جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: آفرینش زن با آفرینش مرد یکسان بوده و در یک اراده الهی است و این ها به عنوان جریان مکمل یکدیگر قلمداد می شوند؛ نه اینکه زنان برای خدمت به مردان آفریده شده باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در ششمین برنامه فصل همدلی که از لایو معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران پخش شد، اظهار داشت: درباره کیفیت ارتقاء جایگاه زن در جامعه جاهلی سخن می‌گفتیم و اینکه خداوند متعال به تدریج همگام با نزول سوره های قرآن جایگاه زنان را ارتقاء بخشید.

وی با بیان این که یکی از جنبه هایی که در قرآن مورد عنایت قرار گرفته این است که بینش عرب جاهلی درباره زنان را به چالش بکشد، افزود: در سوره نجم که بیست و سومین سوره ای است که در مکه بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد، مسئله بسیار مهمی مطرح می شود، این که اعراب جاهلی بر این باور بودند که فرشتگان دختر بوده و دختران خدا هستند و در همین راستا نام بت های خود را مؤنث و دخترانه انتخاب می کردند و این در حالی بود که برای خودشان پسر انتخاب می کردند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: خداوند در آیات ۱۹ تا ۲۲ سوره نجم به نام بت های اعراب جاهلی اشاره کرده و می فرماید «أَفَرَأَیْتُمُ اللَّاتَ وَالْعُزَّی، وَ مَناةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْری‌، أَلَکُمُ الذَّکَرُ وَ لَهُ الْأُنْثی‌، تِلْکَ إِذاً قِسْمَةٌ ضِیزی‌؛ آیا (بت‌های) لات و عزّی را دیده‌اید؟ و منات، آن سومین بت دیگر، آیا (این گونه می‌پندارید که) پسر برای شما است و دختر برای خداوند؛ این (تقسیم شما) تقسیمی است ناعادلانه».

وی بیان داشت: قرآن می خواهد با این ادبیات، بینش های نادرستی را که اعراب جاهلی با آن زندگی می کردند به چالش بکشد، به این صورت که اگر دختر خوب است و خدا با آن همه عظمتش دختر دارد! پس چرا شما از زمانی که دختردار می شوید، می گویید دختر نداشته باشیم؟! اگر پسر خوب است و عامل قدرت است؟ پس چرا شما وقتی برای خودتان فرزند پسر را انتخاب می کنید، برای خدا این کار را انجام نمی دهید؟

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: در این تعاملی که در سوره نجم آورده می شود، خداوند به اعراب می‌فرماید که این روشی که شما انتخاب کردید و دختران را کنار می‌زنید و پسران را انتخاب می کنید، روش نادرستی است و نادرست تر اینکه شما یک روش دوگانه را انجام می دهید که یک طرف آن خدا و طرف دیگر آن خودتان هستید؛ وقتی به خدا می رسید، می گویید خدا دختر داشته باشد و بت ها که نماد فرشتگان هستند، دختر باشند ولی وقتی به خودتان می رسد، برای خودتان پسر می خواهید.

وی با بیان این که در سوره نجم از ویژگی های خداوند متعال سخن به میان آمده است، خاطرنشان کرد: در آیه ۴۵ سوره نجم بیان شده «وَ أَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَ الْأُنْثی؛ و اوست که خلق را (برای انس با هم) جفت نر و ماده آفریده است»(نجم-۴۵)، که بسیار تعبیر لطیفی است و از نظر اجتماعی این زمینه را بیان می فرماید که زن و مرد، مذکر و مؤنث، اینها زوج هم و مکمل هم هستند، بدون اینکه یکی بر دیگری برتری خاصی داشته باشد و هر دو به طور مشترک مخلوق خدای متعال هستند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: این یک شروع جدی برای روشن شدن دیدگاه خداوند متعال در مسئله آفرینش است و این که آفرینش زن با آفرینش مرد یکسان بوده و در یک اراده الهی است و این ها به عنوان جریان مکمل یکدیگر قلمداد می شوند؛ نه اینکه زنان برای خدمت به مردان آفریده شده باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha