تمام مستکبرین دنیا علیه‌ آن‌ها بودند توجه نکردند؛ این نسل چون به خدا ایمان داشتند نتوانستند حکومت طاغوت را تحمل کنند. حضرت موسی هم زمانی که جلویش رود نیل و پشت سرش لشکر فرعون قرار داشت باز امیدش به خدا را از دست نداد و جلو رفت تا وحی رسید و راه برایشان باز شد.

معاون آموزش‌ حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه همه افراد نسل اول مسلمانان عادی بودند اما تبدیل به مجاهد فی سبیل الله شدند، اظهار کرد: آنها قیامشان در راه خدا بود نه در راه آسایش و رفاه دنیوی؛ چون در غیر این صورت دروغ، خیانت و دیگر گرفتاری‌ها در کارشان نمایان می‌شد؛ همچنین در قیام در راه خدا گروهی یا انفرادی بودن تفاوتی ندارد.

وی در خصوص دومین تغییری که نسل اول انقلاب در خود ایجاد کردند توضیح داد: این نسل پس از خداوند، خود را باور کردند یعنی ناامیدی و یأس را از خود دور کرده و به خود ایمان آوردند، به همین دلیل است که آمریکا بیش از چهل سال است که در تلاش بازگشت به دوران تسلط بر ایران است اما موفق نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد عنوان کرد: در همین راستا در قرآن به قوم حضرت موسی گفته شده است که فرعون نمی‌تواند بر شما مسلط شود مگر اینکه خودتان بخواهید.

وی تصریح کرد: دلیل پرداختن به این مسائل پس از چهل سال این است همین تغییراتی که سبب پیروزی نسل اول بر طاغوت شد می‌تواند موجب استمرار و حفظ این امانت برای نسل دوم شود بنابراین نسل دوم باید این رموز را بدانند و برای ارتقای آن تلاش کنند.

معاون آموزش‌ حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: در قرآن نیز بیان شده است که خداوند نعمتی را که عطا می‌کند، سلب نمی‌کند مگر اینکه خود انسان‌ها مسبب این امر شوند.

62\313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha