جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پوستر ماه رمضان

حوزه/ خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ/ ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه امم گذشته را فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید.».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان غربی فاطمه ابراهیمی، امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با بیان این که در ماه رمضان گناهان انسان بخشیده می شود، اظهار داشت: در ماه رمضان خداوند متعال از بندگان در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می کند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی به ذکر برخی از فضائل ماه مبارک رمضان از نظر قرآن و روایات پرداخت و افزود: ماه رمضان به جهت نزول قرآن کریم  و ویژگی های منحصری که دارد، برترین ماه است و قرآن کریم می فرماید: «ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان‏ها در آن نازل شده است».

وی اضافه کرد: حضرت محمد (ص) درباره ماه رمضان می فرماید: «ای مردم! ماه خدا، با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد، ماهی که نزد خدا از همه ماه‏ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب‏هایش بر همه شب‏ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته‏ اید، نفس‏های شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است.... بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می‏کند».

ابراهیمی تصریح کرد: انسان افزون بر جنبه مادی و جسمی، دارای بُعد معنوی و روحی هم هست و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب، برنامه‏ های ویژه را نیاز دارند، یکی از برنامه‏ ها برای تقویت و رشد معنوی، تقوا و پرهیزگاری است؛ یعنی اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب برسد، باید هوای نفس را مهار کند و موانع رشد را یکی پس از دیگری بر دارد و خود را سرگرم لذت‏ها و شهوات جسمی نکند. یکی از اعمالی که در این راستا مؤثر و مفید است روزه‏ داری است. خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ/ ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه امم گذشته را فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید.».

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان این که روزه مانع نفوذ شیطان‏های جنی و انسی به قلب انسان می شود و وسوسه‏ های آنها را خنثی می کند، گفت: انسان روزه‏ دار در هنگام گرسنگی و تشنگی، فقرا و بینوایان را یاد می کند و در نتیجه به کمک آن‏ها می شتابد.

وی در پایان بیان داشت: فضائل و ثواب‏هایی که برای ماه مبارک رمضان و روزه‏ داری ذکر شده، از آنِ کسانی است که حقیقت آن را درک کنند و جامه عمل بپوشانند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha