جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ظهیری

حوزه/ معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور گفت: آخرین وصیت اخلاق مدارانه حضرت علی(ع) بعد از ضربت خوردنش باید تفسیر و بازخوانی شود و مورد توجه همه مسلمانان جهان قرار گیرد.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در این وصیت حضرت تمام سفارششان به انجام فرایض دینی، واجبات و اجرای عدالت در جامعه است و حتی نسبت به کسی که قاتل ایشان است.
وی افزود: مولای متقیان علی(ع) فرمودند که ابن ملجم(قاتلش) را تکه پاره و مثله نکنند و او را با یک ضربه و همینگونه که با ایشان برخورد شده است برخورد کنند. این امر، یک نمونه کوچک از الگوی رفتاری چند بعدی این امام همام است.
این مقام مسئول ادامه داد: امام علی(ع) کسی بود که در میدان رزم شجاعترین فرد بود و در زمامداری حاکمی مقتدر بود در مقابل یتیم چشمانش اشک بار و زانوهایش خم می شد.
وی با اشاره به عهدنامه مالک اشتر ازامام علی(ع) گفت: تمام دنیا این عهدنامه را به عنوان منشور حاکمیت و ارتباط بین رعیت و راعی، حاکم و مردم مورد توجه قرار دادند و اکنون در بسیاری از دانشگاه های جهان به زبان های مختلف ترجمه و تدریس می شود.
ظهیری اضافه کرد: اکنون که در آستانه انتخابات بزرگ در خرداد ماه قرار داریم باید در این شب های باقی مانده از ماه مبارک رمضان منشور حاکمیت امیرالمومنین و شیوه حکومت و زمامداری را از عهدنامه مالک اشتر بخوانیم و تفسیر کنیم و بخش هایی از آن را سرلوحه خود قرار دهیم.
وی تاکید کرد: پیام ماه رمضان در شب ۲۳ عصاره گیری می شود تا صیقل درون ما جلوه گر خدمت به مردم، یاری رسانی به نیازمندان، نوع دوستی، وحدت و مشارکت همگانی باشد چراکه پیکره جامعه ما تنها در بعد فردی و جغرافیایی محدود نمی شود و ما باید به امت اسلام فکر کنیم.
معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور با بیان اینکه حضرت علی(ع) مولای همه انسان های آزادی خواه است گفت: درس گرفتن از زندگی ایشان در تمام ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد و از سیره و خصوصیات ایشان در لحظه ها زندگی استفاده کنیم.
وی گفت: امام علی(ع) اولین وصی از اوصیای پیامبر بهترین شیوه را برای ما ارائه دادند تمام مدت زندگی ایشان در جهت عدالت محوری، اجرای قسط  و عدل، مقابله با شرک، زیاده خواهی و بت پرستی بود ایشان در تمام جنگ ها چه در کنار پیامبر و چه به تنهایی در مسیر اجرای قسط عدل و عدالت تلاش کردند.
ظهیری بیان داشت: امیرالمومنین(ع) شهید عدالت هستند و کسانی که تحمل ظرفیت عدالت ایشان را نداشتند قصد مقابله با این امام معصوم را برداشتند و ایشان را به شهادت رساندند.
وی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به جایگاه شب های قدر گفت: بنا به آیات إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ،  إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ  و شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ احتمال قرار گرفتن شب قدر در ماه رمضان بسیار است روایات هم مقوم همین مساله است ضمن اینکه همچنین سیره پیامبر اسلام نیز بر این اساس بوده که دهه آخر ماه رمضان معتکف می شدند و به عبادت و راز و نیاز با معبود می پرداختند.
وی اضافه کرد:  سیره اهل بیت(ع) در شب های قدر و در دهه آخر ماه مبارک نیز اینگونه بوده است که اهل خانه را بیدار نگه می داشتند و حضرت زهرا(س) به صورت فرزندانش آب می زدند تا از برکات این شب بهره مند شوند.
معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور با بیان اینکه در شب های قدر تغییر، تحول و تثبیت وجود دارد گفت: در ۲ شب ۱۹ و ۲۱ ماه مبارک رمضان از خداوند می خواهیم که حال ما را منقلب کند و تغییر به سوی بهتر شدن و تحول به سوی کمال در آن ایجاد کند و در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان خواستار تثبیت هستیم.
وی افزود: تثبیت عمل ما باید در سایه سار شناخت بهتر اهل بیت(ع) و الگوگیری از آنها باشد زیرا آنها بهترین الگوها هستند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ماه رمضان فرصت آزادی از درون نفسانی است گفت: اگر انسان ها این هجرت از درون را برای خود قرار دهند می توانند از غل و زنجیرهای نفسانی که به دست و پایشان بسته اند و در این دنیا محصور شده اند رهایی یابند انسان هایی که بتوانند خوب بندگی کنند انسان هایی صالح خواهند بود که خیر آنها از سوی عملکرد و از سوی یاری گریشان برای دیگران هم مفید فایده خواهد بود.
وی ابراز داشت: ماه رمضان فرصت هجرت از سوی خود به سوی خداست همه انسان هایی که خود را بیشتر می شناسند از ظرفیت های خود برای خدمت به خلق خدا استفاده می کنند این ماه تمرین نیت خدایی بودن و خدایی کار کردن است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha