جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بازدید حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

حوزه/ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاسیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را اقدامی شایسته و یک ضرروت برای مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: این مرکز باید بتواند ارتباط بین حوزه های علمیه و مراکز علمی پژوهشی وابسته به آن را با مجلس شورای اسلامی برقرار نماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی آقاتهرانی در جریان بازدید از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در نشستی مشترک با رئیس مرکز و مسئول گروه های علمی خاطرنشان کرد: تاسیس مرکز تحقیقات صرف نظر از نحوه عملکرد و فعالیت های آن تاکنون، یکی از کارهای خوب ریاست سابق مجلس بود و معتقدم باید تقویت شود، چرا که این مرکز یک پایگاه فکری برای مجلس در شهر مقدس قم است.


وی با اشاره به اینکه رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی قول حمایت از این مرکز را داده است، گفت: یکی از خصلت های خوب آقای دکتر قالیباف رئیس محترم مجلس این است که حرفی را که می زند، آن را عملیاتی خواهد کرد و اگر ایشان در شورای سیاستگذاری اعلام کرد، این مرکز را حمایت می کنم به صورت قطعی این اقدام را انجام خواهند داد.


رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید در ماموریت های خود بتواند به جای کف، سقف را نگاه کند، ما با کف به جایی نمی رسیم بلکه با سقف به هدف می رسیم، مرکز به دلیل ارتباط خوب با علما و فرهیختگان حوزوی می تواند در این زمینه پشتوانه های خوبی از مجلس شورای اسلامی داشته باشد.


دکتر آقاتهرانی با بیان اینکه جایگاه مرکز باید تثبیت و تقویت شود، پیشنهاد کرد: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور در صحن علنی مجلس و همچنین در جمع فراکسیون روحانیون مجلس، گزارشی از فعالیت ها و برنامه های مرکز را به اطلاع نمایندگان برساند.
وی با اشاره به اینکه سطح علمی و کارشناسی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به خاطر حضور در مرکز حوزه های علمیه بالا است، به ذکر نمونه ای اشاره کرد و گفت: کارشناسانی که از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در کمیسیون جمعیت شرکت می کردند نسبت به کارشناسان سایر مراکز، از سطح بالاتری برخوردار بودند و تفاوت ها بسیار محسوس است.


دکتر آقاتهرانی گفت: ظرفیت های زیادی در حوزه های علمیه نهفته است، برخی موسسات حوزوی با وجود ظرفیت های بالا، صدای آنها به جایی نمی رسد، بنابراین مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید ضمن ارتباط گیری با این مراکز، ظرفیت آنها را احصاء و در اختیار نهاد قانونگذاری قرار دهد.


رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این مرکز گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای اینکه بتواند نقش ستادی خود را برای احصای ظرفیت های پژوهشی حوزه، کاربردی و تخصصی نمودن فعالیت های پژوهشی، سوق دادن پایان نامه ها و تحقیقات حوزوی به سمت قانونگذاری و کاربردی سازی پژوهش های حوزوی، ایفا کند، باید از طرف مجلس حمایت شود.


حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی نیا خاطرنشان کرد: برای اینکه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بتواند همه ظرفیت های حوزه را پای کار بیاورد، نیازمند امکانات و حمایت های بیشتر از جمله مکان استقرار نیروهای علمی و پژوهشی است.
وی ادامه داد: در طول چهل سال گذشته، پژوهش های زیادی در مراکز تخصصی حوزه های علمیه انجام شده، ولی متاسفانه خروجی آنها به صورت کامل و متناسب با نیازهای کشور احصا نشده است، یکی از برنامه های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس استخراج منابع مرتبط با قانونگذاری از دل این پژوهش های حوزوی و جهت گیری آنها به سمت کاربردی سازی است.


دکتر رجایی نیا خاطرنشان کرد: اگر مجلس شورای اسلامی بخواهد قوانین مصوب آن قوی و رفع کننده مشکلات کشور باشد، باید بازوهای پژوهشی خود مانند مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را تقویت کند.  


رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین اظهار نظر شرعی و اسلامی نسبت به طرح ها و لوایح، اولویت بندی طرح ها ولوایح در دستور کار مجلس شورای اسلامی برای کارهای پژوهشی روی آنها، انجام کار علمی و تخصصی روی برنامه هفتم توسعه با همکاری حوزه علمیه، فعال کردن کارگروه اصلاح ساختار بودجه، تهیه و تنظیم نظام موضوعات متناسب با نیازهای کشور و دستورکار کمیسیون های تخصصی و ارتباط مستمر با نخبگان و مراکز حوزوی را از جمله فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ذکر کرد.  

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا از احتمال جذب ۲۰ سرباز طلبه توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای فعالیت های پژوهشی مرکز خبر داد و گفت: خوشبختانه پیشنهاد اولیه آن، مورد موافقت قرار گرفته است و در صورت تحقق این هدف، بدون اینکه مجلس هزینه ای متحمل شود، شاهد تحولاتی در حوزه پژوهش های تقنینی خواهیم بود، هم این طلاب در یک کار تخصصی و کاربردی فعالیت های علمی خود را پیش می برند و هم از هزینه های مرکز کاسته خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha