شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور ، مدیر حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: سال  ۱۴۰۰سال تحول ارتقائی از حیث کمی و کیفی در حوزه علمیه خوزستان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان، در اولین نشست  از سلسله  نشست‌های علمی حوزه علمیه خوزستان که با موضوع «فقه تمدن ساز در بیانات مقام معظم رهبری» برگزار شد اظهار داشت: با اتفاقاتی که در پایان سال ۹۹ افتاد و الحمدالله مجوز بعضی از امور ازجمله گسترش دروس خارج، گسترش رشته‌های تخصصی، انجام مدارج علمی، برگزاری امتحانات استادی و کارهای خوبی که در راستای گسترش فعالیت‌های پژوهشی به استان واگذار شد زمینه برای این فراهم شد که یک حرکت محتوایی در استان شکل بگیرد و ان‌شاءالله سال ۱۴۰۰ سال تحول ارتقائی از حیث کمی و کیفی در حوزه علمیه استان است.

وی افزود: در موضوع برگزار کردن مدارج علمی که ان‌شاءالله از این به بعد در استان رقم خواهد خورد باید به این سمت‌وسو برویم که کارهای پژوهشی نیاز محور باشد که لازمه این کار این است که یک بانک اطلاعاتی از موضوعات ضرورت محور  برای این قضیه شکل بگیرد که البته حجت‌الاسلام آریا خاکی، معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان، مقدمات این کار را فراهم کرده است و من امیدوارم که اساتید بزرگوار نیز در این راستا کمک کنند چراکه این کار به کمک و حمایت اساتید و حضور گسترده آن‌ها نیاز دارد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، خاطرنشان کرد: طبیعتاً برای رسیدن به این هدف  کارهای بیرونی  نیز نیاز است انجام شود که ازجمله این کارها برگزاری همین نشست‌های علمی است یعنی ایجاد گفتمان برای اینکه موضوعاتی که می‌خواهند در مدارس علمیه ما هویت پیدا کنند در آنجا مطرح و موردنقد و بررسی قرار بگیرد.

وی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان سلسله جلسات نشست‌های علمی، بزرگ‌ترین خدمت به یک پژوهشگر را نقد کردن منصفانه و عالمانه پژوهش او دانست و بیان کرد: این حرکت که به نظر ساده می‌آید بسیار تأثیرگذار است و امیدواریم این نشست‌ها در حوزه علمیه خوزستان باب شده و شاهد استمرار این برنامه‌ها باشیم و دوستان ما به عشق رسیدن به مطالب علمی عمیق‌تر مطالب خود را عرضه کرده و موردنقد و بررسی دیگران قرار دهند.

وی در ادامه به بحث تحول در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: رهبری بارها بر لزوم تحول در حوزه علمیه تأکید داشتند ولی متأسفانه آن تحولی که مدنظر ایشان است، تابه‌حال اتفاق نیفتاده و شاید یکی از علت‌های این مسئله این است که یک سردرگمی وجود دارد که اولاً منظور از تحول چیست؟ و از کجا و چگونه این تحول رخ دهد؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که تحول آن است که حوزه بتواند در عرصه‌های مختلف به سؤال‌ها، نیازها و شبهات پاسخگو باشد و بتواند در حوزه علوم انسانی و علوم اسلامی حرف برای گفتن داشته باشد.

وی تصریح کرد: رهبری امروز این تحول را از ما مطالبه می‌کند و این تحول چیزی است که با درخواست‌های ایشان از حوزه که وظیفه حوزه را تمدن سازی تعریف کردند کاملاً هم‌خوانی دارد یعنی ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که می‌خواهیم برای تمدن سازی گام برداریم درحالی‌که در حوزه علوم انسانی و علوم اسلامی حرف‌های جدید، عالمانه و محققانه‌ای نداشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور در پایان گفت: البته امروز در حوزه علوم اسلامی حرف برای گفتن داریم ولی فراگیر نبوده و مطابق نیاز این زمان نیست و حقیقتاً اگر بخواهیم وارد عرصه پاسخگویی به شبهات غربی‌ها در این حوزه باشیم آن‌وقت خواهیم فهمید چقدر موضوعات تحقیق نشده داشته‌ایم که از آن‌ها غافل شده‌ایم به این خیال که خودمان را مسلط به علوم اسلامی می‌دانستیم.

انتهای پیام./
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha