جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
انتخابات 1400

حوزه/ نشست بصیرت افزایی با موضوع «ولایت فقیه و مسائل مربوط به انتخابات» به صورت مجازی از سوی مجتمع آموزش عالی فاطمه الزهراء(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام طالب پور در نشست بصیرت افزایی با موضوع «ولایت فقیه و مسائل مربوط به انتخابات»  با استناد به آیه ۵۹سوره مبارکه نساء  (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ) گفت: خداوند متعال همراه با خلق نظام هستی، قوانینی نیز برای آن وضع کرد وخود نیز مجری قوانین را منصوب نمود. ابتدا پیامبران و بعد از آن ائمه معصومین(ع) را به اجرای قوانین گماشت. بنابراین حکمرانی پیامبران و معصومین (ع) با نصب الهی و شرعی بوده. لذا رکن اول در حکومت حاکم اسلامی، مشروعیت او می باشد.

وی در ادامه  اصل دوم در حکومت اسلامی را مقبولیت حاکم اسلامی نزد مردم برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر چه مشروعیت حکومت پیامبر اکرم(ص) نزد خداوند از همان ابتدا معین و متقن بود، اما مورد قبول مردم شهر مکه واقع نشد و لذا  وی نتوانست در مکه حکومت تشکیل دهد؛ ولی بعد از هجرت به مدینه به علت مقبولیتش نزد مردم در تشکیل حکومت موفق گردید. این امر بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) و در زمان امام علی(ع) باز تکرار شد و مردم از پذیرش حکومت امام علی(ع)(باوجود مشروعیتش نزد خداوند متعال) سرباز زدند و حکومتش را به رسمیت نشناختند مگر در ۵سال آخر عمر امیرالمومنین(ع) که این مهم، محقق گردید، در نتیجه دو اصل اساسی تشکیل حکومت اسلامی، مشروعیت دینی و مقبولیت آن نزد مردم است.

هادی سیاسی سپاه صاحب الزمان(عج) اصفهان به مشروعیت ولایت فقیه در شرع اسلام اشاره کرد و گفت: حاکم اسلامی در زمان غیبت معصوم (ع)باید نزدیکترین شخص به وی باشد که ولی فقیه نام دارد، ولی فقیه باید دارای شرایطی چون صاحب نظر در دین (فقاهت)، تقوای حداکثری، قدرت مدیریت جامعه، بصیرت بالا و سیاستمداری باشد، این شرایط برای مشروعیت ولی فقیه است اما تا زمانی که مردم نخواهند (با وجود دارا بودن تمام شرایط شرعی) موفق به تشکیل حکومت نخواهد شد، در نتیجه مردم تجلی حکومت دینی هستند. حکومت جمهوری اسلامی ایران نیز از این شروط مستثنی نیست و امام راحل(ره)، بعد از پیروزی آن در ۲۲بهمن،  مقبولیت آن نزد مردم را به رفراندوم گذاشت و با اکثریت آرا به تصویب مردم رسید.

حجت الاسلام طالب پور با اشاره به یکی از صحنه های حضور مردم در حکومت اسلامی ایران یعنی انتخابات، اظهار کرد: اگر چه مقبولیت جمهوری اسلامی ایران یکبار به رفراندوم گذاشته شد ولی مردم در تمام صحنه های مهم تصمیم گیری کشور حضور دارند . هیچ جای دنیا مانند کشورمان ایران، مردم با انتخابات متعدد از انتخاب رئیس جمهور گرفته تا مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، شوراهای شهر و روستاها، سرنوشتشان را خود رقم نمی زنند.

وی در ادامه به اهمیت انتخابات و حضور حداکثری مردم در این مقوله پرداخت و بیان کرد: حضور حداکثری مردم در انتخابات، مهر تاییدی بر مقبولیت نظام اسلامی می باشد. در واقع شرکت مردم در انتخابات به منزله مقبولیت اصل نظام نزد آنها می باشد، چرا که اگر نظام را قبول نداشته باشند، شرکت در انتخابات را هم امری بیهوده می دانند. از طرف دیگر شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح پشتوانه ایست برای مسئولی که به سمتی گماشته شده است، به این علت که وی  با دلگرمی و احساس مسئولیت بیشتر در مقامی که قرار می گیرد، وظیفه خود را  انجام خواهد داد .پس تقویت نظام و جایگاه های مسئولین با شرکت در انتخابات رقم می خورد.

هادی سیاسی سپاه صاحب الزمان(عج) اصفهان به بیان اهمیت انتخابات به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اشاره کرد و گفت: از نظر رهبر انقلاب انتخابات هم عزت آفرین، هم اقتدار آفرین و هم امنیت آفرین است.

حجت الاسلام طالب پور در پایان با توجه به شرایط حاکم در جامعه، گفت: اگرچه مشکلاتی در کشور ما وجود دارد و در بعضی موارد شکایت داریم ولی باید بدانیم با شرکت نکردن در انتخابات صورت مساله پاک می شود. ولی باشرکت در انتخابات و رای به فرد اصلح حتما تغییر ایجاد خواهد شد. لذا آنها که دلسوز نظام هستند حتی اگر شکایتی دارند با حضور در انتخابات راه مداخله دشمنان را بسته و با انتخاب درست زمینه موفقیت نظام و کشورشان را فراهم می کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha