پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: نخبه پروی و نشست های نقد و نظر در اولویت برنامه های قرارگاه های آموزشی حوزه علمیه خراسان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در نشست قرارگاه علمی آموزشی کلام حوزه علمیه خراسان که با اعطای احکام اعضای آن همراه بود، ابراز کرد: ایجاد قرارگاه ها بر اساس مطالبه مقام معظم رهبری و اولویت های امروز حوزه علمیه می باشد که در همین راستا تاکنون ۵ قرارگاه تاسیس شده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: در هر قرارگاه از فضلا و نخبگان آن عرصه در برنامه ریزی، ساماندهی، ظرفیت یابی و توانمند سازی بهره برده می شود که در واقع این اقدام در جهت پاسخ گویی به مطالبات رهبری است.

وی با بیان اینکه سیاست های کلی و راهبردی تصویب شده از سوی شورای عالی، برنامه ریزی و ظرفیت یابی و کار کارشناسی توسط ستاد و اجرای آن در قالب صف، سه حلقه ای است که زنجیره برنامه ها و فعالیت های حوزه علمیه خراسان را شکل می دهد، اظهار کرد: این امر کار تحولی بسیار عالی بوده که از ۵ سال گذشته شروع شده و ثمرات خوبی داشته است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به اینکه دو قرارگاه کلام و علوم عقلی با رویکرد پاسخگویی متناسب به نیاز فلسفه، منطق، کلام جدید و دیگر شاخه های علم کلام شکل گرفت و کارهای خوبی نیز اجرا و برای عملیاتی شدن برنامه ۵ ساله ورود پیدا کرده است، به فعالیت های مرکز نخبگان و استعدادهای برتر این حوزه در بخش های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: بحث توانمندسازی و ارتقای جایگاه علمی حوزه علمیه خراسان با نخبه پروری و حضور نخبگان مرتبط است و باید برای رسیدن به اهداف مدنظر، در زمینه شناسایی و تربیت آنان برنامه‌ریزی داشت.

وی همچنین تاکید کرد: هم افزایی و وحدت حوزویان در بخش‌های مختلف لازمه حرکت تحولی است تا در راستای توسعه، تعمیق و توانمندسازی حوزه علمیه اقدامات مثمر ثمری انجام شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه طبق حکم انتصاب اعضای شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان از سوی مقام معظم رهبری یکی از شاخص های حوزه انقلابی و آنچه به رشد استاد و طلبه کمک می کند، مسئله نقد و نظر می باشد، به بحث اعطای ماده واحده به عنوان دستاورد عالی و فرصت ممتاز برای این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: مرجعیت علمی در این زمینه به وزارت علوم، حوزه قم و حوزه علمیه خراسان داده شده و یکی از بخش های مدنظر در آن، بحث نقد و نظر می باشد که با ابلاغ ماده واحده مذکور، این امر به عنوان فرصتی سازنده و بسیار خوب، رسمیت علمی یافته است.

وی با بیان اینکه با نقد و نظر، زوایای مختلف مطرح و روشن‌تر می شود و این امر فرصت مناسبی برای قرارگاه‌های پنجگانه است، ابراز امیدواری کرد که برنامه ها با شروع سال تحصیلی جدید در این زمینه نیز عملیاتی شود و حوزه علمیه خراسان برای سایر حوزه ها یک الگو باشد.

حجت الاسلام سید حمید علوی آزیز، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان نیز در این نشست به قرارگاه‌های پنجگانه قرآن و عترت، فقاهت و مجتهد پروری، ادبیات عرب، علوم عقلی و کلام اشاره کرد و گفت: امیدواریم با نهایی شدن برنامه های کوتاه و میان و بلند مدت، کارهای جدی در آینده نزدیک عملیاتی و اجرا شود.

در این نشست چند تن از اعضای قرارگاه از جمله آیت الله مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، استاد محمد تقی سبحانی، دکتر سید علی طالقانی و حجت الاسلام سید مسعود مرتضوی به ایراد سخن درباره فعالیت ها و برنامه های قرارگاه کلام پرداختند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha