جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌محمد حکیمیان

حوزه/ رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: هدف این پژوهشگاه ایجاد قطب علمی در کشور و تحول در علوم‌انسانی اسلامی است بعلاوه این‌که بتوان ادبیات علوم اسلامی را به ادبیات مرسوم دانشگاهی پیاده‌سازی کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌محمد حکیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، اظهارداشت: علی‌رغم  نام این مرکز که اغلب افراد فکر می‌کنند متعلق به حوزه علمیه و یا مجموعه‌های حوزوی است، این مرکز دولتی و زیر نظر وزارت علوم می‌باشد.

وی با بیان این‌که این پژوهشگاه علاوه بر پژوهش، مجوز دوره‌های دکتری و ارشد را دارا می‌باشد، افزود: در سال گذشته ۴ دوره دکتری جذب داشتیم که در حال حاضر مشغول تحصیل هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکیمیان تأکید کرد: ۸۰ درصد اعضاء علمی پژوهشگاه می‌بایست طبق مقررات باید طلبه‌هایی باشند که دروس آکادمیک خوانده باشند. الباقی پذیرش‌ها از کسانی است که دارای دو سطح تحصیل حوزوی و دانشگاهی با مدرک دکتری و ارشد هستند که این امر در سطح کشور نمونه است و مانند ندارد.

وی ادامه داد: این پژوهشگاه مجموعاً ۱۰۸ نفر کارمند و محقق دارد که شامل ۵۸ نفر هیئت‌علمی و ۵۴ نفر تیم پشتیبان هیئت‌علمی می‌باشند. تمام این ۱۰۸ نفر کارمند دولت محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکیمیان تأکید کرد: سیستم جذب به صورتی است که از طریق وزارت علوم ثبت‌نام صورت می‌گیرد و می‌بایست مدرک دکترا داشته باشند و مدارک آنها بررسی می‌شود و اگر از لحاظ پژوهشگری توانمند باشند، اشخاص برای هیئت‌علمی و گروه‌های آموزشی پذیرش می‌شوند.

وی افزود: اهداف کلی این پژوهشگاه که با نظر حضرت امام خمینی (ره) ایجاد شده برای بازسازی علوم‌انسانی اسلامی است که می‌بایست در آن ۴ مؤلفه روز آمدی، کارآمدی بخشیدن، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی که مهم‌ترین هدف پژوهشگاه است، لحاظ شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکیمیان تأکید کرد: در کل هدف این پژوهشگاه ایجاد قطب علمی در کشور و تحول در علوم‌انسانی اسلامی است بعلاوه این‌که بتوان ادبیات علوم اسلامی را به ادبیات مرسوم دانشگاهی پیاده‌سازی کرد.

وی افزود: به دلیل همین توانایی است که این پژوهشگاه بالغ‌بر ۵۵۰ اثر را آفریده که حدود ۱۵۰ اثر آن متن آموزشی دانشگاه شده و ۴۰۰ اثر آن نیز مورداستفاده اساتید دانشگاه‌ها شده است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز داشت: در بحث آموزش دکتری، ۶ مجوز در رشته‌های روان‌شناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی، اقتصاد، مدیریت اسلامی و قرآن‌پژوهی داریم که به جذب دانشجو اقدام می‌کنیم.

وی در خصوص زمینه فعالیت پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه دارای ۴ پژوهشکده علوم‌انسانی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی و مطالعه و همکاری حوزه و دانشگاه که اخیراً جنب دانشگاه تهران تأسیس شده است که یک سال است فعالیت خود را آغاز کرده است و دارای ۴ زیر گروه دانشگاه اسلامی، همکاری حوزه و دانشگاه، آینده پژوهی و ارتباطات می‌باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکیمیان تأکید کرد: در رابطه با همکاری با نهادها با حوزه علمیه ارتباط قوی و همکاری داریم و با بخش‌های مختلف حوزه‌های برادران و خواهران همکاری داریم و بعضی از متون تدریسی حوزه‌ها را این پژوهشگاه تنظیم می‌کند و علاوه بر این با برخی از سازمان‌های کشوری و بین‌المللی نیز تفاهم نامه همکاری داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha