پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حاج ابوالقاسم

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: امیرالمؤمنین در نامه ۵۳ نهج البلاغه می فرمایند از این که به خاطر خدمت خود به مردم، منّت بگذاری و خدمت خود را بزرگ نمایی کنی پرهیز کن زیرا باعث از بین رفتن نور حق می شود.

ّبه گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در مراسم ترتیل خوانی جزء ۲۶ قرآن کریم در حرم مطهر بانوی کرامت با توجه به آیه ۱۸ سوره فتح زمینه سازی برای حضور پرشور در انتخابات را از شاخصه های دولت اسلامی دانست و اظهار کرد: خداوند در این آیه رضایت خود را از بیعت مسلمانان با پیامبر صلوات الله علیه و آله اعلام می کند.

وی با بیان اینکه این بیعت که به بیعت رضوان شهرت یافت لرزه بر اندام مشرکان انداخت و نقطه عطفی در تاریخ اسلام بود، گفت: این بیعت از دیدگاه قرآن دو برکت داشت که اول مسلمانان رضایت الهی را به دست آوردند و دیگر اینکه آرامش را بر جامعه اسلامی نازل کرد و موجب نعمات بسیار شد.

محقق علوم قرآنی بیعت با پیامبر صلوات الله علیه و آله را اعلام وفاداری به ایشان و بیعت با خداوند دانست و افزود: از آنجایی که در عصر غیبت ولی فقیه جانشین امام زمان عجل الله فرجه و پیامبر صلوات الله علیه و آله است بیعت با ولی فقیه بیعت با امام زمان عجل الله فرجه و بیعت با پیامبر صلوات الله علیه و آله است و می شود گفت که حضور در انتخابات که به نوعی تأیید نظام و بیعت با ولایت فقیه محسوب می شود بیعت با امام زمان عجل الله فرجه است.

وی با بیان اینکه حضور در انتخابات تجدید پیمان با آرمان های انقلاب است، ابراز کرد: مردم با شرکت در انتخابات آمادگی خود را برای دفاع از ارزش های انقلاب اعلام می کنند بنابراین یکی از شاخص‌های دولت اسلامی تلاش برای برگزاری پرشور انتخابات است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند خداوند در روز قیامت با کسی که با امامی به خاطر منفعت دنیا بیعت کند و وقتی به منافع خود نرسید بیعت را رها کند سخن نمی گوید، گفت: ملت ایران بیعتشان با نظام اسلامی و ولایت فقیه به خاطر اسلام بود و دشمنان عدم حضور مردم در انتخابات را با خود به گور خواهند برد.

وی دومین شاخصه دولت اسلامی در آیات جزء ۲۶ را تلاش برای ایجاد اتحاد و پرهیز از دو قطبی سازی جامعه دانست و گفت: خداوند درآیات ۹ و ۱۰ سوره حجرات به مؤمنین دستور می دهد در جهت ایجاد همدلی و برطرف کردن اختلافات در جامعه تلاش کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تلاش برای برطرف کردن کدورت‌ها و نزدیک کردن دل‌ها از وظایف دولت اسلامی است، گفت: امیرالمؤمنین علیه السلام در وصیت خود نوشتند از پیامبر اسلام شنیدم که می فرمود برقرار کردن دوستی در جامعه از عموم نماز و روزه ها برتر است و آن چیزی که باعث هلاکت و تیره شدن دین می شود از بین رفتن روابط بین مردم است.

وی ادامه داد: امام صادق علیه السلام فرمودند لقمان حکیم مال زیاد، خاندان برجسته، جسم بزرگ و زیبایی نداشت بلکه ویژگی او این بود که هیچگاه نشد اختلاف دو نفر را ببیند و تلاش برای حل اختلاف آنها نکند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اضافه کرد: دولت اسلامی در زمینه ایجاد اتحاد در جامعه سه وظیفه بر عهده دارد؛ اول پرهیز از دو قطبی کردن فضای جامعه مانند دو قطبی جنگ و صلح و میدان و دیپلماسی، دوم تلاش برای تقویت بسترهایی که سبب پیوند دینی می شود مانند نماز جمعه و جماعت و پیاده روی اربعین و سوم تلا ش برای میانجی گری میان ملت های مسلمان در عرصه بین الملل.

وی سومین ویژگی کارگزاران دولت اسلامی را با توجه به آیه ۱۳ سوره حجرات تقوای آنان دانست و گفت: امیرالمؤمنین علیه السلام در بسیاری از نامه های خود به کارگزاران قبل از هر مسأله ای آنان را به تقوا دعوت می کردند زیرا اگرتقوای کارگزاران نظام اسلامی دچار آسیب بشود آسیب آن به تمام جامعه خواهد رسید.

پژوهشگر قرآنی شاخصه دیگر کارگزاران نظام اسلامی را خدمت خالصانه و پرهیز از منت گذاشتن بر مردم عنوان کرد و گفت: خداوند در آیه ۱۷ سوره حجرات از کسانی سخن می گوید که به خاطر مسلمان شدن خود بر پیامبر صلوات الله علیه و آله منّت می گذاشتند در حالی که به خاطر هدایتشان خداوند باید بر انها منّت بگذارد.

وی با بیان اینکه خدمت به جامعه اسلامی توفیقی است که خدا به انسان می دهد و کسی که این توفیق را به دست می آورد باید شاکر خداوند باشد، گفت: امیرالمؤمنین در نامه ۵۳ نهج البلاغه می فرمایند از این که به خاطر خدمت خود به مردم منت بگذاری و خدمت خود را بزرگ نمایی کنی پرهیز کن زیرا باعث از بین رفتن نور حق می شود؛ و باید توجه داشت که گاهی اوقات افرادی بر مردم منت می گذارند که عملشان نه تنها خدمت به جامعه نیست بلکه خیانت به مردم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha