پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام ملکی

حوزه/ قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه گفت: کسانی که حتی تفسیر کربلا را تغییر داده و امام حسین(ع) را که اهل مبارزه بود اهل مذاکره بیان می‌کنند معلوم است که می‌خواهند تفکر غرب را به رسمیت بشناسند و اعلام برائت حقیقی نسبت به دشمنان خداوند ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حمیدملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان ها، در نشست شب های بندگی که با موضوع سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) به صورت مجازی برگزار شد، عنوان کرد: ماه رمضان بهار قرآن است و این فصل هم فصل ریزش رحمت الهی است، در ماه رمضان علاوه بر روزه گرفتن تغییر باید در رفتار و سبک زندگی افراد شکل بگیرد.

وی ادامه داد: نماز باید انسان را از فحشاء دور کند و اگر این اتفاق نیفتد یعنی حقیقت نماز شکل نگرفته است؛ روزه نیز همین گونه بوده و هدف آن رساندن فرد به تقوا است.

وی افزود: نمی‌شود انسان مؤمن باشد، اما سبک زندگی‌اش نبوی و علوی نباشد که در این صورت اشکالی در حقیقت روزه‌اش وجود دارد که ماه رمضان برای رفع همین اشکالات است. یکی از آیاتی که در این راستا وجود دارد آیه ۴ سوره ممتحنه است که در آن به مؤمنان توصیه شده است که الگوی خود را حضرت ابراهیم (ع) و پیروان ایشان قرار دهند.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه،‌اولین ویژگی حضرت ابراهیم (ع) و پیروان ایشان را کنار نیامدن با کافران دانست و تصریح کرد: اصل دین حب به خداوند و اولیای الهی و بغض نسبت به دشمنان خدا است بنابراین پیروان آن‌ها نیز باید به این امر عمل کنند و تفکر سکولاریستی نداشته باشند. دشمن بودن یعنی اینکه هم در سینه، کینه آن‌ها را دارند و هم فرهنگ و روش زندگی آن‌ها را نمی‌پذیرند.

وی ادامه داد: نرمی و لطافت در برابر دشمنان فقط تا زمانی که امیدی به هدایت شان وجود داشته باشد جایز است؛ اما این مورد نیز برای تغییر شیوه زندگی به سبک دشمنان دلیل مناسبی نیست. امام خمینی (ره)، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و سردار سلیمانی از نمونه رهبران بزرگ اسلامی هستند که علی‌رغم مهربانی قلبی هرگز با دشمنان خدا کنار نیامدند.

این مفسر قرآن تصریح کرد: کسانی که حتی تفسیر کربلا را تغییر داده و امام حسین(ع) را که اهل مبارزه بود اهل مذاکره بیان می‌کنند معلوم است که می‌خواهند تفکر غرب را به رسمیت بشناسند و اعلام برائت حقیقی نسبت به دشمنان خداوند ندارند.

وی با بیان اینکه مصداق بارز این آیه اعلام برائت نسبت به آمریکا در حال حاضر می‌باشد اظهار کرد: باید نسبت به این دشمن بزرگ آشکارا اعلام برائت کرد و تا وقتی که در مسیر حق قرار نگرفتند این عداوت ادامه یابد نه اینکه در ابتدا اعلام دشمنی ‌کنند اما بعد به مرور زمان به بلندگوی دشمن تبدیل ‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار کرد: بنابر موارد مذکور کسی که اولیاء خدا را اسوه زندگی خود قرار می‌دهد باید بر اساس رفتار و گفتار آن‌ها زندگی کند. کسانی که اهل روضه‌ هستند باید اهل معرفت نیز باشند؛ روضه و توسلات، قلب و روح رو سیطره می‌دهد، اما باید سبک زندگی اهل بیت(ع) را نیز دانست و در زندگی به کار بست.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha