جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حاج ابوالقاسم

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قضاوت نیازمند داشتن اذن از انبیاء و اولیای الهی است، گفت: ویژگی قاضی تراز اسلام این است که مراجعه زیاد اهل دعوا او را به ستوه نیاورد، برخورد طرفین دعوا قاضی را خشمگین نکند، اشتباه خود را بپذیرد و بازگشت به حق برای او دشوار نباشد، طمع را از خود ریشه کن کند، به تحقیق اندک اکتفا نکند، در شبهات احتیاط داشته باشد، با چرب زبانی یک طرف گمراه نشود و وقتی که حق روشن شد در اجرای حق قاطع باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در مراسم ترتیل خوانی جزء ۲۳ قرآن کریم در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به شاخصه‌های قضاوت در دولت اسلامی در آیه ۲۶ سوره مبارکه «ص» اظهار کرد: خداوند به قضاوت حضرت داوود اشاره می کند و می گوید بین مردم قضاوت کن و از هوای نفس پیروی نکن.

وی با تأکید بر اهمیت قضاوت، این جایگاه را مخصوص انبیاء و افرادی که اذن از طرف انبیاء و اولیاء خداوند دارند دانست و گفت: ویژگی قاضی تراز اسلام این است که مراجعه زیاد اهل دعوا او را به ستوه نیاورد، برخورد طرفین دعوا قاضی را خشمگین نکند، اشتباه خود را بپذیرد و بازگشت به حق برای او دشوار نباشد، طمع را از خود ریشه کن کند، به تحقیق اندک اکتفا نکند، در شبهات احتیاط داشته باشد، با چرب زبانی یک طرف گمراه نشود و وقتی که حق روشن شد در اجرای حق قاطع باشد.

استاد علوم قرآنی ادامه داد: امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه توصیه های متعددی را مطرح کردند از جمله نهی از تفاوت در قضاوت در مسائل یکسان و رعایت وحدت رویه در رأی قاضی، قاضی باید عالم و عادل باشد، در قضاوت عجله کند، حرف دو طرف دعوا را بشنود و خوش زبانی یک طرف قاضی را گمراه نکند.

وی دومین نکته از شاخص‌های دولت اسلامی در این جزء را استفاده از ابزارهای تشویق و تنبیه به صورت همزمان دانست و گفت: خداوند در آیه ۲۸ سوره مبارکه «ص» در تبیین شیوه مدیریت خود می‌گوید که آیا مؤمنین را مانند مفسدین قرار دهیم؟ در آیات قرآن فراوان آمده است که در نظام پاداش و کیفر در هر دو راستا باید فعال بود برای پاداش محسنین و مجازات بدکاران برنامه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم افزود: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند فرد بدکار را با پاداش دادن به نیکوکار مجازات کن و در جای دیگر فرمودند که مبادا نیکوکار و بد کار نزد تو یکسان باشند که اهل احسان بی رغبت می شوند و بدکاران تشویق می شوند بنابراین هر کدام از آنها را به آنچه انتخاب کرده است پاسخ ده.

وی ادامه داد: ایشان در جایی دیگر فرمودند واجب است که والی نسبت به کارگزاران خود دقت نظر داشته باشد تا مبدا رفتار خوب نیکوکاران و رفتار بد گناهکاران از دید او پنهان بماند و هیچکدام از این ها را بدون پاداش و کیفر مناسب رها نکند.

پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه بر اساس روایات افرادی که مالیات اسلامی یا همان خمس و زکات را داوطلبانه پرداخت می‌کنند باید مورد تشویق قرار گیرند، افزود: در مدل تربیتی اسلام تشویق باید ۱۰ برابر تنبیه باشد و اگر یک گناهکار تنبیه می‌شود در کنارش ۱۰ نفر از کارکنان خدوم نیز تشویق شوند تا روحیه امید در جامعه ترویج شود.

وی نکته آخر در رابطه با شاخصه‌های دولت اسلامی در جزء بیست و سوم قرآن کریم را پرهیز از تکلف و اشرافی‌گری مسئولان دانست و گفت: در آیه ۸۶ سوره «ص» پیامبر(ص) می‌فرمایند من اهل تکلف نیستم و امام صادق علیه السلام فرمودند پیامبر(ص) غذایی از نوع غذای بردگان می‌خورد و مانند بردگان بر روی زمین می‌نشست و می‌دانست که عبد خدا و بنده خدا است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه مسئولان دولت اسلامی نباید به سمت اشرافی گری سوق داده شوند، گفت: امیرالمؤمنین علیه السلام به یکی از کارگزاران خود نامه نوشتند که یکی از جوانان اهل بصره تو را بر سر سفره‌ای فرا خوانده است و تو دعوتش را پذیرفته‌ای؛ گمان نمی‌کردم که بر سفره‌ای بروی که نیازمندان در آن راهی ندارند و فقط اغنیا در آن جمع هستند؛ بدان که هر کسی امامی دارد و بدان که پیشوای شما از دنیای خود به دو کهنه جامه و از خوراک خود به دو قرص نان اکتفا کرده است و شما که بر چنین رفتاری توانا نیستید را به ورع و کوشش و پاکدامنی دعوت می‌کنم.

وی افزود: امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند که خدای متعال بر کارگزاران نظام اسلامی واجب کرده است تا زندگی خود را با زندگی توده‌های مستضعف هماهنگ کنند تا فقر مایه آزار فقیر نشود و قدرت تحمل فقر به فقیر داده شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امام خمینی(ره) فرمودند آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد باید فاتحه دولت و ملت را بخوانیم؛ آن روزی که رئیس جمهور ما از خوی کوخ نشینی بیرون برود و به کاخ نشینی توجه کند روز انحتاط برای او و اطرافیانش خواهد بود و آن روزی که مجلسیان دولت اسلامی به کاخ نشینی روی بیاورند ما باید برای این کشور فاتحه بخوانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha