چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 958420
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶
صندوق رأی

حوزه/ اینکه هر محفل سیاسی و هر مسبوق به سابقه مدیریتی به خود اجازه نامزد شدن و تکثر دهد را، نه می شود نشان بلوغ سیاسی دانست و نه می شود در گفتمان آزادی آن را معنا و تفسیر کرد!

خبرگزاری حوزه/۱. ثبت نام افراد عادی در انتخابات ریاست جمهوری هر ساله به شویی طنز برای رسانه ها و خاطراتی بامزه برای مردم در طول سال تبدیل می شود و گویی این آزادی برای هیچ کس ناخوشایند نیست. الا اینکه آمار رد صلاحیت ها بالا میرود و کمی به گوشه عقل سیاسی و حکمرانی گرد و غباری می نشیند!

در این‌باره فکرهایی در سر عقلای قوم بود که در ناهماهنگی بین آنها، شاهد خاک آلود شدن عقل سیاسی و حکمرانی شدیم. حال این پریشانی، مسئله این وجیزه کوتاه نیست! اگرچه خدشه و نارسائی در حکمرانی اذیت کننده ترین چیز نزد نگارنده است!!

۲. در کنار این شوی رسانه ای و لبخند و لایک و شیر و استوری ها!

افراد شناخته شده سیاسی که زمانی در گذشته یا حال، مسئولیت و نقش مدیریتی نیز داشته اند پیدا می شود و در واقع آنها هستند که صحنه انتخابات و رقابت و هیجان سیاسی را تولید می کنند و عقل سیاسی خود را به نمایش می گذارند، و چه چیز از این بهتر و رساتر، در فهم عقل سیاسی و شیوه حکمرانی نامزدهای ریاست جمهوری!

۳. تکثر در نامزدها و نمایندگی انواع فکرها و گفتمان ها امر مطلوبی است که هر عقل سیاسی و شیوه حکمرانی سلیمی آن را تایید و تاکید می کند، اما تعدد افراطی و حضور مینی بوسی نامزدها برای ثبت نام، این معنا را نمی رساند بلکه مشیر به امری عقب مانده و صغیر در عقل سیاسی و حکمرانی جمعی ماست!!

۴. اینکه از هر طیف گفتمانی چندین نفر و گاه چند ده نفر ثبت نام کنند، شیوه رندان که نه! شیوه نا اهلان سیاست است و لا غیر!

اینکه هر محفل سیاسی و هر مسبوق به سابقه مدیریتی به خود اجازه نامزد شدن و تکثر دهد را، نه می شود نشان بلوغ سیاسی دانست و نه می شود در گفتمان آزادی آن را معنا و تفسیر کرد!

این واقعه نشانگر جوانی و عدم پختگی امر سیاسی در عقل سیاسی نامزدها و جریانات سیاسی است و اینکه آنان تا چه حد از شیوه حکمرانی سلیم به دور هستند و تا چه میزان صلاحیت این منصب را ندارند!!

نامزدها و جریانات سیاسی که توانایی دور هم جمع شدن و ساخت یک گفتمان سیاسی را ندارند، نه می شود دارای عقل سیاسی دانست و نه می­توان انتظار حکمرانی مطلوب و سلیم از آنها داشت!

البته مطلب بالا را نبایست با کنار کشیدن های سیاسی و بعد از سهمیه گیری و ائتلاف های لبه انتخابات و بعد از مواجهه با عدم اقبال عمومی اشتباه گرفت، این امور همان سیاست ورزی های معمول و بدَوی است که در هر جمع رشد نایافته ای هم پیدا می شود و بیشتر شبیه به غریزه می ماند تا حکمرانی و عقل سیاسی سلیم!

۵. در این میان، مضحک تر از هر واقعه گریه آوری، ورود افراد مبتدی و ناآشنا به امر سیاسی ـ حتی غریزی ـ به عرصه انتخابات و گشایش دفاتر و تبلیغ و برنامه ریزی برای دولت آینده است.

افرادی که تا چندی قبل دنبال کسب و کار خود بوده اند، به یکباره در دفاتر سیاسی نامزدها ظاهر می شوند و برای مدیریت کشور برنامه و راه حل ارائه می کنند و تبلیغ های مهوع و کاریکاتوری از نامزدهایشان ارائه می­دهند!!

و او را در جای منجی کشور در عرصه حکمرانی می نشانند! باز جای شکرش باقی است که چنین متظاهرانه فعالیت می کنند و خیال ما را از بابت نابلدی نامزد متبوعشان راحت می کنند.

۶. انصاف آن است که معدود و حداقل افرادی ـ صرف نظر از گفتمان شان ـ هنوز هستند که شیفتگی خود را نمی سرایند و منتظر می نشینند ببیند در این بازار کی به کی است تا صدایشان به وقت شنیده شود.

۷. امر سیاسی و حکمرانی مطلوب نه در انتخابات و رای آوری نامزدها، بلکه در فرآیند سیاسی در طول سال های دولت ها، مجلس ها و شوراهاست که رقم می­خورد، و این مسئله به بلوغ  و پختگی نمی رسد جز تلاش برای بهبودی آن در فرآیند ها نه انتخاب خود منجی پندارها!

امر سیاسی مطلوب در امر فرهنگی و اجتماعی رقم می­‌خورد و متولد می گردد و ساخت می یابد و نه در بازار سیاست ورزی های موقت نزدیک انتخابات ها! امری که اگر فهمیده شود و عقلای سیاسی به آن روی آورند می توان به حکمرانی مطلوب امیدوار بود و برای آن تلاش نجیبانه کرد.

۸. راه حل سریع و برای امروز نگارنده، توجه بیش از پیش به رفتار سیاسی نامزدها در این بازار شلوغ است. هر که نجیب تر، به عقل سیاسی و شیوه حکمرانی مطلوب برای جامعه و شروع مسیر بهبود امر سیاسی ذیل فرهنگ اجتماعی، نزدیک تر و مطلوب تر. این نجابت با قطع نظر از گفتمان نامزدهاست که در جای خود نیاز به تحلیل و برگزیدن بهترین آن، برای مسائل مان در کشور هستیم.

 

محمدصابر صادقی دانش آموخته حوزه علمیه قم (درس خارج). کارشناسی ارشد فقه سیاسی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha