یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حاج ابوالقاسم

حوزه/ پژوهشگر علوم قرآنی با بیان اینکه کاهش فاصله طبقاتی و توزیع عادلانه ثروت از اصول مهم اقتصادی در اسلام است، گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند خداوند روزی فقرا را در اموال اغنیا قرار داده و هر فقیری که گرسنگی بکشد به خاطر زیاده خواهی یک ثروتمند است و یک ثروت‌مند باید در روز قیامت نسبت به وضعیت فقرا جوابگو باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در محفل ترتیل خوانی جزء بیست و هشتم قرآن کریم در حرم مطهر بانوی کرامت کاهش فاصله طبقاتی را از شاخصه های دولت اسلامی دانست و اظهار کرد: خداوند در آیه هفت سوره مبارکه حشر بر توزیع قدرت و ثروت به صورت عادلانه تأکید می کند بنابراین نباید ثروت در دست عده ای خاص از جامعه متراکم شود.

وی با بیان اینکه این از اصول مهم اقتصاد اسلامی است و منافی با مالکیت خصوصی نیست، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه فرمودند خداوند روزیِ فقرا را در اموال اغنیاء قرار داده و هر فقیری که گرسنگی بکشد به خاطر زیاده خواهی یک ثروتمند است و فردای قیامت باید ثروتمندانی که در کنار آنان فقرایی زندگی کرده اند پاسخگو باشند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان علت تشریع دین در زمان حضرت نوح را انحراف تدریجی بشر از فطرت انسانی و اختلاف طبقاتی دانسته و گفته است که رسالت و مأموریت مهم شرایع الهی این بود که با چنین شرایطی مبارزه کنند بنابراین فلسفه اصلی نزول شرایع مبارزه با ظلم اجتماعی و اختلاف طبقاتی است.

وی در ادامه بیان شاخصه های دولت اسلامی، آیات ۸ و ۹ سوره ممتحنه را تبیین کننده اصول سیاست خارجی دولت اسلامی دانست و گفت: این آیات منشور سیاست خارجی نظام اسلامی است که با چه کسانی می شود رابطه داشت و با چه کسانی نمی شود رابطه دوستانه برقرار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اضافه کرد: خداوند در آیه ۸ می فرماید خدا شما را از رابطه عادلانه و احسان به کسانی که با شما سر جنگ ندارند و سرزمین های شما را غصب نکردند و شما را از دیار خودتان بیرون نراندند نهی نکرده است و در آیه ۹ می فرماید شما فقط از ارتباط با کسانی نهی شده اید که با شما در دین سر جنگ دارند و بر ضد اسلام و مسلمین قیام می کنند و شما را از سرزمین های خودتان بیرون کردند.

وی بیان کرد: بر اساس دو آیه فوق ارتباط با همه کشورهای جهان بر پایه منافع متقابل مجاز است ولی ارتباط دوستانه با کشورهایی که به ما ظلم و ستم می کنند و حقوق ما را پایمال می کنند و سرزمین مسلمانان را غصب کرده اند و با دین اسلام سر جنگ دارند که مصداق بارز آن رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا هستند ممنوع است.

پژوهشگر علوم قرآنی یکی دیگر از شاخصه های دولت اسلامی را زمینه سازی برای حضور فعال بانوان در برنامه های مثبت فرهنگی عنوان کرد و گفت: خداوند در آیه ۱۲ سوره ممتحنه می فرماید ای پیامبر اگر گروهی از بانوان تصمیم گرفته اند بر پایه اقدامات مثبت با تو هم پیمان شوند و در مسیر توسعه فرهنگ اسلامی به تو کمک کنند با آنها بیعت و برای آنها استغفار کن.

وی با اشاره به بیعت پیامبر(ص) با زنان این آیه را دلیل محکمی بر یکسان بودن حقوق اجتماعی زنان و مردان در اسلام دانست و افزود: در اسلام هم مرد و هم زن می توانند فعالیت مثبت فرهنگی داشته باشند و در حالی که جوامع غیر اسلامی تا چند سال پیش به بانوان حق رأی نمی دادند اسلام از همان روز نخست برای بانوان حق رأی قائل بود و در حکومت پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) در هر موردی که نیاز به رأی جمعی بود بانوان هم مستقلا رأی می دادند و بیعت می کردند و اینگونه نبود که بانوان تحت بیعت همسر و یا پدرشان قرار داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم یکی از مهمترین ویژگی های کارگزاران نظام اسلامی را وفاداری به عهد و پیمان دانست و گفت: خداوند در آیات ۲ و ۳ سوره مبارکه صف کسانی که سخنانی را بر زبان می آورند که اهل عمل به آن سخنان نیستند را توبیخ می کند و می فرماید که این مایه خشم خداوند است.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر فرمودند اگر به مردم وعده ای بدهی و آن را اجرا نکنی موجب خشم مردم و خدا خواهد شد، افزود: در انتخابات پیش رو داوطلبان باید به این اصل قرآنی پایبند باشند که یا به مردم وعده ندهند یا وعده‌های شدنی بدهند ودر دوران خدمتشان برای تحقق این وعده‌های تلاش کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha