جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یک مسئله ساده

حوزه/ «یک مسئله ساده» فیلم نیمه بلندی با نویسندگی،کارگردانی و تهیه کنندگی عده ای از طلاب هنرمند است که به تازگی در پلتفرم های فیلیمو و ودیو منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، فیلم نیمه بلند داستانی «یک مسئله ساده» اولین اثرنیمه بلند خانواده عقیق اثری گروهی از طلاب هنرمند است که به یکی از مسائل مهم اجتماعی و خانوادگی پرداخته و به تازگی پلتفرم های ودیو و فیلیمو منتشر شده است.

بی اطلاعی از احکام اسلامی به ویژه در موضوع ازدواج موقت موضوعی است که دستمایه طرح داستانی در این فیلم قرارگرفته است که مسائل و مشکلاتی را در روز قبل از ازدواج دختری به اسم مریم برای او به وجود می‌آورد.

فیلمی که اولین تجربه فیلم‌سازی اسماعیل عظیمی در بخش نیمه بلند است و به تهیه‌کنندگی حسین سلیمانی  و  در خانه فیلم داستانی ساخته‌شده و مجری طرح آن خانواده عقیق است.

اسماعیل عظیمی کارگردان این فیلم که از سال ۹۰ فیلم‌سازی را آغاز کرده است در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در رابطه باتجربه ساخت این فیلم اظهار داشت: از سال ۹۰ تجربه ساخت تیزرهای فرهنگی، فیلم‌های کوتاه و مجموعه‌های قرآنی را پشت سر گذاشته بودم و بعدازاین تجربه‌ها در خانواده عقیق و خانه فیلم داستانی به سمت تولید یک کار نیمه بلند رفتیم.

کارگردان فیلم «یک مسئله ساده» این فیلم را یک کار کاملاً گروهی و جمعی از زمان تولید تا اکران خواند و افزود: ایده و طرح اولیه «یک مسئله ساده» در سال ۹۷ در یک کارگروه فیلم‌نامه‌نویسی در خانواده عقیق به سرپرستی حسین سلیمانی مطرح شد و بعدازآن این طرح انتخاب شد و در تلاشی گروهی نویسندگان به سرپرستی حسین سلیمانی و بعد از چند نسخه با تلاش عبدالحسین عبدی و علی سمندری آهنگری این فیلم‌نامه تقریباً در سال ۹۸ نهایی شد و به مرحله تولید رسید.

وی بابیان اینکه هم‌زمان با بازنویسی نسخه‌های آخر فیلم‌نامه، پیش‌تولید کار در تابستان ۹۸ شروع شد، تأکید کرد: یکی از مراحل سخت پیش‌تولید انتخاب لوکیشن بود، به این خاطر که کل داستان در خانه‌ای می‌گذشت بنابراین باید انتخاب محل این لوکیشن بر اساس قصه و کارکردهای آن انجام می‌شد. شهرهای قم، اراک و کاشان و تهران را موردبررسی قراردادیم و درنهایت با تلاش همکاران پیش‌تولید این خانه در شهر کاشان پیدا شد که به فضای فیلم نزدیک بود.

عظیمی با اشاره به اینکه هم‌زمان با مراحل انتخاب لوکیشن کار انتخاب بازیگر نیز شروع‌شده بود، تأکید کرد: دو روز در قم و دو روز نیز در تهران تست بازیگری داشتیم و بعد از گرفتن تست بازیگری از حدود  ۱۰۰ بازیگر را درنهایت انتخاب‌ها نهایی شدند.

کارگردان «یک مسئله ساده» با اشاره به زمان فیلم‌برداری نیز ادامه داد: در شهر کاشان تقریباً هشت روز تمرین و فیلم‌برداری داشتیم.

وی به شاکله اصلی طلبگی این فیلم هم اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های این کار این بود که مغز متفکر این کار جمعی طلبه بودند که شامل کارگردان، تهیه‌کننده و نویسندگان فیلم بودند.

به گفته عظیمی البته این فیلم صرفاً بر اساس یک دغدغه طلبگی شکل نگرفته است که بعضاً  در بین طلاب مشاهده می‌شود بلکه همگی طلاب مشغول در این کار، سیر حرفه‌ای فیلم‌سازی و فیلم‌نامه‌نویسی را هم طی کرده‌اند و تجربه‌هایی زیادی را قبلاً در این زمینه داشته‌اند و از دانشجویان فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی و عضو انجمن سینمای جوان هستند.

به گفته کارگردان یک مسئله ساده  متأسفانه در فضای حوزوی و طلبگی بعضاً دیده می‌شود افرادی هستند که یک‌دفعه و از روی دغدغه و بدون داشتن تخصص حرفه‌ای در حوزه سینما، وارد هنر می‌شوند و این روند باعث ضربه به سینما می‌شود و کارکردی ندارد، اما ما تلاش کرده‌ایم مسیر هنری را به شکل تخصصی و حرفه‌ای پیش برویم و دغدغه دینی و طلبگی و اعتقادی را به شکل هنری بیان کنیم و این‌یکی از ویژگی‌های مهم این گروه بود.

وی در رابطه با ضرورت ساخت این‌گونه فیلم‌ها نیز تأکید کرد: در مورد ضرورت ساخت فیلم‌های اجتماعی و درام خانوادگی باید گفت که خانواده در جامعه یک اصل مهم است و دین‌مداری و اسلام مداری در خانواده‌های ما در طول تاریخ وجود داشته است و با توجه به پیشروی  جامعه از فضای سنتی به سمت مدرن چالش‌هایی خانواده‌ها را درگیر می‌کند  و به همین دلیل سعی کردیم در این فیلم هم در مورد یک مسئله مهم که شاید چالش بسیاری از خانواده‌ها باشد سخن بگوییم.

عظیمی با اشاره به اینکه حرکت از سمت سنت به مدرنیته تبعاتی برای نسل امروز دارد، تأکید کرد: خلاصه شدن دین به برخی مناسک و مسائل ظاهری موضوعی است که بعضاً در این شرایط به وجود می‌آید و ازاین‌رو بحث ازدواج و خواندن صیغه عقد را فرمالیته می‌دانند اما پشت این مسائل نکته‌هایی وجود دارد و ما بر اساس این موضوع به فیلم پرداخته‌ایم.

کارگردان «یک مسئله ساده» افزود: این نوع باور و نگرش در ذهن شخصیت اصلی فیلم هم وجود دارد که در یک برهه‌ای از زندگی درگیر آن می‌شود و مستأصل می‌شود و با خودش فکر می‌کند که حالا یک عقدی خوانده‌شده و نمی‌خواهد به آن پایبند باشد و در دیالوگی هم می‌گوید: «آدم‌ها دلیل بعضی از چیزها را نمی‌فهمند و قبولش نمی‌کنند چون به خودشان می‌گویند که این‌یک مسئله ساده است». و این دیالوگ کاملاً گویای معنا و پیام فیلم است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha