جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ماه رمضان

حوزه/ پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: جامعه امروز ما هم باید حواسش را جمع کند زیرا مواردی که توانست حکومت مستحکم امیرالمؤمنین (ع) را از پا درآورد بقیه جوامع نیز باید نگرانش باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام طباخیان در نشست شب‌های بندگی که با موضوع نقش آفرینی خواص پس از شهادت امام علی (ع) به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اینکه امام حسن (ع) پس از شهادت امام علی (ع) برای مردم خطبه‌ای خواند و به مردم گفتند زمانی بیعت شما واقعی است که مرا اولی‌الامر بدانند، عنوان کرد: امام حسن (ع) بیان می‌کند ای مردم احتیاط کنید، شنیده‌هایتان را به پچ‌پچ‌های شیطان نسپارید که شیطان دشمن آشکار است. اگر با من بیعت می‌کنید که در میان جنگ کنار من بجنگید تا زمانی که در قلب تان به من یقین نداشته باشید فایده ندارد یا به تعبیری بیعت به زور بازو نیست بلکه به یقین درون قلب است.

وی ادامه داد: "عبیدالله بن عباس" از یاران امام علی (ع) و نزدیک‌ترین افراد به ایشان بود؛ فرمانده امام در جنگ ها و آنقدر مورد اعتماد امام بود که اگر کسی برای مذاکره با دشمن انتخاب می‌شد این فرد بود که حتی خانواده خود را در این راه از دست داده بود.

حجت الاسلام طباخیان با اشاره به اینکه این فرد کسی بود که پس از شهادت حضرت علی (ع) مردم را به بیعت با امام حسن (ع) دعوت کرد، افزود: همین فرد برای امام حسن (ع) نامه می‌نویسد که که روش پدرت رو تکرار نکن و همین فرد در جنگ امام حسن (ع) با معاویه، قبل از جنگ به مذاکره فراخوانده شد و معاویه توانست او را از جنگ منصرف کند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار کرد: برخی افراد به راحتی لفظ "خودفروخته" را برای او به کار می‌برند درحالی که این‌طور نیست، عیب او این بود که گوشش با تحلیل دشمن بود؛ در آن زمان شایعات در جامعه پخش شد مبتنی بر اینکه امام حسن (ع) امام صلح است و صلح برای هر دو طرف بهتر است به طوری که این موضوع در ذهن افراد جامعه تزریق شد بدون اینکه بدانند این زمزمه شیطان است بنابراین دیگر چاره‌ای برای امام نماند.

وی تأکید کرد: این نشان می‌دهد که ممکن است افراد به ظاهر خوب، متدین و دوستدار ولی باشند اما گوششان با رسانه‌های دشمن باشد، همین عیب سبب مدیریت ذهن آن‌ها توسط دشمن و تسلط برآن‌ها می‌شود همانند اتفاقی که برای عبیدالله بن عباس افتاد.

حجت‌الاسلام طباخیان در جمع بندی مواردی که سبب دگرگونی مردم کوفه را در یاری امام علی ‌(ع) شده بود عنوان کرد: یکی از چیزهایی که حکومت امیرالمؤمنین (ع) را از پای درآورد فرهنگی بود که گذشتگان زمینه آن را ایجاد کرده بودند و گریبان امام علی (ع) را گرفت؛ دومین مورد این بود که مردم کوفه امام را معصوم و قابل اطاعت نمی‌دیدند.

وی گفت: سومین مورد هم گوش سپردن مردم کوفه به رسانه معاویه بود به طوری که بذر شک نسبت به امیرالمؤمنین (ع) در دل آن‌ها کاشته شده بود و دیگر با ولی فقیه تطابق نداشتند. جامعه امروز ما هم باید حواسش را جمع کند زیرا اگر این موارد توانست حکومت مستحکم امیرالمؤمنین (ع) را از پا درآورد بقیه جوامع نیز باید نگران باشند.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha