پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران تقوا و پرهیزکاری را یک کلان ظرفیت عنوان کرد که در قرآن به شدت و درستی درباره آن سخن به میان آمده است، گفت: صفت تقوا را باید در خود تقویت کنیم و ماه رمضان زمینه ای برای رشد و تقویت این کلان ظرفیت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در ویژه برنامه شرح شمس که همزمان با ماه مبارک رمضان در نمازخانه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار می شود، به تفسیر آیات یازدهم تا بیستم سوره فرقان پرداخت.

وی اظهار داشت: نکته مهمی که از سوره فرقان می شود فهمید این است که خداوند پیامبران را از جنس مردم قرار داده است تا گفته ها و عملکردهای آنان برای مردم قابل باور باشد و مردم احساس نزدیکی به پیامبر عصر خود داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با تأکید بر این که زهد و سادگی برای انبیاء و رهبران دینی شایسته است و زندگی کاخ‌نشینی دور از شأن و زیّ آنها است، ادامه داد: نظام ها و حکومت هایی که نتوانند در کنار مردم باشند به سمت دیکتاتوری خواهند رفت و این امر آنها را به شکست رهنمون خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: منطق اسلام این است که رهبران جامعه همراه با مردم و در سطح آنها باشند؛ از این رو رهبران اسلامی و طبقات مرجع دینی باید این گونه زندگی کنند و نباید احساس شود که با گرفتن مسئولیت یک تغییر عجیب و غریب و رفتارهای غیرمتعارف از آنها سر بزند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به آیه ۱۱ سوره فرقان «بَلْ کَذَّبُوا بِالسَّاعَةِ وَ أَعْتَدْنا لِمَنْ کَذَّبَ بِالسَّاعَةِ سَعِیراً»، گفت: خداوند در این آیه سرچشمه‌ی بهانه‌های کفّار را بی‌اعتقادی به قیامت عنوان می کند، یعنی کافران قیامت را انکار کرده‌اند و ما برای منکران قیامت آتشی فروزان و سوزان آماده کرده‌ایم.

وی بیان داشت: بی اعتقادی به یک موضوع اگر از روی جهل باشد قابل تغییر و تصحیح خواهد بود، ولی اگر از روی کفر باشد، قابل تغییر نیست و کافران چون کفر به قیامت دارند در آتش پرالتهاب و سوزان دوزخ(سَعِیراً) خواهند سوخت و سعیر نقطه ای از جهنم است که فوران و شدت آتش در آن بسیار بالاست به طوری که اگر افراد بتوانند از این قسمت فرار می کنند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: خداوند در ادامه آیات و در آیه ۱۵ و ۱۶ سوره فرقان خطاب به پیامبر اکرم(ص) می فرماید «قلْ أَذلِکَ خَیْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ کانَتْ لَهُمْ جَزاءً وَ مَصِیراً، لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ خالِدِینَ کانَ عَلی‌ رَبِّکَ وَعْداً مَسْؤُلًا؛ (ای پیامبر!) به مردم بگو: آیا این (ذلّت و عذاب) بهتر است یا بهشت جاودانی که به پرهیزکاران وعده داده شده و سزا و سرانجام آنان است؟ برای اهل بهشت آن چه بخواهند موجود است. آنان برای همیشه در آن جا هستند. (این پاداش) بر پروردگارت وعده‌ای است واجب».

وی تقوا و پرهیزکاری را یک کلان ظرفیت عنوان کرد که در قرآن به شدت و درستی درباره آن سخن به میان آمده است و ادامه داد: صفت تقوا را باید در خود تقویت کنیم و ماه رمضان زمینه ای برای رشد و تقویت این کلان ظرفیت است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در بخش پایانی سخنان خود به ترجمه و شرح مختصر آیات ۱۷ تا ۲۰ سوره فرقان پرداخت و گفت: در این آیات چگونگی محشور شدن کافران در قیامت، سؤال از آنها و معبودانی که می پرستیدند، کامیابی کافران در نعمات خداوند برای گمراهی بیشتر در دنیا و تکذیب کافران از سوی معبودان سخن گفته شده است.

وی اظهار داشت: خداوند در آیه ۲۰ پاسخ برخی شبهات کافران به پیامبر را این گونه می دهد «وَ ما أَرْسَلْنا قَبْلَکَ مِنَ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا إِنَّهُمْ لَیَأْکُلُونَ الطَّعامَ وَ یَمْشُونَ فِی الْأَسْواقِ وَ جَعَلْنا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَ َصْبِرُونَ وَ کانَ رَبُّکَ بَصِیراً؛ و ما پیش از تو هیچ پیامبری نفرستادیم مگر آن که آنان (نیز) غذا می‌خوردند و در بازارها راه می‌رفتند، و ما بعضی از شما را وسیله‌ی آزمایش بعضی دیگر قرار دادیم. آیا صبر و تحمّل از خود نشان می‌دهید؟ و پروردگار تو همواره بیناست.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha