جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 957580
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
باغبانی

حوزه/ عضو هیئت‌علمی موسسه امام خمینی(ره) به چگونگی تدوین قرآن و عهدین پرداخت و گفت: تدوین قرآن به شکل کنونی و نظم آیات آن بر اساس وحی می‌باشد و پیامبر اسلام(ص) در زمان حیات به جمع‌آوری قرآن توجه داشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد باغبانی آرانی، در سومین نشست تخصصی «مقایسه ساختار قرآن و عهدین» از سلسله جلسات «کلمه سواء» هیئت اندیشه‌ ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: نزول قرآن به تعبیر علامه طباطبایی به دو صورت اجمالی و دفعی محقق شده و برخی آیات مانند «انا انزلناه فی لیله القدر» بر آن دلالت دارند.

عضو هیئت‌علمی موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه آغاز زمان شکل‌گیری عهد عتیق بعد از «جلال بابل» می‌باشد، ابراز کرد: ۶ قرن قبل از میلاد، بابلیان به دولت یهودا حمله کردند و بسیاری را کشتند و عده زیادی را نیز اسیر کردند و کاهنان تصمیم گرفتند برای بازگشت یهودیان به وطن خود قوانینی را وضع کنند که ازجمله آن‌ها، عذرای کاتب است که کتاب شریعت حضرت موسی(ع) را برای مردم می‌خواند و این کتاب شامل اسفار خمسه تورات بود.

وی با بیان اینکه در مورد زمان و نحوه چگونگی نگارش عهدین، ۵۰ هزار جلد کتاب تألیف شده و در این زمینه دو دیدگاه سنتی و علمی مطرح است، تشریح کرد: دیدگاه سنتی، زمان تدوین عهد عتیق را در دو دوره هزارساله و هفتصد ساله می‌داند و دیدگاه علمی بر این باور است که عهد عتیق در طول زندگی یک نویسنده بوده و دلیل آن وحدت و انسجام تاریخی حاکم بر مباحث مرتبوط آن دوره می‌باشد و این رویه واحد بر وحدت مؤلف دلالت دارد که همان عذرای کاتب است.

حجت‌الاسلام باغبانی آرانی گفت: در سال‌های پایانی قرن اول میلادی بزرگان یهودی شورایی تشکیل دادند و بر ۳۹ کتاب عهد عتیق اتفاق‌نظر داشتند و برای ذکر کتاب در فهرست رسمی ملاک‌هایی ازجمله زبان کتاب عبری باشد، احراز صحبت و گفتگوی خدا با مردم و جامعه دینی یهود آن کتاب را مقدس شمارند، مطرح بود.

وی در راستای زمان تدوین عهد جدید، ابراز کرد: مسیحیان معتقدند در سال بعد از رستاخیز حضرت عیسی(ع)، رسولان و شاگردان شان به نگارش کتبی درباره زندگی آن پیامبر پرداختند.

حجت‌الاسلام باغبانی آرانی با اشاره به اینکه سیر تدوین عهد جدید بنا به دلایلی به‌ کندی صورت می‌گرفت، بیان کرد: حضرت عیسی(ع) به‌ تازگی از میان مسیحیان اولیه رخت بسته بود و آن‌ها با سخنان آن حضرت هنوز مأنوس بودند و دلیلی بر کتابت عهد جدید نمی‌دیدند. همچنین، بسیاری از مسیحیان بر این باورند که پایان جهان نزدیک است و به‌زودی حضرت عیسی(ع) برمی‌گردد و قیامت می‌شود، بنابراین نیازی به کتابت عهد جدید نیست.

عضو هیئت‌علمی موسسه امام خمینی(ره) به چگونگی تدوین قرآن و عهدین پرداخت و گفت: تدوین قرآن به شکل کنونی و نظم آیات آن بر اساس وحی می‌باشد و پیامبر اسلام(ص) در زمان حیات به جمع‌آوری قرآن توجه داشتند و مسلمانان برای صیانت این کتاب آسمانی از دو روش حفظ و کتابت استفاده کردند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha