سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ اجلاسیه مدیران استانی حوزه‌های علمیه به صورت ویدئوکنفرانس

حوزه/ آیت الله اعرافی گفت: حوزه بر عهد همیشگی خود که در کنار مردم و در خدمت مردم بودن با کمال دلسوزی، خیرخواهی و تواضع است، پایبند بوده و از التزام و اهتمام به ارزش‌های اسلام و انقلاب کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علی‌رضا اعرافی در اجلاسیه مدیران استانی حوزه‌های علمیه کشور که به صورت وبینار برگزار شد، ضمن تبریک پیشاپیش میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام بیان داشت: امام رضا علیه السلام فرمودند صوم دارای مراتب و مدارج است و صائم نباید هیچ وقت در این مسیر و در طی مدارج صوم توقف کند؛ آنچه در این حدیث شریف قابل استفاده است این است که صوم یک فرصت برای مانع زدایی است تا مراتبی از حقایق عالم روشن و شناخت جدیدی بر بندگان صائم کشف گردد.
وی با تبیین حقیقت روزه و رابطه آن با همه ابعاد وجود انسان گفت: روزه صرفا عملی عبادی و آدابی برای برخی از اعضای وجود ما نیست، بلکه نظامی در هم تنیده و جامع بر همه ابعاد وجود انسان است و اعضا و جوارح وجود ما را در بر گرفته و اگر امساک حقیقی بر هر عضو و ساحتی از وجود ما مسلط شود یقیقناً آن عضو و آن ساحت وجودی در مسیر رشد و تعالی قرار می‌گیرد.
عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد:
 وظیفه نخست روحانیت خودسازی است و وظیفه دیگر روحانیت ساختن جامعه و جامعه پردازی است و در این میان وظیفه اخص ما و شما، تربیت افرادی در تراز بالای علمی و اخلاقی، برای حضور در مجالس علمی حوزوی است.

آیت الله اعرافی گفت: ما باید این را بدانیم که حوزه برای افزایش جذب و پذیرش مطلقاً از مباحث کیفی و شاخص های خود کوتاه نیامده و نخواهد آمد.
وی افزود: در سال گذشته میانگین معدل پذیرفته شدگان بالا بوده و کاهش تعداد آنان به دلایل مختلفی بوده که یکی از آن ها وجود همین فیلترهای کیفی است.

استاد درس خارج و سطوح عالی حوزه خاطرنشان کرد: ورود در دانشوری در حوزه علوم اسلامی شرایطی دارد که از آن‌ها کوتاه نمی آییم و به رعایت آن ها تأکید داریم.
وی گفت: اما برای این کیفی سازی نیاز داریم دامنه ثبت نام و تعداد داوطلبان را افزایش دهیم تا به‌گزینی و جذب مستعدترین و با انگیزه‌ترین داوطلبان، به وقوع بپیوندد.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که در سال گذشته افزایشی را در تعداد ثبت نام شاهد بودیم، افزود: ما می‌بایست حوزه را درست به جامعه معرفی کنیم؛ باید نقش حوزه، تاریخ با عظمت حوزه، نخبگان حوزه و به طور کلی تبیین سیمای حوزه در ابعاد علمی، اجتماعی و سیاسی را با جدیت در دستور کار خود قرار دهیم.

آیت الله اعرافی بیان داشت: باید از ظرفیت هایی که در اختیار ما قرار دارد اعم از ائمه جمعه، صدا و سیما، گروه های جهادی و سایر ظرفیت‌های این چنینی برای تبیین مباحث مربوط به حوزه، پیشینه آن و نقش آن در جامعه استفاده برد تا کمیت و کیفیت جذب افزایش یابد.
وی ضمن اشاره به بررسی و ارتقای مستمر فرآیندهای پذیرشی گفت: ما با برخی موانع در صدور کد تحصیلی طلاب جدیدالورود مواجه بودیم که امسال با تغییرات مهمی که انجام گرفت این موانع نیز تا حدود زیادی برداشته شده اند.
عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: امسال برای همه استان ها، سال اول از اجرای برنامه پنج ساله حوزه های علمیه است، طرح آمایش نیز در مراحل پایانی است که نیاز به کمک مسئولین حوزه های علمیه استان ها دارد تا برش هایی از آن که مربوط به استان هاست تکمیل شود.
آیت الله اعرافی گفت: ما در سال های اخیر سختی های زیادی در زمینه‌های بودجه‌ای داشته ایم، البته در سال گذشته تلاش هایی در این زمینه شده است و به فضل خدای متعال به آینده امیدواریم.

وی با بیان این که  پروژه های نیمه تمام حوزه در حال پیگیری هستند تا تکمیل گردند، خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی پیش رو باید تلاش شود تا ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی در تابستان امسال، کمبودهای علمی و آموزشی برطرف گردد و دوره های تابستانی به خوبی برگزار شوند.

وی گفت: از شب های قدر باید بهره بگیریم و از این فرصت و فرصت های دیگری همچون نماز عید فطر برای تبلیغ حضوری استفاده نماییم و در عین حال فضای مجازی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و لحظه ای از تبلیغ در این فضا نباید غافل شویم.
آیت الله اعرافی بیان داشت: نکته بسیار مهم در سال ۱۴۰۰ انتخابات پیش رو است؛ این انتخابات در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و برنامه هفتم توسعه قرار دارد و دولت منتخب این دوره می تواند نقش مهمی در این زمینه ها و تحقق اهداف والای این اسناد ایفا کند.

وی افزود: باید حضور و مشارکت حداکثری اولین موضوع مورد توجه ما باشد؛ وظیفه دوم تبیین خطوط و ضوابطی است که مقام معظم رهبری در باب انتخابات مطرح فرموده اند.

عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: در امتحانات نیز تغییراتی ایجاد شد تا مبلغین حوزوی نیز بتوانند در ترسیم و تبیین خطوط و ضوابط مد نظر مقام معظم رهبری ایفای نقش نمایند.

وی با اشاره به مسأله گفتگوهای وین بیان داشت: در موضوع مذاکرات مقام معظم رهبری نکاتی را فرمودند که در قانون مجلس هم آمده و مطالبه جدی ما حوزویان نیز هستند.

مدیر حوزه های علمیه عنوان داشت: یکی از این نکات رفع تمامی تحریم ها است؛ راستی آزمایی قبلی و اقدام به بازگشت در مرحله بعد و همچنین فرو نرفتن در مذاکرات فرسایشی از جمله مطالبات ما از دولت هستند.

وی گفت: حوزه بر عهد همیشگی خود که در کنار مردم و در خدمت مردم بودن با کمال دلسوزی، خیرخواهی و تواضع است مانده و از پایبندی به ارزش های اسلام و انقلاب کوتاه نخواهد آمد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: تبیین برنامه های حوزه، معرفی نظامات جامع چشم انداز، رشته های تحصیلی حوزه و تحولاتی که در حال رخ دادن است، می تواند به انگیزه بخشی و امید آفرینی بیشتر برای طلاب عزیز کمک کند.

وی در پایان گفت: ما اگر خروجی منظم، به اندازه، به هنگام و به جا نداشته باشیم بی انگیزگی هایی برای طلاب تولید می کند؛ می بایست حد متوسط معیشت طلاب نیز تأمین شود و این امر نیز مورد توجه ماست تا ضمن تامین حداقل‌های اقتضائات زندگی امروزی برای طلاب، زمینه مهیاتری برای تحصیل معارف اسلامی، تبلیغ دین و خدمت صادقانه به مردم ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha