جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیسی

حوزه/ رئیس قوه قضائیه به تبیین نقش روحانیت در جامعه پرداخت و گفت: باید علما و مروجین دین در جامعه برای کاهش ناهنجاریهای اجتماعی تلاش کنند اما اگر به هر دلیلی مشکلی تبدیل به جرم شد، باید سعی کنیم با صلح و سازش آن مسئله را حل شود.

گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عصر امروز در دیدار با کارکنان و قضات دستگاه قضایی استان همدان با اشاره به روز های آخر ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: ماه رمضان ماه با عظمتی است که باید از تمام لحظات آن بهره برد، به ویژه دهه آخر که پس از شب های قدر انسان فرصتی برای خود سازی پیدا کرده است.

وی با اشاره به حضور خود در استان همدان، یادآور شد: بنده به سبب حضور در سال‌های پس از انقلاب در همدان، توفیق آشنایی با شهدای استان، همچون شهید سلگی، شهید همدانی، شهید اسلامیان و چیت سازیان را داشته ام.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه همدان جز استان های عالم خیز است، مطرح کرد: علمای بزرگ استان همانند آیت الله آخوند، شهید مدنی و موسوی همدانی باعث شده است که آثار تربیتی آنها با وجود گذشت سالیان سال، هنوز در شهر وجود داشته باشد.

وی افزود: افراد موثر انسان‌های خودساخته ای هستند که استان و شهر همدان مملو از این بزرگان می باشد و همواره نقش برجسته ای در جامعه به عنوان الگویی کامل داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه خدمت به این مردم توفیق بزرگی برای همه مسئولان خصوصا دستگاه قضا است، یادآور شد: لازم است که برای خدمت به مردم و تکریم آنها صبورانه به سخن ان‌ها گوش دهیم و مسائل موجود را با جدیت پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه توصیه من به همه کارکنان دادگستری حفظ کرامت مردم و همکاران است، عنوان کرد:  حفظ سلامت مجموعه اداری کشور و دستگاه قضا بسیار مهم و ضروری است و باید از با صیانت آز آن اجازه آسیب رسیدن به آن را ندهیم و تک تک افراد در حفظ این صیانت دارای وظیفه هستند.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه نظام ارزشیابی کارکنان قضات طرحی بسیار پسندیده است، اظهار داشت: باید از این ابتکار استان همدان تقدیر کرد چرا که کارمند فعال، شجاع و نفوذ ناپذیر لازم است که تشویق شوند و در مقابل فردی که کم کاری می‌کند، باید مورد تذکر و توبیخ قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه قضایی وظیفه اصلاح مجرمین را برعهده دارد، گفت: اگرچه نگاه سازمان زندان‌ها به این سمت و سو است اما قضات هم باید در این عرصه کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اجرای سند تحول قوه را اقدامی مهم دانست و با تاکید بر لزوم تحول در تمام بدنه دستگاه قضا، مطرح کرد: این تحول را مردم و کارکنان مجموعه باید احساس کنند و تسهیل کارها را مشاهده کنند، چرا که باور بر این است که اگر دستگاه حس تحولی نیابد در حد دستور العمل خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ سامانه فعال شده و تا آخر سال نیز ۴۰ سامانه فعال خواهد شد، گفت: با انجام این فرانید و فعال شدن آنها نیمی از سند تحول در دستگاه قضا محقق خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اجرای طرح معتذرین و توسعه صلح و سازش که جز ابتکارات استان است، ابراز کرد: معاونت راهبردی قوه قضائیه باید این طرح را پیگیری کند و بتوانیم آن را در سراسر کشور اجرا کنیم.

وی به تبیین نقش روحانیت در جامعه پرداخت و یادآور شد: باید علما و مروجین دین در جامعه برای کاهش ناهنجاریهای اجتماعی تلاش کنند اما اگر به هر دلیلی مشکلی تبدیل به جرم شد، باید سعی کنیم با صلح و سازش آن مسئله را حل شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه در بحث قرار تامین، بازداشت و مشابه آن باید با دقت و احتیاط عمل کرد، یادآور شد: آرای متقن، بسیار مهم است، چرا که فرایند قضایی و مراحل عالی برای تایید ارا است، نه نقص تن، بنابراین باید آرا درست و محکم باشد.

وی فعال شدن بخش‌های پیشگیری از وقوع جرم را سبب کاهش پرونده‌های ورودی و اصلاح نظام مالی اداری دانست و خاطر نشان کرد: در بخش پیشگیری از جرم همه دستگاه‌ها موظف هستند و نباید از وظایف خود غافل شوند.

رئیس قوه قضائیه در پایان با بیان اینکه حمایت از قاضی نفوذ ناپذیر و کسی که حکم درست صادر می‌کند را وظیفه خود می‌دانیم، اظهار داشت: در بخش معیشتی این مسئله دغدغه ماست و به دنبال آن هستیم که تعاونی‌های مسکن و مصرف با رعایت عدلیه فعال شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha