سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی گفت: کارگزاران و مدیران باید جامعه را به سوی الفت و وحدت ببرند، از امور شبهه ناک کناره گیری کنند، زود تحت تاثیر سخن چینی ها قرار نگیرند و مشاوران مطلوبی را به کار بگیرند، به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام نباید مشاوران بخیل، ترسو و حریص را برای خود انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی عصر امروز در ادامه سلسله مباحث نامه ۵۳ امیرالمؤمنین علیه السلام اظهار کرد: هنگامی حکم ولایت و حکومت مصر را حضرت علی(ع) به مالک دادند توصیه هایی به ایشان داشتند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های حاکم جامعه اسلامی این است که سیاست و روش او به گونه ای باشد که انس و الفت میان مردم را بیشتر کند به این معنا که مردم را به سمت وحدت و همدلی بیشتر سوق دهد و اگر غیر از این باشد و یک مسئول بخواهد طوری رفتار کند که نقار و شکاف اجتماعی بیشتر شود او مدیر مطلوب از منظر امیرالمؤمنین علیه السلام نیست.

مدیر حوزه علمیه فارس عنوان کرد: حضرت علی علیه السلام به مالک می فرماید هنگامی که به مصر رفتی گره هر کینه ای را از میان مردم باز کن، گاهی اوقات کینه هایی که میان مردم وجود دارد که به مصلحت جامعه نیست، یک حاکم توحیدی باید گره کینه و دشمنی را از میان جامعه باز کند.

وی افزود: حضرت علی(ع) همچنین به مالک فرمود ای مالک رشته هر دشمنی را در میان مردم از بین ببر، پیامبر(ص) نیز اختلاف و کینه چند صد ساله بین اوس و خزرج را تبدیل به برادری کردند، پیامبر(ص) همچنین به مودت و محبت میان مردم تاکید بسیاری داشتند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اظهار کرد: عده ای هستند که به دنبال بدگویی از دیگران هستند، این مورد برای مسئولان نیز بیشتر از مردم رخ می دهد، از این رو باید مواظب بود، ویژگی دیگری که حاکم مطلوب امیرالمومنین(ع) باید داشته باشد استفاده از مشاوران خوب است.

عضو جامعه روحانیت شیراز مشاوره در زندگی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: مهم است بدانیم با افرادی که بنا است مشاوره کنیم چه ویژگی هایی داشته باشند، حضرت می فرماید مالک از سه گروه مشاوره نگیر، نخستین مورد فرد بخیل است چراکه نمی گذارد جلوه فضل خود در حکومت را داشته باشی، گروه دوم نیز افراد ترسو هستند که تورا به ضعف می کشند، گروه سوم افراد حریص است که حرص و طمع خود را با جور و ظلم به دیگران انجام می دهند، این سه ویژگی در یک جا با یکدیگر مشترک اند که منشا آن سوءظن به خداوند است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha