پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 958085
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
حجت‌الاسلام حسینی

حوزه/ مهمان برنامه «ضیافت» گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته آیت الله سید عبدالله بلادی، ظلم ستیزی بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، در برنامه شب گذشته ضیافت شبکه قرآن و معارف سیما، حجت‌الاسلام حسینی، محقق و پژوهشگر به بررسی ابعاد شخصیتی و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آیت الله سید عبدالله بلادی پرداخت.

حجت الاسلام حسینی که ۱۵ تالیف در زمینه‌های مختلف داشته است، با اشاره به جایگاه تاریخی بوشهر، بیان کرد: این استان از نظر تاریخی یکی از قدیمی ترین مناطق ایران است و شهر بوشهر در دوره ایلامیان به نام لیان شناخته می‌شده است.

وی با اشاره به جایگاه دانشمندان و روحانیت در بوشهر، اظهار کرد: در بندر سیراف عالمی به نام ابوسعید سیرافی زندگی می‌کرد که ۵۰ سال قاضی القضات بغداد و استاد نحو سید رضی بود؛ وی شرحی بر الکتاب سیبویه دارد.

حسینی با بیان اینکه خیلی از علوم اسلامی مدیون ایرانیان است، عنوان کرد: هر ۶ مولف کتاب صحاح سته ایرانی هستند، در مجموع ۱۰ کتاب معتبر ویژه مسلمانان داریم که مولفان تمام این کتب، ایرانی هستند.

وی گفت: بوشهر از یک جهت استان اولین ها و برترین هاست؛ چراکه بیش از ۲۰۰ سال سابقه مبارزه با استکبار دارد و شاید کمتر جایی در دنیا چنین باشد، زمانی که محمد شاه قاچار برای فتح هرات، از خارک به بوشهر آمد، شیخ حسن آل عصفور فتوای جهاد داد و مردم قیام کردند که نمونه ای برای این ادعاست.

افتخار بوشهر به ۲ روحانی شهید بین المللی

به گفته این پژوهشگر، استان بوشهر دو روحانی شهید بین المللی دارد، شهدایی که استکبار جهانی آن ها را ترور کرد؛ شهید صادق گنجی که در لاهور پاکستان به شهادت رسید و شهید محمد حسن ابراهیمی که در گویان آمریکای جنوبی ترور شد.

وی با اشاره به حضور طوایف علمی در بوشهر، بیان کرد: این افراد متاسفانه برای مردمی و حتی خیلی از اهالی بوشهر ناشناخته هستند، علی محمد باب رئیس فرقه بابیت دو دوره از زندگی اش را در بوشهر بود، از ۱۵ تا ۲۰ سالگی و زمانی که از کربلا و نجف بر می‌گردد و ادعایش را مطرح می‌کند؛ هنگام برگشت شیخ حسن آل عصفور با وی مبارزه می‌کند و برادرزاده اش به نام شیخ خلف ردیه ای در نقد افکار باب می‌نویسد که جزو اولین کتاب‌هایی است که در نقد بابیت نوشته شده است.

گل سر سبد علمای بوشهر

این محقق افزود: عالمی در یکی از روستاهای بوشهر به نام سید علی نقی حسینی دشتی زندگی می‌کرد که الفیه ای به سبک ابن مالک دارد؛ ابن مالک قواعد عرب را در هزار بیت نوشت و مرحوم حسینی دشتی نیز چنین اقدامی انجام داد و گرامر ادبیات عرب را در قالب هزار بیت بیان کرد، اما گل سر سبد این علما مرحوم آیت الله سید عبدالله بلادی بوشهری است.

وی اذعان کرد: علامه بلادی تا ۱۰ یا ۱۵ سال اخیر چهره شناخته شده ای در بوشهر نبود که به همت و اراده آیت الله صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در این استان، نام وی بر سر زبان ها افتاد، به گونه ای که هر سال در بوشهر گنکره علمی پژوهشی به نام این عالم با حضور علما و روحانیون و بسیاری از دانشگاهیان در سه قالب کتاب، پایان نامه و مقاله برگزار می‌شود.

حسینی با اشاره به شخصیت علمی سید عبدالله بلادی، گفت: مرحوم اهل بلاد بوشهر بود، در طول تاریخ مراودات سیاسی و اجتماعی زیادی با ایران و شمال شرق عربستان و بحرین وجود داشت و از سویی بحرین در ۳۰۰ سال اخیر خیلی مورد هجوم خوارج قرار می‌گرفت که به همین دلیل از دوران صفویه بسیاری از بحرینی ها به بوشهر آمدند.

وی تصریح کرد: خاندان بلادی هم به دلیل ناامنی به بهبهان مهاجرت کردند. به همین دلیل سید عبدالله بلادی به بهبهانی هم شهره شده است، پدرش معروف به سلطان العلماست، زمانی که در نجف درس می‌خواند، یعنی در سال ۱۲۹۱ قمری سید عبدالله به دنیا آمد و چندین بار بین بوشهر و نجف رفت و آمد داشت، اما تحصیلات ابتدایی را در بوشهر آغاز کرد.

علامه بلادی انسان دقیقی بود

این پژوهشگر افزود: سید عبدالله بلادی بسیار انسان دقیقی بود؛ از سن ۱۷ سالگی تا پایان عمر هر ۱۰ سال از خودش عکس می‌گرفت و در هر دهه عناوین کتبی را که نوشته بود، ذکر می‌کرد. زندگی نامه اش را در کتابی به نام الابرار نوشت، در نسخه خطی این کتاب چندین صفحه را خالی گذاشته تا پسرش ادامه دهد.

وی افزود: در این کتاب اسامی تعدادی از اساتید خودش را مطرح کرد، انسان چند وجهی بود، طب را نیز آموخت، زبان انگلیسی و ابری می‌دانست و به دلیل علمی با نجف مراوده بسیار داشت. نزد آخوند خراسانی، شیخ عبدل هادی شلیله همدانی، سید محمد کاظم یزدی، ملا فتح الله شریعت اصفهانی و سید محمد بحرالعلوم، فقه و اصول را یاد گرفت تا اینکه به رتبه اجتهادی رسید.

ظلم ستیزی؛ ویژگی برجسته علامه بلادی

حسینی با اشاره به شخصیت سیاسی علامه بلادی گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته وی ظلم ستیزی بود. با توجه به این که دوران حیاتش با حمله انگلیسی‌ها به بوشهر مصادف شد، فتوای جهاد داد و رئیس‎علی دلواری قیام کرد، چندین نفر از علمای طراز اول بوشهر هم فتوای جهاد دادند که نشان از عزم ملی و منطقه‌ای بین علماست.

وی با بیان این که ویژگی  خاص علامه بلادی این بود که در ثبت وقایع جنگ دقت و پیشروی داشت، عنوان کرد: وقتی که با تحریک روس مجلس را به توپ بستند، فتوای تحریم کالای روس و یک دوره هم فتوای تحریم کالای انگلیسی را صادر کرد، امروز موضوع اقتصاد مقاومتی امروز مطرح و بر توجه به درون و استفاده از کالاهای داخلی تاکید می‌شود، در حالی که ۸۰ سال قبل عالمی در بوشهر چنین اندیشه ای داشته است.

نگارش چند کتاب در رد کشف حجاب رضاخانی

این محقق اظهار کرد: بحث علمی و سیاسی وی توام با هم بود، هر واقعه ای که در جهان رخ می‌داد، فوری دست به قلم می‌شد، به گونه ای که چندین کتاب در رد قانون کشف حجاب توسط رضا خان نوشت، این شخصیت دور اندیش بود، وقتی بهاییون بقیع را تخریب کردند، رساله ای به نام "علاج عاجل" در قضیه تخریب بقیع نوشت.

وی با بیان این که چند رساله سیاسی وی با کوشش سید قاسم یاحسینی چاپ شده است، افزود: بلادی در کتاب علاج عاجل در قضیه تخریب بقیع یادآور می‌شود که دو شهر مکه و مدینه از شهرهای عربستان نیستند و اسلامی هستند و باید اینترپل اسلامی تشکیل شود و از این دو شهر محافظت کند.

حسینی ادامه داد: بعد از آن کتابی در نقد افکار ابن تیمیه با عنوان ردود السته فی رد بن یتیمه نوشت، بنده در سال ۹۵ آن را تصحیح کردم که با مقدمه آیت الله صفایی بوشهری چاپ شد.

وی با اشاره به روحیه مبارزه طلبی علامه بلادی بیان کرد: یکی از عوامل مهم این روحیه آشنایی با سید جمال الدین اسد آبادی است، سید جمال در مسافرت هایش چندین بار به بوشهر می‌آمد و علاوه بر این که در فرهنگ این استان تاثیر زیادی گذاشت، بلادی با پدرش نزد وی می‌رفت و به شدت تحت تاثیر روحیات ظلم ستیزی اش قرار گرفت.

این پژوهشگر با تاکید بر این که سید عبدالله بسیار متاثر از سید جمال بود، افزود: مقام معظم رهبری در سال ۹۸ در دیدار با دستاندرکاران کنگره علامه بلادی فرموند که رهبری علما هم در بوشهر قوی است و مرحوم سید عبدالله بلادی جزو عناصر موثر بوده است.

وی با اشاره به مبارزات علمایی چون مرحوم سید عبدالحسین لاری و عبدالله بلادی با انگلیسی ها، اذعان کرد: این عالم روحیه مبارزه طلبی داشت و حتی انگلستان می‌خواست وی را ترور کند، اما رئیس‎علی دلواری نجاتش داد و به شیراز برد که آنجا هم دست از مبارزه بر نداشت.

نگارش ۱۱۰ ماده جنگی به نیت امام علی (ع)

حسینی گفت: علامه کتاب بسیار خوبی به نام لوایح و سوانح دارد که یاحسینی آن را تصحیح و چاپ کرده، در این کتاب به ۱۱۰ ماده جنگی به نیت امام علی (ع) اشاره کرده به گونه ای که به نظر می‌رسد نحوه جنگیدن یک مسلمان را تدریس کرده که از بینش سیاسی وی نشات پیدا کرده و از متون فاخر قرآن و روایات گرفته شده است.

وی افزود: در حوزه‌های علمیه قبل از انقلاب و ظهور امام (ره) خواندن بعضی علوم خیلی رایج نبود، اما علامه بلادی علاوه بر تسلط بر عربی، انگلیسی و ابری می‌دانست و رمانی با عنوان درویش و مسافر در خصوص اوضاع و احوال زمانه نوشته، این مصداق این روایت است که عالمی که با اوضاع زمانه آشنا باشد راه را گم نمی کند، بلادی سمبل چنین عالمی است.

حسینی خاطرنشان کرد: این عالم فقیه که از جمله اجازه دهندگان روایت به آیت الله مرعشی نجفی بوده، هم مبارز بود، هم علم انساب را می‌دانست و چندین کتاب در این رابطه دارد که بنده آن را تصحیح کرده ام و آماده چاپ است.

وی گفت: در سرزمین زرخیزی زندگی می‌کنیم، بنابراین نباید نسبت به مفاخر کم اهمیت شویم، چراکه کشورهایی که چیزی ندارند آن را سرقت و کهنه خود را به جای زر ناب قالب می‌کنند.

ضرورت برپایی کنگره برای معرفی علامه بلادی

به گفته این محقق، عبدالله بلادی انسان بسیار بزرگی بود و امیر شیخ نوری درباره شخصیت وی کتاب نوشته است، اما می‌طلبد که برای معرفی این عالم کنگره ای در بوشهر یا قم برپا و آثارش چاپ شود.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی بشریت وهابیت بوده و داعش زاده وهابیت است، سیمای وهابیت را امیرالمومنین (ع) در خطبه ۱۷ نهج البلاغه بیان می‌کند که شاگرد این مکتب حدود ۱۰۰ سال قبل کتاب ۶ جلدی در نقد این فرقه نوشت.

حسینی با بیان این که زهد و تقوای بلادی برای هر انسانی به ویژه عالم بسیار مفید است، اظهار کرد: با توجه به سیر مطالعاتی که در شخصیت وی داشتم، نکته مهم و ویژگی اصلی ایشان را زیر بار ظلم نرفتن می‌دانم. انگلستان در برهه ای وعده هایی به وی داد، اما زیر بار ظلم نرفت و اصول را نگه داشت، جنگ امروز جنگ عقیده هاست، ایران اهل جنگ نیست، اما اهل انزوا و زیر بار ظلم رفتن هم نیست.

وی ادامه داد: انتخابات را در پیش داریم، باید دقت داشته باشیم که چه کسی را انتخاب می‌کنیم، چراکه از انتخاب ضربه می‌خوریم، نه از انقلاب .

گفتنی است، «ضیافت» عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که در ماه مبارک رمضان به مدت سی شب، با اجرای سیدعلی قوامی پیش از افطار از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha