جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که طاغوت همواره در صدد این است تا مردان را در جامعه منکوب و زنان را در استخدام اراده های ناروای خود قرار دهد، گفت: خداوند در قرآن با این تصمیم طاغوت به مقابله برخاسته و جایگاه و شخصیت زنان و مردان را به خوبی احیا کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در دهمین و قسمت پایانی برنامه فصل همدلی که از لایو معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران پخش شد، اظهار داشت: تفاوتی که بین طاغوت و خدای متعال وجود دارد، این است که طاغوت در صدد این است مردان را در جامعه منکوب کند و زنان را در استخدام اراده های ناروای خود قرار دهد؛ در حالی که خدای متعال برنامه اصلی خودش را بر این قرار داده که زنان را نجات دهد، همچنان که مردان را نجات می دهد و این قصه را در قالب جریان فرعون و برخوردی که فرعونیان با بنی اسرائیل کردند، نمایان کرده است.

وی افزود: آیه ۱۲۷ سوره اعراف داستان گفت و گو و تصمیم گیری فرعون و مشاورینش را چنین بیان می کند «وَ قالَ الْمَلاَ ُمِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ» بزرگان قوم به فرعون گفتند «أَتَذَرُ مُوسی وَ قَوْمَهُ لِیُفْسِدُوا فِی الأَرْضِ» اجازه می‌دهی موسی و قومش بنی اسرائیل در زمین فساد کنند «وَ یَذَرَکَ وَ آلِهَتَکَ» و تو و معبودهایی که می پرستی را به حال خود رها کنند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که دشمنان با طرح توحید، جریان اعتقادی جامعه را به هم می ریزند، ادامه داد: این تصمیم طاغوت، در مورد هر طاغوتی است؛ امروز اگر زن را به ظاهر در خدمت تجارت، هنر و بازی های روزگار و شادی های خودشان قرار دادند، این روش، روش امروز نیست، روش همیشه طاغوتیان است.

وی بیان داشت: در ادامه آیه، تصمیم طاغوت چنین آمده است «قالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنائَهُمْ» فرزندانشان را می کشیم «وَ نَسْتَحْیی نِسائَهُمْ» و زنانشان را نگه می داریم؛ چون فرزندان بازوهای قدرت یک جامعه هستند، قدرتشان را از ایشان می‌گیریم و زنانشان را در اختیار اراده خود قرار می دهیم «وَ إِنّا فَوْقَهُمْ قاهِرُونَ»، ما در بالای سر آنها سلطه کافی را داریم.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: این اتفاق وقتی گزارش می‌شود، اقداماتی صورت می گیرد و در آیه ۱۴۱ سوره اعراف، خداوند متعال به زیبایی نقش خود را در بازگشت جایگاه زنان و مردان جامعه و احیای شخصیت هر دو توضیح می‌دهد.

وی ادامه داد: خداوند در آیه می فرماید  «وَ إِذْ أَنْجَیْناکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذابِ یُقَتِّلُونَ أَبْناءَکُمْ وَ یَسْتَحْیُونَ نِساءَکُمْ» بنی اسرائیل به یاد بیاورید وقتی که ما شما را نجات دادیم، از آل فرعون. به شما بدترین زندگی و تلخ ترین ها را می چشاندند، فرزندانتان را که عامل قدرت شما بودند، می‌کشتند و زنانتان را برای اراده های خود و بازی‌های خودشان درآن روزگار زنده نگه می داشتند «وَ فِی ذلِکُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظِیمٌ» این آزمایش و بلایی بسیار سنگین از جانب پروردگارتان است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: خداوند متعال در قرآن مسیری را طی کرد که به تدریج جایگاه زن آنچنان که باید، اعتلا پیدا کند و زنان خود را پیدا کنند و برای ایشان فرصت ایجاد شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha