پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 957260
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
قدس

حوزه/نشست بین‌المللی با عنوان «بانوان و قدس شریف» با حضور جمعی از فعالان بین‌المللی و صاحب نظران به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش حوزه از مشهد، نشست «بانوان و قدس شریف» از سلسله نشست های کنگره بین المللی قدس شریف با حضور جمعی از فعالان بین‌المللی و صاحب نظران به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر آدام سریالا از اوگاندا بیان کرد: امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس نامگذاری کردند تا همه جهان اسلام را برای حمایت از مردم فلسطین بسیج کند، زیرا مسئله فلسطین و قدس محدود به یک منطقه یا دین و نژاد نیست.

وی افزود: مقصر آوارگی و رنج‌های مردم فلسطین تنها رژیم صهیونیست نیست، بلکه همه مردمی هستند که در مقابل این جنایت سکوت می‌کنند. عمده دلیل ادامه پیدا کردن این جنگ خیانت توسط جاسوسان به قهرمان‌هایی است که برای نجات فلسطین از جان خود گذشته بودند که شهید قاسم سلیمانی نیز یکی از این انسان‌ها است.

در ادامه سید جواد صالحی، مدیر حوزه علمیه پیامبر اعظم(ص) افغانستان اظهار کرد: مسئله قدس با نزدیک شدن به جمعه آخر ماه رمضان قدس جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند. هفتاد سال است که قلب مسلمانان از اشغال اولین قبله مسلمانان در رنج بوده و ساخت شهرک‌های صهیونیست هنوز در آن ادامه دارد.

وی ادامه داد: مردم افغانستان از ابتدای اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی مشکلات ملت شریف فلسطین را در صدر مشکلات جهان اسلام می‌دانند؛ در همین راستا کمیته‌ای برای حمایت از این مردم، پیش‌بینی اهداف صهیونیست که قطع به یقین منتهی به فلسطین نیست و حتی اهدای خون به آن‌ها در افغانستان تشکیل شد.

احمد راسم نفیس، فعال اجتماعی از مصر نیز دلیل اصرار یهود برای تسلط بر قدس را جایگاه ویژه آن برای مسلمانان دانست و گفت: کامل شدن دین فقط به انجام عبادات معنوی نیست وگرنه خداوند به حضرت ابراهیم (ع) دستور ساخت کعبه را نمی‌داد تا مسلمانان را به زیارت آن فرا بخواند.

وی در ادامه عنوان کرد: ایمان و اسلام از چهار رکن اصلی تشکیل شده است که یکی از آن‌ها همین قبله مسلمانان است و خداوند در سوره توبه بیان کرده است افرادی را که مانع زیارت دیگران می‌شوند عذاب می‌کند. 

این اندیشمند مصری اضافه کرد: حمله و تسلط بر مکان‌هایی که مسلمانان آن‌ها را برای پرستش خدا بنا کرده‌اند مانند حمله به اعتقادات آن‌ها است و وقتی یکی از آن‎ها از دست برود انگار که عضوی از بدن انسان رفته باشد و باید برای برگرداندن آن تلاش کرد. امام خمینی (ره) نیز با اشرافی که به آینده داشت آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامگذاری کرد تا مسلمانان با هرچه که در دست دارند به جهاد در بازپس‌گیری آن بپردازند.

در ادامه این نشست، طلال ادریس، رئیس مرکز مطالعات سیاسی کشور لبنان، بیان کرد: دلیل اینکه امام خمینی (ره) این روز را آخرین جمعه ماه رمضان نامگذاری کردند این است که اهمیت ماه رمضان برای همه مسلمانان آنقدر زیاد است که امکان ندارد این روز در آن پنهان بماند یا از بین برود.

وی ادامه داد: رژیم اشغالگر صهیونیست قبلا خودش را شکست‌ ناپذیرمی‌دانست اما در حال حاضر به دلیل مشکلات داخلی دیگر توانایی جنگیدن ندارد و این نشان دهنده این است که آزادی قدس و نابودی صهیونیست ها نزدیک است.

ظفر بنگاش از کانادا نیز بیان کرد: روز قدس روز بسیار بزرگی در جهان است و برخلاف تمام مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد کرد، مسلمانان همه تلاش خود را می‌کنند که آن را هر چه باشکوه‌تر برگزار کنند. شیوع ویروس کرونا شرایط فلسطین را سخت‌تر کرده زیرا بسیاری از کشورها ورود واکسن به آن را ممنوع کرده‌اند.

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) این روز را یوم الله نامیدند، زیرا خداوند این شهر، افرادش و پیامبرانی که در این شهر قدم نهاده بودند را پاک دانسته است.

در ادامه این نشست، دکتر لاله افتخاری، دبیر کنگره زنان و قدس شریف، اظهار کرد: آزاد کنندگان قدس تنها فلسطینیان نیستند بلکه همه جهانیان هستند. ما به همراه برادران و خواهران خود از هر زبان نژاد قصد داریم اعلام کنیم قدس پاره تن اسلام است و ما از هیچ اقدامی برای نجات آن دریغ نمی‌کنیم.

وی در خصوص محورهای برگزاری نشست بین‌المللی زنان و قدس شریف گفت: این همایش با محورهایی همچون قدس شریف، مسئله مشترک امت اسلامی، قدس در اندیشه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، نقش مختلف زنان مسلمان در دفاع از قدس، نقش سازمان‌ها و تشکل‌های دولتی و مردمی بین‌المللی در دفاع از قدس، نغض حقوق کودکان و زنان در این اقدام تروریستی تشکیل شده است.

سپس فاطمه عبدالله، فعال فرهنگی و رسانه‌ای امارات بیان کرد: اصلی که به صهیونیسم بدون توجه به تبعات آن حق موجودیت داده در اصل نقض حقوق بشر است.

در ادامه قدیر جمال، عضو هیئت مدیره اتحادیه زنان مسلمان تصریح کرد: علی‌رغم تمام چالش‌هایی که تاکنون برای فلسطین پیش آمده است آنها همچنان به مقاومت ادامه داده و برای به دست آوردن حقوق خود تلاش می‌کنند. 

وی ادامه داد: هدف رژیم صهیونیستی از بین بردن فلسطین است و اخیرا در تلاش است که آن را به طریقی در ذهن جوانان عرب و مسلمان گسترش دهد. رژیم صهیونیستی استراتژی تحت عنوان صلح بیان کرده که در اصل به معنای قبول شکست و تسلیم است.
 

عضو هیئت مدیره اتحادیه زنان مسلمان اضافه کرد: ملت‌های عرب زبان و اسلامی زیادی وجود دارند که این صلح را رد کرده و با آن به مقابله می‌پردازند که همه این‌ها برای رضای خداوند و پرورش فلسطین به دست خود ملت این کشور است. در مقابل برخی دیگر به حمایت از این افراد در لباس دین می‌پردازند. 

خانم عفاف الحکیم، مسئول امور بانوان حزب الله در لبنان، نیز در خصوص روز قدس اظهار کرد: نامگذاری یک روز تحت عنوان روز قدس ایده‌ای جدید بود که به همه جهانیان نشان داد اسرائیل یک غده سرطانی است و باید از بین برود.

وی افزود: این حرکت امام خمینی (ره) بر اساس آموزه‌های اسلامی بوده و ترسی در دل دشمن گذاشت تا جایی که با تمام فشارهایی که علیه کشورهای حامی از جمله ایران وارد کردند باز هم تلاششان بیهوده است.

مبارکه ابراهیمی، نماینده جبهه مردمی پارلمان تونس قدس را از مقدس‌ترین اماکن دانست و گفت: خداوند بسیاری از پیامبران و دومین مسجد مقدس مسلمانان یعنی مسجد الاقصی را در آن قرار داده است. این روز که از طرف جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است یک حرکت مهم و شاید تنها راه اثر گذار بر درآوردن قدس از چنگ صهیونیست است.

وی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی یک پناهگاه برای جریان های جهادی و اسلامی و کمک‌کننده خوب و موفقی است؛ همچنین پیشرفت‌هایی در این راستا توسط شهید حاج قاسم سلیمانی انجام گرفت. حمایت‌هایی که از صهیونیست می‌شود بسیار قوی است، بنابراین مقاومت در مقابل این افراد بسیار مقدس است، اما برخی جوامع مسلمان هم هستند که از ترس استکبار به جای حمایت از فلسطین به آن خیانت می‌کنند.

نماینده جبهه مردمی پارلمان تونس اضافه کرد: گرامیداشت روز قدس، در جوانان بسیار تأثیرگذار بوده و وجدان‌ها را بیدار می‌کند، بنابراین مسلمانان نیز در مقابل این ظلم بزرگ ایستادگی می‌کنند تا زمانی که شاهد بازگشت ملت فلسطین به حقوقشان باشیم.

صابرین نجار، مادر شهید رزان نجار زن فلسطینی در این نشست بیان کرد: اشغالگران در حال بیرون کردن فلسطینیان از محل‌ زندگی‌شان هستند که این خود نشان دهنده اوج بی‌فرهنگی و وحشی بودن این رژیم است. بانوان فلسطینی همواره خاری بر گلوی اشغالگران هستند و با اینکه می‌دانند اگر گرفتار صهیونیست‌ها شوند بدترین بلای ممکن سرشان می‌آید هیچگاه تسلیم نمی‌شوند. 

وی افزود: این بانوان درس ایستادگی در برابر ظالمان را به جهان دادند و خواستار خواندن نماز در مسجد الاقصی هستند. اشغالگران می‌خواهند زنان فلسطینی را درهم شکنند، اما نمی‌دانند این زنان آزاده آفریده شده‌اند و آزاده می‌میرند. 

در ادامه دکتر نزیهه صالح، پژوهشگر و استاد دانشگاه از لبنان تصریح کرد: ایران همواره با وجود تمام توطئه‌هایی که علیه کشورش انجام می‌شود حامی ملت مظلوم فلسطین است که این کارش برخاسته از مدرسه عاشورا است.

وی اضافه کرد: نهضت حسینی همواره یاور مجاهدین است و این نشان می‌دهد که راه آزادسازی قدس همان راه مکتب حسینی می‌باشد.

دکتر هویدا اجبق، رئیس مجمع اروپایی بانوان اهل بیت (ع) از ایتالیا نیز روز قدس را روز مقاومت وتحقق خواسته‌های مظلومان در سراسر عالم دانست و گفت: حضرت مسیح نیز در رسالت خود با گفتار نیک علیه طاغوت جهاد کرد و از دوران کودکی رسالت دعوت مردم به بندگی خدا را بر دوش کشید.

وی ادامه داد: حال تاریخ دوباره تکرار شده و این بار مسلمانان در مقابل طاغوت قیام می‌کنند و همه چیز خود را در راه خدا فدا می‌کنند. فلسطین یکی از دو قبله مسلمانان را در خود دارد، بنابراین بر همه واجب است که در راه آزادسازی آن جهاد کنند تا در مقابل حضرت ولی عصر (عج) نیز سربلند باشند.

حنان درویش، استاد دانشگاه از یمن به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این نشست گفت: امام خمینی (ره) رهبری با اراده، قوی و بهترین پیرو امام حسین (ع) در آن زمان بودند. امروزه افراد زیادی در راه قدس جهاد می‌کنند و شهید می‌شوند و اشاره اصلی همه آن‌ها بر غافل نبودن از حال فلسطین است ضمن این که نیروهای استکبار دیگر قدرت سابق را ندارند و قدس به زودی آزاد می‌شود.

سوزان زین، فعال سیاسی لبنانی نیز در رابطه نقش مؤثر زنان در مقاومت علیه طاغوت بیان کرد: امام خمینی(ره) با مورد توجه قرار دادن این قضیه و این نوع دیدگاه حیاتی دوباره به شخصیت زن بخشیدند. نباید فراموش کنیک که هر جا مردان برای دفاع از حق حضور پیدا می‌کنند پشت سر آن‌ها زنانی به عنوان همسر یا مادر قرار دارند که با بصیرت صحیح موجب این اتفاق شده اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha