جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محسن ربانی

حوزه/ کتاب «چهل حدیث حضرت امام حسن علیه السلام» از احادیثی است که در موضوعات مختلف بیان شده است و ما را در تربیت نسلی با ایمان، حق شناس، پاکدل و نیکوکار کمک می کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسن ربانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،در مورد انگیزه های تألیف و چاپ کتاب « چهل حدیث حضرت  امام حسن علیه  السلام» به زبان اسپانیایی که به تازگی توسط مؤسسه فرهنگی و هنری اندیشه شرق چاپ و منتشر شده است سخن گفت.

وی سال ها پس از انقلاب اسلامی به عنوان رایزن فرهنگی در آرژانتین فعالیت می کرد؛ در مقطعی معاون بین الملل سازمان مدارس و حوزه های علمیه خارج از کشور بود و هم اکنون مدیر مؤسسه فرهنگی و هنری اندیشه شرق است.

آنچه می خوانید پاسخ های حجت الاسلام والمسلمین محسن ربانی، از فعالان باسابقه حوزه علمیه در منطقه آمریکای لاتین به پرسش های خبرنگار خبرگزاری حوزه است.

چرا چهل حدیث حضرت امام حسن علیه السلام را به زبان اسپانیایی ترجمه و چاپ نمودید؟

 ضرورت ترویج مکتب جهانی اهل بیت علیهم السلام

جامعه مسلمانان در آمریکای لاتین اعم از تازه مسلمانان و غیر آنان نیاز مبرمی به شناخت پیشوایان معصوم و الگو پذیری از آن ها دارند. انحطاط فرهنگ غربی و خستگی و سرخوردگی مردم مسلمان و غیر مسلمان از مکاتب بشری و مادی گرای غربی و شرقی اهمیت این موضوع را دوچندان کرده است. معرفی چنین شخصیت های درخشانی برای مردم غیر مسلمان هم از اهمیت والایی برخوردار است. مطالعه و بررسی عوامل رشد روز افزون اسلام گرایی در این جوامع نشان می دهد  یکی از عوامل جذابیت اسلام برای غیر مسلمین وجود نمونه های والای انسان های تربیت شده در مکتب وحی است. ما شاهد هستیم که گاهی یک حدیث نورانی و یا یک نمونه از سیره عملی اهل بیت علیهم السلام باعث تحول روحی در افراد و تغییر مسیر زندگی آن ها شده است. به لطف خدا در این مجموعه حدیثی از بین سخنان گهربار امام مجتبی علیه السلام، چهل حدیث انتخاب شده و توسط اینجانب به زبان اسپانیایی ترجمه شده است. ویراستاری این اثر وزین را جناب آقای شیخ مصطفی السالوادوری انجام داده است.

 ذکر و یاد حضرت امام حسن علیه السلام موجب برکت است.

رهبری معظم انقلاب درباره این شخصیت نورانی تاریخ اسلام می نویسند:

«من معتقدم امام حسن مجتبی شجاع‌ترین چهره تاریخ اسلام است. ایشان حاضر شد خود را و نام خود را در میان دوستان نزدیکش، فدای مصلحت واقعی کند و تن به صلح دهد، برای اینکه دیده‌بانی اسلام و حفاظت از قرآن و هدایت نسل‌های آینده تاریخ را در موقع خود انجام دهد.»

ایشان به مناسبت ولادت امام مجتبی(ع) بیان داشتند: شجاعت امام حسن(ع) از نوع خاص خود در میان تمام ائمه هدی بی‌نظیر است

این مولود اولین نشانه‌ی برکات الهی بر این خانواده بود. این بزرگوار (امام حسن مجتبی) هنوز از نظر مردم عادی ما ناشناخته و مظلوم و غریب است.شخصیت امام مجتبی جزو شخصیتهایی است که هر چه از زمان آن حضرت و از لحظه‌ی تاریخی زندگی آن حضرت، فاصله به وجود آمد، این شخصیت روشن‌تر و بارزتر شد. امام حسن مجتبی سیاستش عین سیاست امیرالمؤمنین است، قدرتش هم قدرت علی است.

امام حسن مجتبی هم فرزند جنگ است. امام حسن زمینه‌ساز عاشورا بود و امام حسن زمینه‌ساز تداوم امامت در شیعه و در خاندان پیغمبر بود. نام امام مجتبی صلوات‌الله‌علیه نام بسیار عزیز و پرعظمتی است و لازم است ما بدانیم که افشای خط نفاق در مواردی به شیوه‌ی امام حسن است. امام حسن مجتبی (ع) هم که امام بزرگوار ما و اسوه و الگوی دینی و اسلامی و سیاسی و مبارزاتی همه‌ی ماست. شجاعت امام حسن از نوع خاص خود در میان تمام ائمه‌ی هدی بی‌نظیر است. صلح [با معاویه] و شرایط امام حسن علیه‏السّلام، همه‏اش یک مکر الهی بود. حضرت مجتبی صلوات‌الله ‌و سلامه ‌علیه ‌و ارواحنافداه منبع حسن و برکت و خیرند و واقعا مجتبی و برگزیده‌ی الهی هستند.

در دوران امام حسن علیه‌السلام دو انتخاب «شهید شدن» و «زنده ماندن» وجود داشت و زنده ماندن، ثواب و اثر و زحمتش بیش از کشته شدن بود؛ لذا، انتخاب سخت‌تر را امام حسن علیه‌السلام کرد. ( ۴مهر ۱۳۸۶ خبرگزاری دانشجویان ایران)

 تأسی به سیره بزرگان که اربعین حدیث نوشته اند و مردم ازآن استفاده زیاد معنوی، علمی، فرهنگی، سیاسی و عرفانی برده اند.

 عمل به حدیث: مَن حفظ مِن امتی اربعین حدیثاً...؛

این حدیث شریف نشان می دهد حفظ چهل حدیث ثواب زیاد و نتایج خوبی دارد از جمله این که در قیامت حافظ حدیث، فقیه وعالم محشورمی شود. «مَنْ حَفِظَ من اُمّتی اربعینَ حدیثاً ممّا یحْتاجُونَ الیه فی اَمرِ دینهم، بَعَثَهُ اللّهُ عزّوجلّ یومَ القیامةِ فَقیهاً عالماً» هرکس از امت من چهل حدیثِ موردِ نیاز در دین را حفظ کند، خداوند روز قیامت او را فقیه و دانشمند مبعوث می‌کند.

لطفا محتوای این چهل حدیث را توضیح دهید.

این چهل حدیث از احادیثی است که در موضوعات مختلف بیان شده است و ما را در تربیت نسلی با ایمان، حق شناس، پاکدل و نیکوکار کمک می کند.

چاپ کتابهای مؤسسه اندیشه شرق را چه کسانی به عهده دارند؟

توفیق الهی یارمان است که افراد خیر و به ویژه خیرین سفیران نور، در هزینه چاپ ما را کمک و همراهی میکنند. ما همواره از خداوند منان دوام توفیقات تمام کسانی را طلب می کنیم که به انتشار فرهنگ ناب اهل بیت علیهم السلام کمک میکنند و دست این ایتام آل محمد صلوات الله و سلامه علیه و علی آله را به دامان اهل بیت میرسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha