جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمدحسن ابراهیمی

حوزه/ ۱۵ اردیبهشت سالروز شهادت مجاهد فی سبیل الله، طلبه شهید حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابراهیمی که رهبر معظم انقلاب از وی به عنوان شهید جبهه تعلیم و تبلیغ نام بردند، می باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ۱۵ اردیبهشت سالروز شهادت مجاهد فی سبیل الله، طلبه شهید حجت الاسلام محمد حسن ابراهیمی که رهبر معظم انقلاب از وی به عنوان شهید جبهه تعلیم و تبلیغ نام بردند، می باشد. به همین مناسبت با برادر این شهید بزرگوار  به بررسی ابعاد دیگری از زندگی این شهید والامقام حوزه های علمیه و مبلغ عرصه بین الملل بپردازیم.

حجت الاسلام عباس ابراهیمی، نماینده طلاب و فضلای بوشهری حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) اظهارکرد: شهادت اوج بندگی در برابر خداوند است و محمدحسن هم تحصیلات کلاسیک داشت و هم حوزوی بود و خود را روضه خوان امام حسین(ع) می دانست.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که برای دفتر مقام معظم رهبری نیرویی برای ترجمه فتاوای حضرت آقا می خواستند با توجه به اینکه محمدحسن به دو زبان عربی و انگلیسی تسلط داشت زمانی که از وی سابقه کاری و به قول معروف بیوگرافی می خواستند،  گفته بود "محمدحسن ابراهیمی هستم روضه‌خوان امام حسین (ع) " و هیچ حرفی از مهارت های علمی و زباندانی خود نزده بود و افتخارش همین روضه خوانی حضرت سیدالشهدا(ع) بود.

این فعال فرهنگی ادامه داد: شهادت مزد تلاش های برادرم بود که می بایست در کشوری دور از ایران و در گویان رقم بخورد تا نام اسلام، تشیع، شهید و روحانیت در این منطقه جاودان و ماندگار باشد.

حجت الاسلام ابراهیمی در خصوص ویژگی و شخصت این شهید روحانی والامقام گفت: ایشان روابط عمومی خیلی قوی ای داشت، ضمن این که در ترویج معارف حقه اهل بیت(ع) همه جوانب احتیاط را رعایت می کرد. فوق العاده انسان زیرک و باهوشی بود و مراقب بود مسائل اختلافی بین فِرق اسلامی را که می تواند موجب کدورت و دوری مسلمان ها از یکدیگر بشود را مطرح نکند. حتی با غیر مسلمانان از جمله مسیحیان هم مرتبط بود و به مراکزشان می رفت و آنها را به کالج اسلامی دعوت می کرد و با آنها مباحثات کلامی و اعتقادی داشت و همین مراودات و ایجاد ارتباطات عاطفی موجب گرایش تعدادی از غیر مسلمان ها به اسلام و شیعه شد.

وی ادامه داد: با توجه به تلاش ها و گزارش هایی که برای سازمان مدارس خارج از کشور ارسال می کرد، خاطرم است در یکی از این گزارش ها اسامی حدود ۱۰ نفر را نام برده بود، که یا کلاً غیر مسلمان بودند و شیعه شده اند  یا از دیگر مذاهب اسلامی بودند و به تشیع گرویده اند.

برادر شهید ابراهیمی با بیان اینکه در ماه دعا و نیایش قرار داریم، اظهار داشت: از ویژگی ها و امتیازات شهید محمدحسن ابراهیمی اُنس با ادعیه مأثوره، ‌ دعای کمیل، زیارت جامعه کبیره، ادعیه صحیفه سجادیه، دعای مکارم الاخلاق، حدیث کسا، و بطورکلی ادعیه ای که از سوی بزرگان دین و ائمه هدی (ع) سفارش شده است و امثال این ادعیه زاکیه بود و در آن گزارش آخر که راجع  به تشرف افراد به مکتب حیات بخش شیعه است، ایشان می نویسند، این افراد تحت تأثیر آموزه های عمیق و معارف بلند این ادعیه و مناجات ها به اهل بیت(ع) و شیعه گرایش پیدا کرده اند و اغلب نام «علی» و «حیدر» را برای خودشان و القاب حضرت زهرا(س) را برای خودشان و دختران شان انتخاب کرده اند. بعد می نویسند بحمدالله گرایش به شیعه خوب شده است و این صدقه ها جاریه ای برای همه ما خواهد بود و مکتب اهل بیت(ع) را از مظلومیت بیرون خواهد کرد.

 مشاورفرهنگی تولیت مسجدمقدس جمکران اضافه کرد: در یکی از دست‌ نوشته‌های این شهید تبلیغ بین‌الملل آمده است: مدارا با مردم نصف عقل است. باید با مردم محبت کرد و ارشاد، توحید، تذکر، امربه‌معروف و نهی از منکر باید در سایه محبت و مدارا باشد. طبیعی است که در زندگی اجتماعی حسادت خیلی متوجه انسان است. با این حسادت چگونه باید مبارزه کرد؟ خیرخواه همه باشید، مؤمن باید جاذبه و دافعه داشته باشد و در جایی دیگر نوشته است، بهای بهشت را باید پرداخت تا بهشت نصیب ما گردد. مبارزه با نفس و انگیزه‌های شیطانی رمز موفقیت است.

اما سرانجام با دخالت مستقیم سرویس‌های جاسوسی آمریکا در این منطقه، در تاریخ ۱۴ فروردین سال ۱۳۸۳ در سن ۳۷ سالگی از مقابل کالج محل تدریس خود در گویان ربوده شد و پس از شکنجه‌های فراوان به شهادت رسید و ۳۵ روز بعد یعنی در ۱۵ اردیبهشت سال ۸۳ پیکر مطهرش را با دستانی بسته در ۴۶ کیلومتری شهر جرج تاون مرکز گویان درون گودالی یافتند. چند روز پس از پیدا شدن پیکرش، «فاطمه» فرزندی را که سال‌ها انتظارش را می‌کشیدند، به دنیا آمد.

پیکر مطهر این شهید عزیز پس از مراسم باشکوه، تشییع و در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم به خاک سپرده شد.

مقام معظم رهبری پیامی را به مناسبت شهادت حجت الاسلام محمدحسن ابراهیمی صادر کردند:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف و تأثر از حادثه درگذشت دلخراش مجاهد جبهه تعلیم و تبلیغ حجت الاسلام آقای محمد حسن ابراهیمی اطلاع یافتم. جنایتکارانی که دست خود را به خون این جوان باایمان و فداکار آلودند وابسته به هر گروه و سازمان جاسوسی که باشند با این جنایت خود ثابت کردند که اهریمنانی سنگدل و ضد دانش و روشنگری و ایمان اند. این مصیبت را به والدین و همسر و داغدیدگان آن عزیز تسلیت می‌گویم و مقام و پاداش شهیدان را به روح او تهنیت عرض می‌کنم.

و السلام علیکم و رحمه الله- سید علی خامنه‌ای

گفت وگو از: پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha