پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سید جعفر موسوی زاده

حوزه/ حجت‌الاسلام موسوی زاده، تحقق عدالت علوی در ارکان جمهوری اسلامی را نیازمند «مردانِ میدان» دانست و گفت: اجرا و تحقق عدالت، از عهده هر فردی بر نمی‌آید؛ چنانچه اگر امروز در جامعه با مشکلات معیشتی زیادی روبرو هستیم، نشان‌دهنده عدم اجرای عدالت در کشور توسط دولتمردان است.

حجت‌الاسلام سید جعفر موسوی زاده، استاد حوزه علمیه خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، ضمن قبولی طاعات و عبادات مردم در لیالی قدر، به منظومه فکری امیرالمؤمنین(ع) در موضوع عدالت پرداخت و اظهارداشت: یکی از مطالب بسیار مهمی که در حیات امیرالمؤمنین(ع) در احادیث، روایات، اسناد و کتب تاریخی بسیار مورد اشاره قرار گرفته «عدالت علوی» است.

وی تصریح کرد: عدالت یعنی «إعْطَاء کُلَّ ذِی حَقٍّ حَقَّه...» یعنی به هر صاحبِ حقّی، حقّش را بدهیم؛ زمانی که امیرالمؤمنین(ع) به خلافت رسید، موضوع عدالت علوی زبان زد عام و خاص شد؛ به همین دلیل افرادی که در دربار خلفا به‌ویژه خلیفه سوم مسئولیت یا روابطی داشته و به همین واسطه پول‌های زیادی را جمع کرده بودند، وقتی امیرالمؤمنین(ع) به خلافت رسید، دستور داد که باید این‌ها را به بیت‌المال برگردانند.

حجت‌الاسلام موسوی زاده، اضافه کرد: این حرکت امیرالمؤمنین(ع) سبب شد برخی از صحابه پیامبر و آن‌هایی که ادعای هم‌نشینی با حضرت را داشتند، به خشم آمده و نتوانستند عدالت امیرالمؤمنین را تحمل کنند.

این استاد حوزه، گفت: معروف است که عقیل، برادر امیرالمؤمنین(ع) وقتی درخواست دریافت سکه بیشتری از محل بیت‌المال کرد، حضرت گداخته آتش را نزدیک دستش می‌کند؛ این روایت تاریخی درس بزرگی برای ما و به‌ویژه مسئولان جمهوری اسلامی است.

جانشین مدیر حوزه علمیه خوزستان، تحقق عدالت علوی در ارکان جمهوری اسلامی را نیازمند «مردانِ میدان» دانست و تصریح کرد: اجرا و تحقق عدالت، از عهده هر فردی بر نمی‌آید؛ چنانچه اگر امروز در جامعه با مشکلات معیشتی زیادی روبرو هستیم، نشان‌دهنده عدم اجرای عدالت در کشور توسط دولتمردان است.

حجت‌الاسلام موسوی زاده، گفت: امروز افراد زیادی را در مناسب و مسئولیت‌های بالایی را مشاهده می‌کنیم که علارقم ظاهر اسلامی، اما دستشان در پرونده‌های کلان اقتصادی و اختلاس‌ها آلوده است؛ به همین دلیل لازمه تحقق عدالت علوی در کشور، انتخاب دولتی جوان و انقلابی است.

وی تصریح کرد: باید کاری کنیم که نظام و دولت اسلامی این زمینه را فراهم کند که همه در حکومت حضرت ولی‌عصر(عج) آمادگی درک عدالت حضرت مهدی(عج) را داشته باشند.

این استاد حوزه علمیه، در پایان با اشاره به نقش رسانه‌ها در تحقق عدالت علوی در جامعه، اظهارداشت: خبرنگاران و اصحاب رسانه انقلابی وظیفه دارند که موضوع عدالت علوی را از منابع تاریخی و روایی استخراج کرده و برای مردم تبیین کنند تا مردم بر این اساس، بتوانند در مراحل مهم و سرنوشت‌ساز کشور همچون انتخابات، افرادی را انتخاب کنند که با معیارهای اسلامی، تناسب بهتری داشته باشد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha