جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تبریز

حوزه / مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که انسان‌های الهی دچار کثرت طلبی و حرص در مال نمی‌شوند، گفت: وقف استمرار ثمره عمر آدمی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز  حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی روز دوشنبه در برنامه «افطارلیق» شبکه سهند، با یادآوری و قدردانی از واقفان جان و مالی که نام و یاد خود را به بلندای تاریخ ماندگار کرده‌اند، گفت: واژه‌هایی چون وقف، صدقه جاریه و باقیات و صالحات در قرآن کریم وجود دارد و در روایات متعددی نیز این سنت‌ها مطرح شده‌اند.

وی افزود: هرچند خود واژه وقف در قرآن کریم استعمال نشده، اما اطلاقاتی چون باقیات الصالحات را می‌توان در آیات مختلفی چون ۴۳ سوره کهف مشاهده کرد. بر اساس این آیات الهی، مثل اعلای باقیات  الصالحات مطرح شده در قرآن کریم به بیان مفسران گرانقدر عالم تشیع و اهل سنت، سنت حسنه وقف است.

وی ادامه داد: تعریفی که فقهای گرانقدر برای وقف مطرح کرده‌اند، تحبیس مال و تثبیل منفعت است که بیان می‌کند؛ وقف زمانی اتفاق می‌افتد که انسان مالی را حبس کرده و از فروش آن جلوگیری کند و سپس منفعت آن را با نیت خود، برای استفاده عموم در اختیار جامعه قرار دهد.

حجت الاسلام حسینی با زیان این‌کت وقف با اسلام مطرح نشده و اسلام فقط بر این سنت صحه گذاشته است، گفت: سیره اهل بیت (ع) از ابتدای بنای اسلام در جریان این سنت حسنه موقوفاتی داشته‌اند و حتی پیامبر اکرم (ص) نیز اولین و بزرگترین واقف جهان اسلام است. وقف در سایر ادیان ابراهیمی نیز وجود دارد و انجام این سنت هم‌چنان در این ادیان ادامه دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که وقف میراث ماندگار و استمرار عمر انسان است، افزود: عمل انسان بعد از مرگ قطع می‌شود و در زندگی اخروی تنها از طریق فرزند صالح، علم ماندگار و مالی که انسان با حفظ حق وراث و با ۸۰۰ نوع نیت برای جامعه به یادگار می‌گذارد، اعمال حسنه را برای خود جمع آوری می‌کند.

وی متذکر شد: سیر طبیعی زندگی انسان دارای چهار دوره است که شامل دوره لعب و بازی کودکی، دوره لهو و بیهوده گذرانی نوجوانی، دوره زینت و آراستگی جوانی، دوره تفاخر و فخرفروشی میانسالگی و دوره کثرت طلبی کهن سالی می‌شود. حرص و طمع در سیر طبیعی زندگی انسان وجود دارد اما انسانی که الهی شد و ایمان و عمل صالح را به عنوان دغدغه خود قرار داد، برای ماندگاری دسترنج سال‌های متمادی گذشته اقدام می‌کند و دیگر حرص و طمع زندگی معنایی نخواهد داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: وقف نشانه تکریم انسان است، تا حدی که امضای واقف به اندازه امضای شارع مقدس ارزشمند است و هیچ کس اجازه تخطی از آن را ندارد.

وی با بیان این‌که هر کسی می تواند وقفی داشته باشد، افزود: اهداف وقف بر پایه سه نظام ضروری، نیازی و تحسینی تبیین شده و در حالی که همه نمی‌توانند هم‌چون خواجه رشیدالدین فضلی موقوفات عظیمی را از خود به یادگار بگذارند، بابی به نام وقف مشارکتی بنا نهاده‌ایم که از این طریق اصحاب قرآن می‌توانند مجموعه مدنظر خود را برای وقف بین افراد مختلف تقسیم کرده ‌و از این طریق به صورت مشارکتی و دسته جمعی اقدام به وقف کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی متذکر شد: برای حمایت از دین و حوزه‌های علمیه و تربیت علمای ربانی، حوزه قرآن و رفع مهجوریت این کتاب مقدس، حوزه‌های فناورانه پزشکی، حمایت از قشر نیازمند و بحث‌های علمی نیازمند وقف هستیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha