جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نشست خبری مدیران مدارس علمیه همدان و بهار

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه آیت الله بهاری با بیان اینکه در دعوت به حوزه باید به صورت اساسی و ریشه‌ای جوانان را نسبت به آن آگاه کنیم، اظهار داشت: افراد مستعد ورود به حوزه باید بدانند که این دعوت صرفا یک درخواست احساسی، مذهبی و سطحی نیست، بلکه بر اساس نگاه زیر ساختی و به جهت انجام ریل گذاری نه برای آینده کشور که برای بشریت است.

حجت الاسلام علی اصغر زارعی مدیر مدرسه علمیه آیت الله بهاری شهرستان بهار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با بیان اینکه موضوع ورود افراد دارای شرایط به حوزه علمیه در چند جهت قابل بررسی است، اظهار داشت: معمولا کشورهای غربی اگر به دنبال رفع خلا در رشته‌های غیر از علوم انسانی باشند، به سمت جذب نخبه‌های کشورهای شرقی می‌روند، اما زمانی که نوبت به علوم انسانی می‌رسد شرایط متفاوت است و نخبه‌های خود را به این سمت هدایت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ریل گذاری اصلی تاریخ و آینده هر کشور بر اساس علوم انسانی آن کشور رخ می‌دهد، گفت: متاسفانه در کشورهای شرقی از جمله ایران، اهمیت علوم انسانی آن طور که باید تبیین نشده و لذا لازم است که ارزش و اهمیت علوم انسانی را به مردم و نخبگان جامعه یادآوری کنیم.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله بهاری، علوم انسانی را مادر علوم دیگر عنوان کرد و یادآور شد: تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بر توجه به علوم انسانی اسلامی، تکلیف ما رو روشن کرده و لذا باید تلاش کنیم تا نخبگان را به این سمت هدایت کنیم.

وی با اشاره به فرایند ثبت نام در حوزه‌های علمیه، خاطر نشان کرد: افراد مستعدی که علاقمند به حضور در حوزه هستند، باید بدانند که با انتخاب این مسیر، به چه اهدافی در آینده می‌توانند دست پیدا کنند و این وظیفه امروز بر دوش طلاب و روحانیون است.

حجت الاسلام زارعی افزود: در علوم دیگر همانند علم پزشکی اگر بخواهیم نخبه‌ای را مثال بزنیم می‌توان از پرفسور سمیعی یاد کرد که افتخاری برای ایران و جهان است، اما نهایت خدمت این علم یا علوم مهندسی خدمت به سلامتی و کارهای خدماتی انسان است، در حالی که در علوم انسانی اسلامی می‌توان از علامه طباطبایی، حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب یاد کرد که دارای اثرگذاری بالایی در عالم و در بعد معنوی انسان‌ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه هدف از این مقایسه پایین آوردن ارزش علوم دیگر نیست، گفت: با توجه به اعتقاداتی که ما در رابطه با عالم بقا و بعد اصلی انسان و بعد روح و فرا مادی بشر داریم، آنچه می‌تواند در خدمت بعد ابدی انسان قرار گیرد همین علوم حوزوی است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه امثال شهید مطهری‌ها تربیت شده علوم انسانی اسلامی در حوزه‌های علمیه هستند، یادآور شد: بستر اینکه طلبه‌ای تبدیل به شهید مطهری‌ شود در این سیستم آموزشی و حوزه علمیه فراهم شده است که حتی ۴۰ سال پس از شهادت هم آثار او به نیازهای روز جامعه پاسخ می‌دهد و زیر ساخت‌های جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: با این مقایسه مشخص می‌شود که اثرات یک فرد موفق در حوزه علمیه قابل مقایسه با علوم دیگر نیست و لذا این موضوعی است که غربی‌ها به خوبی آن را دریافته‌اند و در حال فعالیت در این حوزه هستند.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله بهاری با بیان اینکه در دعوت به حوزه باید به صورت اساسی و ریشه‌ای جوانان را نسبت به حوزه آگاه کنیم، اظهار داشت: افراد مستعد ورود به حوزه باید بدانند که این دعوت صرفا یک درخواست احساسی، مذهبی و سطحی نیست، بلکه بر اساس نگاه زیر ساختی و به جهت انجام ریل گداری نه برای آینده کشور که برای بشریت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha