پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 957919
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
کتاب «درس های مکاسب»

حوزه/ کتاب «درس های مکاسب» بر گرفته از درس های فقهی آیت الله سید حسن مرتضوی در نخستین نشست علمی همایش ملی سنت های کارآمد و تدریس موفق رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، کتاب «درس های مکاسب» بر گرفته از درس های فقهی آیت الله سید حسن مرتضوی در نخستین نشست علمی همایش ملی «سنت های کارآمد و تدریس موفق»، با حضور مدیر حوزه علمیه خراسان، برخی از اعضای شورای عالی و تعدادی از اساتید این حوزه رونمایی شد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی مهر در این نشست علمی، با اشاره به ضرورت پرداختن به سنت های حوزوی، اظهار کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، سنت های نانوشته ای در حوزه علمیه است که یکی از آنها سنت گمنامی و تمایل نداشتن به شهرت و مطرح بودن می باشد.

وی به شخصیت و جایگاه علمی آیت الله سید حسن مرتضوی اشاره کرد و گفت: تدریس استاد، برتری ویژه ای دارد و بُعد علمی وی در عمق، نظم و بیان مطالب و پرداختن به مباحث محسوس است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به فروتنی و تواضع آیت الله مرتضوی اشاره و خاطر نشان کرد: این تواضع موجب از بین بردن فاصله بین استاد و شاگرد است که در مشی وی دیده می شود.

وی، توجه به شاگردان و شاگردپروری را از دیگر ویژگی ها خواند و نسبت به جایگاه معنوی و اخلاق این استاد برجسته گفت: این خصوصیت در درس معلم، انس و علاقه را برای تحصیل شاگرد به وجود می آورد؛ از این رو، جایگاه اخلاقی و معنوی آیت الله مرتضوی باید بسیار مدنظر قرار گیرد و درباره آن نوشته شود.

حجت الاسلام و المسلمین وحدتی شبیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در این نشست با اشاره به استقبال حوزه علمی دینی و دانشگاهی در خارج از کشور از سنت های حوزه های علمیه، با بیان اینکه شیوه تحصیل و تدریس در دانشگاه با حوزه علمیه متفاوت است، توضیح داد: حضور استاد فقط در کلاس نیست بلکه همیشه در دید و منظر شاگرد است و به مشاوره و راهنمایی او می پردازد.

وی به رابطه عاطفی عمیق میان استاد و شاگرد در حوزه علمیه اشاره و خاطر نشان کرد: این رابطه محبت آمیز، سرمایه ای ماندگار است و صرفا در زمان تحصیل نیست؛ استاد همچنان شاگرد را به مسیر علم آموزی و انسان سازی هدایت می کند و به تعبیری به او گرا می دهد.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی همچنین با بیان اینکه جامعه و نظام به افرادی مجتهد نیاز دارد، اظهار کرد: اگر بتوانیم نیروهای مورد نیاز نظام و خارج از کشور را در حوزه های علمیه تربیت کنیم، در واقع توانسته ایم دغدغه های مقام معظم رهبری و مطالبه ایشان از این نهاد را پاسخ دهیم.

در این نشست، حجت الاسلام سید مسعود مرتضوی دبیر این نشست، گفت: یکی از ارکان تحول در آموزش نگاه ویژه به مقوله استاد و تدریس مو فق می باشد و از این رو این همایش برنامه ریزی شده است.

وی ابراز کرد: برای ارائه الگوی عملی به طلاب، بر سیره بزرگان حوزه علمیه خراسان که عمرشان را برای فقاهت و جهاد علمی صرف کرده اند، تکیه شده است و این امر در جلسات مختلف به صورت مسئله محور واکاوی می شود.

دبیر این نشست با بیان اینکه نقش استاد در حوزه علمیه خراسان ویژه می باشد و به تنهایی وظیفه سنگین و جایگاه مهمی برایش تصور شده، گفت: یکی از دشواری های کار پژوهش در زمینه سنت های حوزه علمیه نانوشته بودن آن است.

این نشست در محل مدرسه علمیه میرزاجعفر به میزبانی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و با مشارکت کارگروه سنت های کارآمد معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    1 2
    ای بابا این رونمایی ها رو بگذارید کنار و ببینید الآن نیاز حوزه و طلبه در بُعد علمی چه هست آن را آماده کنید. آیا واقعا الآن نیاز طلبه شرح مکاسب است؟ آن را که اساتید قوی در قم بارها در قالب جزوه و سی دی به طلاب ارائه کردند و بسیار هم عالی بوده حوزه خراسان باید از اساس اصلاح شود
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    1 1
    سلام الآن که همه کتاب‌ها و شروح داره نرم افزاری میشه حوزه خراسان تازه به فکر چاپ کتاب افتاده... کی در خراسان شاهد تحول خواهیم بود الله اعلم
  • خاتمی IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    1 0
    حوزه خراسان درگذشته فعال تر از امروز بود چرا؟ چون گذشته آیت الله میلانی بود آیت الله وحید بود آیت الله طبسی بود و خیلی از علمای دیگر ولی امروز اگر عالمی هم در خراسان حرفی برای گفتن داشته باشد به او تریبون نخواهند داد و این است غصه امروز ما. در خراسان طلبه های قدیم تشنه ادبیات عرب بودن ولی طلبه های امروزش خسته از ادبیات هستن چرا؟ چون استاد خوب کم داریم چون حوزه پذیرش استادش از طریق آزمون و مصاحبه است و یکی هم امتحان می دهد و استاد می شود ولی حوزه باید برود و بگردد استاد موفق را پیدا کند این کارهای آزمون و مصاحبه را هم بگذارد کنار چون فرمالیته هست. استاد واقعی را باید پیدا کرد...