سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: خداوند متعال وقتی به مسئله زن توجه کرده، دقیقاً در حوزه تکلیف آنچنان به زن نگاه کرده است که به مرد و برعکس؛ بنابراین هردو اینها به طور مشترک مخاطب تکالیف، دستورات و توصیه های خداوند قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در نهمین برنامه فصل همدلی که از لایو معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران پخش شد، اظهار داشت: در موضوع تشکیل خانواده اسلامی صحبت می کردیم که به خانواده ای رسیدیم که تسلیم امر خداست، یعنی خانواده آدم و حوا.

وی با بیان این که خداوند متعال این خانواده را مسجود ملائکه قرار داد و این خانواده را ساکن در بهشت کرد و فرمود مراقب باشید که با فریب شیطان از درخت ممنوعه نخورید، افزود: شیطان هر دو را فریب داد و لباسشان از تنشان کنده شد تا اینکه خداوند متعال براساس اراده‌هایش آنها را از بهشت راند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: بعد از رانده شدن آدم و حوا از بهشت، خداوند متعال مجدد توصیه هایی به هر دوکرد، اما این توصیه ها یک خطاب عمومی به همه ما انسانها به عنوان فرزندان آدم است که در چندین آیه با تعبیر «یَا بَنِی آدَمَ» به کار رفته است که وقتی گفته می شود «بنی آدم» یعنی کل فرزندان آدم، اعم از زن یا مرد.

وی با اشاره به آیه ۲۶ سوره اعراف که می فرماید «یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَ رِیشًا و َلِبَاسُ التَّقْوَی ذَلِکَ خَیْرٌ ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ؛ ای فرزندان آدم! همانا بر شما لباسی فرو فرستادیم تا هم زشتی (برهنگی) شما را بپوشاند و هم زیوری باشد، و (لی) لباس تقوا همانا بهتر است. آن، از نشانه‌های خداست، باشد که آنان پند گیرند (و متذکّر شوند)»، خاطرنشان کرد: در این آیه توصیه کلی خداوند متعال به زن و مرد است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان این که لباس در این آیه هم زشتی ها و برهنگی را می پوشاند و هم زیور است، گفت: اما ادامه آیه می فرماید بهتر و مهم تر از اینها لباس تقوا است، یعنی شخصیتی خویشتندار داشته باشید که این شخصیت در جایی که باید، خودش را کنترل کند؛ لباس تقوا بهتر می‌تواند عیب های شما را بپوشاند و برای شما زینت برتر است.

وی بیان داشت: خداوند در این آیه می‌فرماید «ذَلِکَ خَیْرٌ» این لباس تقوا  بهتر از لباس های ظاهری برای شما عمل می کند، «ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ» این تذکری که دادم از آیات و نشانه های الهی است، «لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ» شاید شما متذکر شوید و به سمت تقوا بروید.

مدیر حوزه های علمیه خواهران خطاب آیه ۲۶ سوره اعراف را شامل زنان و مردان دانست که در مسئله تکلیف از نگاه قرآن یکسان هستند و ادامه داد: این تصریح به تکلیف مشترک در سیر نزول تدریجی قرآن اولین بار است که در این آیه انجام شده است و این که خانواده ها همه باید مراقب باشند تا از لباس تقوا خارج نشوند.

وی همچنین به آیه ۲۷ سوره اعراف اشاره کرد که می فرماید «یَا بَنِی آدَمَ لَا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ؛ ای فرزندان آدم! مبادا شیطان فریبتان دهد، آنگونه که پدر و مادرِ (نخستین) شما را از بهشت بیرون کرد» و افزود: آیه ادامه می دهد، «یَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوْآتِهِمَا؛ لباس تقوا را از تنشان خارج کرد تا عیب های آنان نمایان شود»، و این یعنی وقتی عیب های شما نمایان می شود که از لباس تقوا خارج شوید.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تصریح کرد: در این آیات خداوند به زنان و مردان جامعه توصیه می کند که مراقب باشید از لباس تقوا خارج نشوید و ادامه می دهد «إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ؛ همانا شیطان و گروهش شما را از آنجا که شما آنها را نمی‌بینید می‌بینند. ما شیاطین را دوستان و سرپرستان کسانی که ایمان نمی‌آورند قرار دادیم».

وی در پایان گفت: خداوند متعال وقتی به مسئله زن توجه کرده، دقیقاً در حوزه تکلیف آنچنان به زن نگاه کرده است که به مرد و برعکس؛ بنابراین هر دوی اینها به طور مشترک مخاطب تکالیف، دستورات و توصیه های خداوند قرار گرفته اند و این در فضای آن روز مکه خیلی معنادار و ارزشمند بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha