جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اتاق عقد حرم حضرت معصومه

حوزه/ مسئول واحد خدمات خانواده حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به کاهش محسوس آمار اتاق عقد و واحد مشاوره حرم مطهر به خاطر شیوع بیماری کرونا گفت: برنامه ریزی شده که از سال ۱۴۰۰ بتوانیم بحث نوبت دهی اتاق عقد و واحد مشاوره را برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تسهیل خدمت رسانی به زائران و مجاوران در بستر فضای مجازی فعال کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام مهدی حسین زاده مسئول واحد خدمات خانواده اداره خانواده حرم مطهربانوی کرامت در تبیین برنامه های سال گذشته این واحد اظهار کرد: واحد خدمات خانواده دو بخش اصلی دارد یکی اتاق عقد یا پیوندهای آسمانی که میزبان زوجین برای انجام عقد ازدواج است و دیگری واحد مشاوره که در دو شیفت صبح ویژه خواهران و عصر ویژه برادران به زائران در این زمینه خدمت‌رسانی می‌کند.

وی اظهار کرد: با توجه به استقبالی که از برنامه های حوزه خانواده در آستان مقدس وجود دارد با همکاری معاونت فرهنگی و مدیریت فنی مهندسی حرم مطهر مکان‌های جدیدی برای اتاق عقد و واحد مشاوره در صحن جواد الائمه در نظر گرفته شد و از ابتدای سال ۱۳۹۹ در این دو مکان جدید خدمت رسانی را آغاز کردیم که با استقبال خوبی نیز روبرو شده‌ایم.

مسئول واحد خدمات خانواده حرم مطهر بانوی کرامت ادامه داد: در گذشته سفره عقد حرم یک سفره بود ولی در مکان جدید دو سفره مهیا شده و در ایام پیک بستر برپایی سه سفره عقد نیز فراهم است زیرا در ایام موالید ائمه علیهم السلام و مناسبت های خاص علاوه بر مراجعه کنندگان از شهر مقدس قم از شهرهای دیگر هم علاقه مندان به اهل بیت علیهم السلام پیوند آسمانی خود را از حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها آغاز می کنند.

وی تصریح کرد: تا قبل از کرونا سالانه بیش از ۲ هزار عقد دراتاق عقد حرم مطهر انجام می گرفت که در سال ۱۳۹۹  به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی اتاق عقد و ممنوعیت تجمعات تنها ۶۱۴ عقد در اتاق عقد حرم مطهر بانوی کرامت انجام شده است.

حجت الاسلام حسین زاده افزود: در واحد مشاوره نیز با حضور ۳۵ کارشناس خبره و مجرب حوزوی و دانشگاهی در مباحث مختلف خانواده، ازدواج، تربیت فرزند، تحصیل، اخلاق و اختلالات رفتاری و روانی در شیفت صبح به خواهران و در شیفت عصر به برادران خدمت رسانی می کنیم که مورد استقبال مردم قرار گرفته و مخاطبان ما از شهر مقدس قم و شهرهای دیگر با تعیین وقت قبلی در حرم حضور یافته و از برنامه مشاوره حرم استفاده می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در واحد مشاوره در مجموع نزدیک به هزار مراجعه کننده در سال گذشته داشته ایم که ۴۸۴ نفر در بخش خواهران و ۵۱۲ نفر به بخش برادران مراجعه کرده اند که با توجه به شرایط کرونایی و تعطیلی واحد مشاوره در بیش از ۸ ماه از سال این آمار کاهش قابل توجهی نسبت به سالهای گذشته داشته است.

مسئول واحد خدمات خانواده حرم مطهر بانوی کرامت بیان کرد: برنامه ریزی شده که از سال ۱۴۰۰ بتوانیم بحث نوبت دهی اتاق عقد و واحد مشاوره را برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تسهیل خدمت رسانی به زائران و مجاوران در بستر فضای مجازی داشته باشیم و درکنار آن هم بتوانیم ارائه محتوا برای مراجعه کنندگان داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری همایش و دوره زوج‌های بهشتی در سال‌های قبل از بیماری کرونا گفت: برنامه ریزی شده است که اولین دوره این همایش را بعد از فروکش پیک چهارم کرونا در بهار امسال برگزار کنیم و همچنین برنامه ریزی شده که در سال ۱۴۰۰ هر فصل یک دوره آموزشی برای زوج‌های جوان در بحث همسرداری و برای والدین در بحث تربیت فرزند در سه قالب کارگاه های آموزشی، همایش و مشاوره برگزار کنیم.

حجت الاسلام حسین زاده همچنین به برگزاری طرح «طبیب الدوار» با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و اداره کل اوقاف استان قم در حرم مطهر بانوی کرامت گفت: این طرح در قالب تبلیغ چهره به چهره و استقبال از زائران نوروزی با حضور ۲۰ کارشناس و مبلغ آموزش دیده از ۲۸ اسفند ۹۹ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در ورودی های حرم مطهر بانوی کرامت اجرا شد که مورد استقبال زائران قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت فعالیت در فضای مجازی در ایام کرونا برای ارائه محتوای لازم در حوزه سبک زندگی و فرهنگ فاطمی کانال خانواده فاطمی در سال ۱۳۹۹ فعالیت داشت و برنامه ریزی شده که در سال ۱۴۰۰ به همراه شبکه ملی خانواده فاطمی، بستر گسترش فعالیت های معارفی فاطمی و برنامه های سبک زندگی و مباحث مرتبط با خانواده به صورت تخصصی فراهم شود.

مسئول واحد خدمات خانواده حرم مطهر بانوی کرامت ابراز کرد: ما در واحد مشاوره آمادگی برگزاری دوره های آموزشی پیش از ازدواج را نیز داریم و به دنبال این هستیم که در قالب همایش و برگزاری دوره های حضوری و مجازی با زوج های جوان ارتباط داشته باشیم و آموزش های لازم در حوزه سبک زندگی و همسر داری را به آنها ارائه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرشاد IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    نوبت عقد