جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
21 رمضان ذكرى استشهاد أمير المؤمنين الإمام علي بن أبي طالب (عليه السلام)

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) شاهین دژ گفت: امام علی علیه السلام در علم و دانش داناترین یاران پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان غربی، حمیده حسن پور امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) شاهین دژ برگزار شد، با بیان این که امیرالمؤمنین علی علیه السلام به شهادت تاریخ و اعتراف دوست و دشمن در کمالات انسانی نقیصه ای نداشته و در فضائل اسلامی نمونه کاملی از تربیت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بود، اظهار داشت: کتاب هایی که درباره فضائل و شخصیت مولا علی (ع) نوشته‏ اند، درباره هیچ‏ یک از شخصیت‏های تاریخ اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: امام علی علیه السلام در علم و دانش داناترین یاران پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بود و نخستین کسی در اسلام است که در بیانات علمی خود، درِ استدلال آزاد و برهان را باز کرد.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) شاهین دژ تصریح کرد: علی علیه السلام در شجاعت ضرب المثل بود و در آن ‏همه جنگ‏ها که در زمان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و پس از آن شرکت کرد، هرگز ترس و اضطراب از خود نشان ندادند.

حسن پور تصریح کرد: هنگامی که به علی علیه السلام می نگریم، به نحو اعجاب برانگیزی تمام صفات عالی و ممتاز انسانی را در این وجود مبارک می بینیم.

وی با بیان این که شخصیت علی علیه السلام آمیزه ای از والاترین رُتبه عدالت، عشق و محبّت به خدا و مردم، صبر و حلم، مروّت، جنگ آوری و سلحشوری، علم سرشار، مدیریت و ده ها صفات دیگر است، گفت: شهید مطهری (ره ) درباره ساعات آخر عمر حضرت علی علیه السلام می فرماید: شگفت انگیزترین دوره های زندگی علی علیه السلام در حدود ۴۵ساعت؛ یعنی فاصله ضربت خوردن تا وفات می باشد. انسان کامل بودن علی علیه السلام این جا ظاهر می شود؛ یعنی در لحظاتی که مواجه با مرگ شده است. شگفتی های حضرت و معجزه های انسانی او در این جا ظاهر می شودو می فرماید: « شهادت در راه خدا، همیشه آرزوی من بوده و برای من چه چیز از ا ین بهتر که در در حال عبادت شهید شوم».

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) شاهین دژ در ادامه به سخنان امام موسی صدر در درباره دوگانگی و تضاد رفتارهای امیرمومنان علی (ع) اشاره کرد و گفت: امام موسی صدر در مورد شخصیت امام علی (ع) می گوید «در زندگی امام (ع) اموری ناهمگون و متضاد دیده می‌شود؛ می‌بینیم با دشمنان خدا سرسخت و درشت‌خوست و با دوستان خدا و ستم‌دیدگان، مهربان و نرم‌خو و در برابر کودکی یتیم و بیوه ‌زنی ناتوان، به خود می‌لرزد.»؛ آن قدرت و شکوه و جبروت در برابر دشمنان خدا کجا و این ناتوانی در برابر یتیمان و نیازمندان کجا! در برابر ستمگران او را نیرومند و مغرور می‌بینیم، ولی وقتی شب فرا می‌رسد، در برابر خداوند همچون بیمار به خود می‌پیچد و همچون مصیبت‌زده می‌گرید.

وی افزود: امام علی (ع) به اندازه‌ ای بخشنده بود که برخی از دشمنانش گفتندک اگر او دو خانه داشته باشد، یکی پر از طلا و دیگری پر از کاه، طلاها را پیش از کاه‌ ها انفاق می‌کند. حضرت رهایی از آثار ستم  را دراین می دانست که همه تصمیم بگیرند آدم‌های پاک و انسان های عادل و با انصافی بشوند.

حسن پور با بیان این که زندگی امام یک‌پارچه و واحد است و هر کس آن را مطالعه کند، هماهنگی کاملی در آن مشاهده می‌کند، ادامه داد: جای شگفتی نیست که می‌بینیم امام در خانۀ خدا به دنیا می‌آید، در خانۀ خدا به شهادت می‌رسد و در طول زندگی نیز به عبادت و سجده در خانۀ خدا مشغول است.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) شاهین دژ، تصریح کرد: پیامبر(ص) دربارۀ امیرالمؤمنین (ع) فرموده است: «علی با حق و حق با علی است. هرکجا علی باشد، حق نیز بر محور او می‌گردد.». اگر اندکی بیندیشیم و به ندای حضرت در این عصر و اوضاع گوش فرادهیم، می‌شنویم که بر سر ما بانگ برمی‌آورد و نمی‌پذیرد که ما پیرو او و برادران او در امت خوانده شویم، چراکه او خواری و زبونی را نمی‌پذیرد و در جنگ با دشمن خدا، ترس برایش معنا ندارد. ما سخت نیازمند مطالعۀ زندگی امام و پیروی از سیرۀ حضرت هستیم.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha