جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شورای نگهبان

حوزه/ شنیده های انتخاباتی در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

شنیده های انتخاباتی

از کاندیداتوری روز چهارمی ها تا اتمام حجت شورای نگهبان در وزارت کشور

حوزه/ شنیده های انتخاباتی در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

«صالحی» به نامزدهای احتمالی پیوست

محمدعلی وکیلی در مورد آرایش سیاسی جریان اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نهاد اجماع ساز جبهه اصلاحات به دنبال آن است که از بین ۱۴ کاندیدا به یک نامزد برسد، این نهاد به دنبال گزینش نهایی از بین اصلاح طلبان است اما این کار نافی مصلحت‌های حاکم بر جریان اصلاح طلب نیست. این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: جریان اصلاح طلب همیشه آرمانی شروع می‌کند و خروجی اش مصلحتی است. عضو فراکسیون امید مجلس دهم با بیان اینکه صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی طبق قرائن قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دارد و گفت: احتمالاً جریان اصلاح طلب بر اساس مصلحت بر سر لاریجانی یا صالحی به اجماع می‌رسد. وی اظهار داشت: طبق قرائن جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کند. تا دیروز فکر می‌کردیم عارف نیز ثبت نام خواهد کرد اما پس از بیانیه اعلام انصراف کاندیداتوری ایشان برای انتخابات ریاست جمهوری منتفی شد. البته برخی گروه‌ها اصرار بر حضور ایشان دارند. این فعال سیاسی اصلاح طلب فضای انتخابات را شکننده خواند و گفت: عدم قطعیت در جبهه اصلاح طلب و اصول گرا به خاطر عدم قطعیت در حضور حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در انتخابات است. حضور یا عدم حضور وی در آرایش سیاسی جناح اصلاح طلب و اصول گرا تاثیرگذار است. وی تاکید کرد: جریان اصلاحات روندی را بر پایه نهاد اجماع ساز طی می‌کند اما احتمال دارد بر اساس مصلحت به نامزدی صالحی یا لاریجانی از جناح خود رضایت دهند.

منبع:مهر

چراغ اول روز چهارم را سردار روشن کرد

ثبت نامی روز چهارم را سردار علیرضا افشار فرمانده سابق سازمان بسیج مستضعفین و قائم مقام وزیر کشور دولت دهم در ساعت ۹ روشن و با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور ثبت نام خود را نهایی کرد. وی که با شعار با مردم برای مردم به ستاد انتخابات مراجعه کرد، افزود: در حوزه اقتصادی طرحی برای اشتغال داریم. چون هرچه جلوتر برویم با کوچک سازی دولت، اتوماسیون شدن صنعتی و فضای مجازی افراد بیکار به جامعه اضافه می شوند بنابراین برنامه هایی برای اشتغال خرد داریم. افشار در پاسخ به این پرسش که اگر آقای رئیسی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شود برنامه شما برای ماندن یا کنار رفتن چیست، گفت:  ان شاء الله در خدمت و کنار ایشان هستم. باید همت بر این باشد که دولتی مقتدر، توانمند و انقلابی را روی کار بیاوریم و کسانی که می‌توانند وظیفه دارند و باید بیایند. معاون پیشین وزیر کشور درخصوص سوابق خود گفت: من در دوره‌های گذشته در جهاد سازندگی بودم و در دفاع مقدس در پشتیبانی‌های جنگ مسئولیت داشتم و مدتی هم مسئولیت بسیح را داشتم. برای تعاونی‌ها و مشاغل خرد و خانگی برنامه‌های بسیاری داریم بهترین راه اشتغال جذب آنها در مشاغل خرد و خانگی است. افشار یادآورشد: بخشی از آسیب‌های اجتماعی به اقتصاد مربوط است ولی بیشتر آنها فرهنگی است. باید تلاش کنیم اینترنت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد تا بتوانند بهتر به مشاغل خود رسیدگی کنند.

منبع:خبرنگاران جوان

آقای انرژی اتمی هم ثبت‌نام کرد

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی هم ساعت برای ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۹:۵۵ وارد وزارت کشور شد و نام خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت کرد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مثلا از جناح اصلاح طلب یا اصولگرا وارد عرصه انتخابات شده است یا نه، ادامه داد: این‌ها دیگر تمام شده است. عباسی در پاسخ به این پرسش که آیا با آمدن حجت الاسلام والمسلمین رئیسی کنار می‌کشید یا نه گفت: مگر قرار است آقای رئیسی بیاید؟ چه ضرورتی دارد کنار بکشم؟ کنار کشیدن کلمه غلطی است. همه باهم همراهیم تا کشور را با مردم اداره کنیم. رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولتی که مبلغ آن هستم، نخبگانی نام دارد و شعار ما "بازگشت به مردم با صداقت" است. مناسبات جدید جهانی با توجه به گسترش فضای مجازی در حال شگل گیری است و مرزهای جغرافیایی دچار تغییر شده است بنابراین لزوم ایجاد محاسبات و قطب بندی جدید شکل گرفته است و مقررات هم در آینده تغییر خواهد کرد. وی ادامه داد: در این زمان ما به دلیل بنیان‌های ایدئولوژیکی و دفاعی به یک قدرت منطقه‌ای و نوظهور تبدیل شده ایم، اما از نظر اقتصادی و مسائل فرهنگی از نظر داشتن قوانین مدونی در حوزه قضایی و قانون‌گذاری در حدی نیستیم که بتوانیم تمدن سازی نوین اسلامی را رقم بزنیم.

منبع:خبرنگاران جوان

شورای نگهبان در وزارت کشور اتمام حجت کرد

بعد از ثبت نام فریدون عباسی وزارت کشور یکی دو ساعتی در سکوت به سر برد تا ساعت ۱۵ که ورود عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان به ستاد انتخابات باعث یک هیاهو شد. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز جمعه با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در جریان روند نام نویسی داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت. وی در چهارمین روز از ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در تالار وزارت کشور حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. کدخدایی گفت: شاهد جشنواره ثبت نام نبودیم؛ افرادی که شرایط اولیه را نداشتند، خیلی کم شده؛ کسانی که واجد شرایط هستند حتما شرکت کنند؛ کسانی که شاریط اولیه را ندارند ثبت نام نکنند.

منبع:خبرنگاران جوان

فرمانده سابق حفاظت اطلاعات ارتش  هم ثبت‌نام کرد

دقایق پایانی روز چهارم ثبت نام بود که امیر سرتیپ ایرج سفلی شاهوردی فرمانده سابق حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران برای ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. گفتنی است طبق گفته سیداسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور روز پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت تعداد ۸۱ نفر از داوطلبان به ستاد انتخابات وزارت کشور واقع در وزارت کشور مراجعه کرده و نام‌نویسی کردند. ضمن اینکه در مجموع ۳ روز ثبت نام هم ۲۱۱ داوطلب به وزارت کشور برای ثبت نام مراجعه کردند و به صورت میانگین هر روز ۷۰ نفر برای ثبت نام مراجعه کرده اند.

منبع:خبرنگاران جوان

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین سکان دار لاریجانی شد

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درخصوص خبری مبنی بر همکاری انتخاباتی با علی لاریجانی داوطلب احتمالی انتخابات اظهار داشت: من همواره گفته ام که بنا بر مشی مقام معظم رهبری از ورود اشخاص مشهور به عرصه انتخابات ریاست جمهوری که موجب استقبال مردم و افزایش مشارکت عمومی شود استقبال می‌کنم. وی افزد: اما درخصوص خبری که در یکی از رسانه ها درج شده بود، متذکر می شوم که بنده و مجموعه جامعه اسلامی مهندسین و جبهه پیروان خط امام و رهبری بطور قطع ذیل شورای وحدت اصولگرایان فعالیت خواهیم کرد. باهنر با تاکید بر اینکه رییس ستاد انتخاباتی هیچ کاندیدایی نیستم و همانگونه که گفتم ذیل تصمیمات شورای وحدت فعالیت خواهیم داشت، تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم تا اجماع در میان اصولگرایان و نیروهای انقلاب فراهم شود و از هر حرکتی که به وحدت اصولگرایان لطمه بزند دوری نماییم. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: انتظار از رسانه ها هم این است که در گرماگرم اخبار انتخاباتی، اخبار صحیح را در جامعه منتشر سازند و دوستان مجموعه اصولگرایی نیز نباید در دام بازی های رقیب بیفتند.

منبع:فارس

دانشجویان از محسن رضایی دعوت کردند

هزار و صد و یازده نفر از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور در بیانیه‌ای از محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ دعوت کردند متن بیانیه این دانشجویان به شرح ذیل است: « ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم »خدای متعال سرنوشت هیچ قومی (ملتی) را تغییر نمی ‌ دهد ، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است ، تغییر دهند. سوره مبارکه رعد آیه ۱۱جناب آقای دکتر محسن رضایی (دامت توفیقاته) سلام علیکم؛هم‌ اکنون که گام دوم انقلاب اسلامی در مقطعی حساس و تاریخی قرار دارد، ما دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور ، بر آن هستیم تا پس از گذراندن تجربه‌ای تلخ از مدیریت ناکارآمد دولت‌های گذشته، مانع از انتخابی آزمون و خطا گونه شویم و نسبت به مشکلات و معضلات اصلی جامعه خصوصا فلاکت اقتصادی موجود در کشور اقدامی انقلابی و راهگشا را رقم بزنیم. ما برای دفع خطری بزرگ و دامن‌گیر از ایران اسلامی و مردم عزیز آن از حضرتعالی که الحمدلله هم دانش اقتصادی کافی، هم عملکرد مدیریتی کارآمد و همچنین راهبری فوق‌العاده‌ای که در برهه‌های حساس تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی داشته‌اید، تقاضا می‌ نمائیم به عرصه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ورود پیدا کرده و همچنانی که در کنار برادران و یاران رزمنده و شهید خود توانستید خرمشهرهای اقتدار و امنیت کشورمان را فتح نمائید، در فتح خرمشهرهای اقتصادی و فرهنگی با بهره‌گیری از جوانان و دلسوزان متعهد، متخصص، ولایتمدار و انقلابی سربلند شوید. اخلاص، ولایتمداری، ساده زیستی، تخصص در علم اقتصاد برای حل بزرگترین بحران حال حاضر کشور، عملکرد فوق‌العاده در جایگاه‌های مختلف از جمله دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام، عملگرایی و حضور همیشه مؤ ثر در صحنه باعث شده تا حضور اشخاصی هم چون جنابعالی در جایگاه مدیریت اجرایی کشور را به امری واجب و غیرقابل اجتناب تبدیل نماید. حال که مردم و نخبگان جامعه دست یاری به سوی شما دراز کرده‌ اند و مطالبه مدیرانی انقلابی، فساد ستیز، دلسوز، متخصص و متعهد به آرمان‌ های انقلاب اسلامی را دارند، شایسته است که دعوت آنها را لبیک گفته و در این میدان و آزمون بزرگ ، حضوری تکلیف محور داشته باشید. ما با الگوگیری از شهیدان والامقامی همچون مهدی باکری، حسن باقری، قاسم سلیمانی و دیگر شهدای عزیز در دفاع مقدس که در کنار شما و با فرماندهی شما یک لحظه از آرمان‌های والای انقلاب اسلامی تا پیروزی کامل دست نکشیدند، با اعتماد و اعتقادی راسخ، با یاری خداوند متعال در ذیل توجهات حضرت ولیعصر (عج) و منویات حکیمانه مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) در کنار شما خواهیم ماند و در تشکیل یک ایران بزرگ اقتصادی لحظه‌ای عقب نمی‌ایستیم.

منبع:فارس

خلاف مقررات تبلیغاتی زیر ذره بین شورای نگهبان رفت

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان عصر امروز در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال با تدابیری که اندیشیده شد و در اجرای مصوبه شورای نگهبان خوشبختانه روند ثبت‌نام ها در انتخابات ریاست جمهوری یک روند متعادلی پیدا کرد. وی افزود: ما از آن تعبیری در گذشته یعنی جشنواره ثبت نام دیگر مقداری کم شد و مشکلات گذشته را شاهد نیستیم. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا صلاحیت داوطلبان در چارچوب مصوبه جدید شورای نگهبان قرار است بررسی شود یا خیر؟ گفت: شورای نگهبان این بار از بین کسانی که دارای شرایطی که شورای نگهبان اعلام کرده وجود دارند، بررسی صلاحیت‌ها را صورت خواهد داد. در بررسی صلاحیت نامزدها ملاک مصوبه شورای نگهبان است. وی درپاسخ به سوال دیگری بر این اساس که مطالبی درباره اینکه شورای نگهبان تعداد صندلی‌های نامزدها انتخاباتی را به صدا و سیما اعلام کرده است، تصریح کرد: این بیشتر به یک شوخی شبیه بود و مثل این است که ما بگوئیم دوستان در وزارت کشور می‌دانند که چند نفر ثبت نام می کنند. قطعا این مسئله را هیچکس نمی تواند تشخیص و تعیین کند. کدخدایی تصریح کرد: ملاک و معیار قانون است و اعضای شورای نگهبان براساس معیارهای قانونی اعلام نظر خواهند کرد و طبیعتا رویه‌ای هم که در گذشته بوده است و تنوع تعدادی که ما در گذشته داشتیم این مطلب را تایید می کند. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه قبلا اعلام کرده بودید که چهرهایی که قبلا رد صلاحیت شدند در انتخابات حضور نیابند اما شاهد بودیم در این چند روز افرادی برای ثبت نام آمدند که شرایط را نداشتند، بنابراین آیا ملاکتان رد صلاحیت قبلی است یا پرونده این افراد را مجددا بررسی می کنید،؟خاطرنشان کرد: من بارها توضیح دادم که قانون ملاک ما است و قانون منعی برای ثبت نام ندارد. کدخدایی افزود: بنده به جهت توصیه شخصی نه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری بلکه در مورد انتخابات مجلس نیز معمولا این توصیه هایی به افرادی که وضعیت گذشته‌شان تغییری نکرده داریم. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برخی از نامزدها بعد از ثبت نام بیانیه سیاسی می خوانند و ساختار شکنی می کنند آیا شورای نگهبان برای تایید صلاحیت این رفتارها را رصد می کند یا خیر و در کل در تبلیغات انتخاباتی مباحث مالی و سیاسی نامزدها رصد می شود یا خیر؟ گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از این تریبون های مجانی زیاده دارد که در اختیار افراد قرار داده و افراد هم هر چه دلشان می خواهد مطرح می‌کنند. وی ادامه داد: شورای نگهبان نسبت به این اظهارات هیچ اظهار نظری ندارد اما در مسیر تبلیغات قطعا اگر مطالبی باشد که خلاف مقررات باشد مد نظر قرار خواهد داد. کدخدایی تصریح کرد: در مورد هزینه تبلیغات قانون حداقلی وجود دارد که اگر خلاف آن قانون باشد در بررسی صلاحیت ها مد نظر قرار خواهد گرفت. سخنگوی شورای نگهبان در پایان گفت: امیدوارم ۲۸ خرداد حضور پرشور مردم را پای صندوق رای شاهد باشیم و دوستان اخبار خوبی منعکس کنند.

منبع:فارس

کاندیداهای سیزدهم مرز ۳۰۰ را رد کردند

دبیر ستاد انتخابات کشور از نهایی شدن ثبت نام ۳۰۴ نفر تا پایان روز چهارم نام نویسی از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خبر داد. سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان چهارمین روز از مهلت قانونی ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه در مجموع ۴ روز گذشته ۳۰۴ نفر با حضور در ستاد انتخابات کشور جهت کاندیداتوری در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: فردا به عنوان آخرین روز قانونی ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح کار ثبت نام از داوطلبان را آغاز و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهیم داد. وی با تاکید بر اینکه به طور قطع زمان ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری تمدید نخواهد شد، گفت: متقاضیان داوطلبی تنها ۱۰ ساعت در روز شنبه فرصت دارند تا با مراجعه به ستاد انتخابات کشور فرآیند ثبت نام خود را طی کنند. رئیس ستاد انتخابات کشور خاطر نشان کرد: از کسانی که قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارند تقاضا دارم فردا در زمان مراجعه به ستاد انتخابات کشور پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند و از آوردن همراه خودداری نمایند و حتما مواد و مفاد قانونی را مطالعه کنند و در صورتی که واحد شرایط اعلانی بودن جهت ثبت نام مراجعه نمایند.

منبع:ایسنا

صادقی به جمع نامزدهای ۱۴۰۰ پیوست

یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه به یک تغییر نگرش و رفتار نسبت به مردم نیاز داریم، گفت: باید باور کنیم که مردم ولی نعمت ما هستند و فلسفه وجودی مسئولین خدمت به مردم است و ارزش همه مناصب به خدمت و نوکری به مردم است. شاهین محمد صادقی بعداز ظهر جمعه در پس از. ثبت نام و اعلام کاندیداتوری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: جامعه ما مثل بیماری روی تخت اتاق عمل است که دردهایی دارد؛ امروز این پیکرهای که بعنوان بیمار پیش روی ماست دردهای فراوانی دارد و مردم از عملکرد مسئولین ناراحت، مایوس و ناراضی هستند و نارضایتی خود را با عدم مشارکت در انتخابات نشان می‌دهند. وی افزود: برخی از مدیران کشور باور دارند که مردم رعیت هستند در حالیکه بر اساس آموزه‌های امام خمینی (ره) و بیانات مقام معظم رهبری مردم ولی نعمتان ما هستند. دست دولت در جیب مردم است و معیشت مردم تامین نیست و سفره مردم کوچک شده و آنها احساس نارضایتی می‌کنند. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما به یک تغییر نگرش و رفتار نسبت به مردم نیاز داریم و باید باور کنیم که مردم ولی نعمت ما هستند و فلسفه وجودی مسئولین خدمت به مردم است و ارزش همه مناصب به خدمت و نوکری به مردم است. خدا نکند که فکر کنیم ما ارباب مردمیم و مردم را به نردبان ترقی خودمان تبدیل کنیم. محمد صادقی گفت: امیدوارم دولت من که عنوانش دولت توکل و تغییر است بتواند با شعار مدیران جوان و معیشت مردم پا به عرصه مدیریت اجرایی کشور بگذارد و بتواند به مردم کمک کند. وی در ادامه اولویت نخست دولت خود را کنترل کرونا و اولویت دوم خود را کنترل تورم عنوان و خاطرنشان کرد: کرونا بیماری غیر قابل کنترلی نیست؛ کار سختی است اما می‌توانیم تا پایان سال این بیماری را جمع کنیم. باید تا پایان سال ۷۰ درصد ملت را واکسینه کنیم و به فضل الهی به هر میزان که توانستیم در داخل کشور واکسن تولید می‌کنیم و هرچقدر که نتوانستیم تولید کنیم را وارد می‌کنیم.

منبع:ایسنا

شورای ائتلاف شکاف انقلابیون را تکذیب کرد

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تاکید کرد: هیچ اختلافی در جریان نیروهای انقلاب وجود ندارد و باید نسبت به اختلاف‌افکنی‌ها هشیار باشند. امیرابراهیم رسولی با بیان اینکه برخی اقدامات در فضای مجازی نباید باعث شود هشت سال اخیر را فراموش کنیم، اظهار کرد: برخی تلاش می‌کنند با حاشیه‌سازی، متن را کناری زنند و اصل را به مباحث دم‌دستی تبدیل کنند. وی در واکنش به اخباری مبنی بر کاندیداتوری علی لاریجانی گفت: هیچ اختلافی میان اضلاع سیاسی نیروهای انقلاب وجود ندارد و ما کماکان یک هدف واحد را دنبال می‌کنیم و آن چیزی جز پایان دادن به دولت سوم روحانی نیست. رسولی ادامه داد: برخی توان رقابت واقعی ندارند اما در حال روشن کردن موتور تخریب هستند. افراد سرشناس و شناخته‌شده‌ای که ماه‌هاست در لواسان تشکیل جلسه می‎دهند و راه‌های تخریب آقای رییسی را بررسی و نقشه آن را آماده کرده‌اند اما بدانند اینبار راه به جایی نمی‌برند.

منبع:ایسنا

تمدید ثبت‌نام منتفی شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با توجه به قانون، امکان تمدید زمان ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری به هیچ وجه وجود ندارد، لذا افرادی که ثبت‌نام می‌کنند حتماً باید مدارک مندرج در مصوبه شورای نگهبان را ارائه نمایند و الا بعد از آن دیگر شانسی برای بررسی صلاحیت‌شان وجود نخواهد داشت. عباسعلی کدخدایی، رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان در گفتگوی تلفنی با بخش خبری ساعت ۱۴رادیو ایران با تبریک عید سعید فطر گفت: با توجه به مصوبه اخیر شورای نگهبان، ملاک شورای نگهبان برای ثبت‌نام همان شرایطی است که به وزارت کشور ابلاغ شده است و طبیعتاً شورای نگهبان صلاحیت کسانی را بررسی خواهد کرد که این مدارک را به فرم ثبت‌نامشان ضمیمه کرده باشند و کسانی‌که که این مدارک را نداشته باشند در مرحله بررسی صلاحیت‌ها قرار نخواهند گرفت. کدخدایی در پاسخ به این سوال که اگر نامزدی شرایطی را که شورای نگهبان اعلام کرده، داشته باشد اما مدارکش مبتنی بر مدارک وزارت کشور باشد و زمان نام‌نویسی هم بگذرد آیا مشکلی برای نام‌نویسی این افراد پیش نمی‌آید؟ تأکید کرد: طبیعتاً با توجه به قانون، امکان تمدید زمان ثبت‌نام به هیچ وجه وجود ندارد و به دلیل ابلاغیه و اطلاعیه شورای نگهبان که بارها به این مسأله تأکید شده، افرادی که ثبت‌نام می‌کنند حتماً باید مدارک درخواست‌شده از سوی شورای نگهبان را ضمیمه کرده باشند و بعد از آن دیگر شانسی برای بررسی صلاحیت‌شان وجود نخواهد داشت. سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با ثبت‌نام چهره‌های خاص در انتخابات علیرغم مصوبه شورای نگهبان گفت: متأسفانه برخی از افراد همچنان توجه نکردند ولی مطمئن باشند که پرونده این افراد در روند بررسی صلاحیت‌ها رسیدگی نخواهند شد البته چون سال اول بود و چنین تصمیمی ابلاغ شد شاید یک مقدار، زمان، زمان کوتاهی بود و شاید برخی به مصوبه شورای نگهبان توجه نداشتند و برخی‌ها هم به هر دلیلی ثبت‌نام کردند؛ ولی به‌هرحال با توجه به آماری که از سوی دوستانمان در وزارت کشور دارم تعداد ثبت‌نام‌ها نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده و این موضوع نشان می‌دهد مصوبه شورای نگهبان در جهت ساماندهی ثبت‌نام‌های انتخابات ریاست جمهوری یک گامی به جلو بوده است که امیداوریم ان‌شاءالله در ادوار آینده این موضوع تکمیل‌تر شود. کدخدایی در پایان درباره وضعیت ثبت‌نام افرادی که در گذشته ردصلاحیت شده‌اند، گفت: در رابطه با ردصلاحیت‌ها، من عرض کردم به‌هرحال هرکسی که ثبت‌نام کرده و در ادوار گذشته ردصلاحیت شده است، طبق قانون دوباره هم می‌تواند ثبت‌نام کند ولی آنهایی که مطمئناً هیچ تغییری در شرایط آنها ایجاد نشده باشد طبیعتاً پاسخ شورای نگهبان مثل پاسخ دوره قبل خواهد بود. در مورد مجلس هم اگر ردصلاحیت شده باشند طبیعتاً اینجا هم به طریق اولی نمی‌توانند وارد بشوند و نظر شورای نگهبان در واقع همان نظر قبلی خواهد بود، مگر اینکه تغییر مهمی ایجاد شده باشد یا اینکه آن موانعی که موجب ردصلاحیت شده بوده، رفع شده باشد.

منبع:ایسنا

جبهه اصلاح طلبان تشکیل جلسه داد

اصلاح طلبان یکشنبه هفته آتی به عنوان مجمع عمومی جبهه اصلاح طلبان ایران تشکیل جلسه خواهند داد. آذر منصوری خبر داد که جلسه بعدی مجمع عمومی جبهه اصلاح طلبان ایران یکشنبه هفته آتی برگزار می شود. وی پیش تر اعلام کرده بود مصوبه مجمع عمومی جبهه اصلاحات بدین صورت بود که قبل از ثبت‌نام، رای‌گیری دو سوم برای کاندیدهای پیشنهادی انجام شود، اما چون تکلیف برخی کاندیداها معلوم نبود، این تصمیم گیری به جلسات آتی موکول شد. منصوری گفت: در این تصمیم گیری ممکن است به یک یا چند نفر برسیم و افرادی که رای دوسوم مجمع عمومی را به دست بیاورند در صحنه خواهند ماند و در این صورت، کاندیدای نهایی بعد از مناظره‌ها و نظرسنجی‌های ملی و معتبر تعیین می‌شود و سایر افراد به نفع کاندیدای نهایی کنار می‌روند. گفتنی است ثبت نام کاندیدها تا شنبه هفته پیشرو ادامه دارد.

منبع:ایسنا

افشار با شعار مردمی وارد کارزار انتخابات شد

داوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: با برنامه آمده‌ام و ده‌ها برنامه علمی و تخصصی دارم که برخی از آنها تجربه اجرای آزمایشی را هم داشته است. علیرضا افشار پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما در زمینه اقتصادی برای اشتغال برنامه داریم، اظهار کرد: برخی آدرس غلط می‌دهند اما تنها بخشی از مشکلات اجتماعی مثل اعتیاد یا طلاق به شرایط اقتصادی برمی‌گردد ولی بخش عمده‌ای از آن علت فرهنگی دارد.  پس از فرهنگ هم نباید غافل باشیم. وی افزود: من با برنامه آمده‌ام و ده‌ها برنامه علمی و تخصصی دارم که برخی از آنها تجربه اجرای آزمایشی را هم داشته‌ است. این برنامه‌ها باید با کابینه قوی و پاکدست و معاونان متخصص آنها اجرا شوند. افشار با تاکید براینکه اگر برنامه‌های دولت قبلی خوب است ادامه دهیم، گفت: باید اشکالات برنامه دولت‌های قبلی را حل کرد نه اینکه به طور کامل آنها را کنار گذاشت. این اقدام هزینه‌هایی برای ما دارد و ضررهایی را متوجه کشور و مردم می‌کند. این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما در حوزه دیپلماسی باید رویکرد مردمی داشته باشیم، یادآور شد: ما در مجامع بین‌المللی قدرت نفوذ نداریم، اما در قدرت دیپلماسی عمومی توانا هستیم و دنیا به دنبال شنیدن صدای ایران است. اما امروز این دیپلماسی عمومی در وزارت خارجه ما محدود شده به سخنگوی آن. وی تاکید کرد: شعار دولت من «با مردم و برای مردم» است. مردم اما شأنی دارند که هم برای انقلاب جان خود را فدا کرده‌اند و هم الان مشکلات و فشارهای اقتصادی را تحمل می‌کنند، پس باید برای آنها هرکاری می‌توانیم انجام دهیم.

منبع:ایسنا

وزیر مستعفی فرم کاندیداتوری را امضا کرد

وزیر مستعفی راه و شهرسازی دولت حسن روحانی معتقد است تا زمانی که در سمت خود بوده بر اساس طرح ایده ایران؛ در راستای دسترسی مردم به اطلاعات آزاد و تحقق ایده ایران تلاش کرده است و به دلیل عدم تحقق همه جانبه این ایده توسط دولت مذکور از ادامه همکاری با روحانی استعفا داده است. عباس آخوندی در واکنش به اینکه انتقادات اخیرش نسبت به دولت تدبیر و امید یک عمل انتخاباتی عنوان شده، اظهار کرد: هر موضوعی را باید در جای خودش بررسی کرد، هیچ کسی نمی خواهد از زیر بار مسئولیتی که دارد فرار کند. وی ادامه داد: انتقادات من از دولت تدبیر و امید پیش از سال ۱۳۹۵ مطرح شد، اما فکر می کردم آن روند در دولت بعدی اصلاح می شود. آخوندی یادآور شد: من سال ۱۳۹۲ وزیر شدم. مفهوم پرداختن ایده ایران را از همان زمان شروع کردم. به دلیل آنکه تعداد زیادی از دوستانم در شلمچه شهید و مجروح شده بودند در تاریخ ۲۵. ۰۵. ۹۲  که وزیر شدم اولین سفرم را از شلمچه آغاز کردم. دیدم وضعیت سفر متقابل ایرانیان و عراقی ها به کشورهای یکدیگر بسیار دشوار است. از آنجایی که اولین ایده ام برای ایده ایران، روانی مبادله و رفت و آمد با کل حوزه تمدنی ایران است، اولین تصمیمی که گرفتم این بود که روی پایانه مرزی شلمچه سرمایه گذاری جدی بکنیم و آبادش کنیم. این کار را هم انجام دادیم. همین الان در مراسم اربعین با آن حجم ترافیک یکی از پایانه های اصلی و مهم همانجا است. وی ادامه داد: نکته دومی که داشتم این بود که بعد از پایان جنگ در وضعیت "نه جنگ و نه صلح" با عراق هستیم. چون عراق رسما درباره قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر اعلام نظر نکرده است. وقتی به خرمشهر رفتم دیدم پایانه بندری‌مان در این شهر نوسازی شده است، اما لایروبی اروند صورت نگرفته و بخش عمده ای از کشتی های غرق شده در اروند هستند. اولین کاری که کردم نجات کشتی های مغروقه بود. به باور من بوده و هست که خرمشهر و خوزستان آباد نمی شوند مگر اینکه اروندرود لایروبی کامل شود و بندرهای خرمشهر و آبادن به خوزستان برگردند. می دانیم که در اوایل جنگ بندر دوم ایران بندر خرمشهر بود؛ بنابراین هرچه در آبادان و خرمشهر هزینه شود بدون لایروبی اروند درست نمی شود. این فعال سیاسی ادامه داد: بلافاصله با دبیر شورای امنیت صحبت کردم و این موضوع را طرح کردم. با وزیر خارجه و وزیر دفاع هم صحبت کردم. خودم هم بلافاصله به نجات کشتی‌های مغروقه مشغول شدم. تا پایانی که در دولت بودم چندین نامه به آقای رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت نوشتم. خاطرم هست آقای رئیس جمهور در زمان سفر به عراق پرسیدند چه موضوعی را پیگیری کنم؟ من گفتم شما بحث لایروبی اروند را پیگیری کنید کافی است؛ چراکه این لایروبی بر اساس قرارداد الجزایر باید با همکاری دو کشور انجام شود. وقتی عراق این لایروبی را قبول کند یعنی قراردادی که یاد کردم را در عمل قبول کرده است.

منبع:ایسنا

تصمیم جهانگیری برای انتخابات قطعی شد

یک عضو جبهه اصلاح طلبان ایران از قطعی شدن تصمیم جهانگیری برای حضور در انتخابات پیش رو خبر داد. محمدرضا جلایی پور عضو جبهه اصلاح طلبان ایران در ارتباط با آخرین تصمیم اسحاق جهانگیری برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خبر داد: پیام‌ها و تماس‌های جداگانهٔ تعدادی از رهبران و بزرگان اصلاحات باعث شد اسحاق جهانگیری عصر امروز، پنج‌شنبه، تصمیم قطعی‌اش برای حضور در انتخابات را اتخاذ کند. بر اساس این گزارش  جهانگیری به عنوان کاندیدای پیشنهاد شده توسط بیش از دو سوم اعضای جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام خواهد کرد. جهانگیری بعد از محمدجواد ظریف با ۳۵ رای دومین کاندیدای پیشنهادی اعضای جبهه اصلاح طلبان ایران بوده است. همچنین در تاریخ ۱۹ اردیبهشت جهانگیری در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات که به صورت آنلاین برگزار شد، شرکت کرد و با اعضای این جبهه در ارتباط با انتخابات پیش رو گفت و گو کرد.

منبع:ایسنا

جشنواره ثبت نام کنسل شد

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان امروز جمعه پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور گفت: دوستان وزارت کشور تدابیر خوبی اندیشیده‌اند و خوشبختانه امسال با توجه به مصوبه شورای نگهبان امسال شاهد جشنواره ثبت نام نبودیم.

منبع:ایرنا

مهلت رد صلاحیت شده ها اعلام شد

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در اطلاعیه شماره ۲ اعلام کرد: به اطلاع تمامی داوطلبان رد صلاحیت شده در هیات‌های عالی نظارت استان می‌رساند؛ مستند به تبصره‌های ۴ و ۵ ماده ۶۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور معترضان (شامل کلیه شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر و بالای ۲۰۰ هزار نفر) از تاریخ ابلاغ نتایج چهار روز برای ثبت اعتراض خود وقت دارند. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شرایط همه گیری ویروس کرونا در کشور، داوطلبان می توانند اعتراضات خود را از سه روش زیر ثبت کنند؛۱.  مراجعه به فرمانداری‌های سراسر کشور در شهرستان حوزه انتخابیه داوطلب۲.  مراجعه به هیات های عالی نظارت استانی، مستقر در مرکز استان حوزه انتخابیه داوطلب۳.  مراجعه به کمیته رسیدگی به اعتراضات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور مسستقر در میدان شهدای هفتم تیر، خیابان شهید مفتح جنوبی، استادیوم شهید شیرودی، سالن شهید افراسیابیهیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها از همه داوطلبان درخواست کرد با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا برای ثبت اعتراضات به فرمانداری‌های مستقر در شهرستان حوزه انتخابیه خود و یا هیات‌های عالی نظارت استان مراجعه کنند. هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور در اطلاعیه خود تاکید کرد که به کلیه اعتراضات طبق قانون و با اولویت رسیدگی خواهد کرد.

منبع:ایرنا

ملاقات آذری جهرمی با احزاب سیاسی تکذیب شد

شایعاتی مبنی بر نام‌نویسی وزیر ارتباطات برای انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ پس از ملاقات با احزاب سیاسی منتشر شد. سید جمال هادیان مدیر مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در واکنش به این اخبار در توییتی نوشت: جهرمی در چند روز اخیر میزبان یا میهمان هیچکدام از احزاب سیاسی نبوده است و اخبار موثق دیدارها یا ملاقات‌های ایشان نیز صرفا از طریق روابط‌عمومی وزارت ارتباطات اعلام می‌شود. ‌وی تاکید کرد: در انتخابات پیش رو تلاش برای افزایش مشارکت مردم دغدغه‌ اصلی است و همه‌باهم باید برای آن تلاش کنیم. به گزارش ایرنا، ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز شده و این روند تا ساعت ۱۸ روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

منبع:ایرنا

معاون وزیر هم به جمع ثبت نامی ها ملحق شد

«مصطفی تاجزاده» معاون پیشین وزیر کشور امروز جمعه به همراه همسرش وارد وزارت کشور شد و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. وی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری گفت: پیام من دوست داشتن زندگی و تلاش برای افزایش شادی و امید است‌، من برای گفتگو، تعامل و همکاری آمده‌ام. مصطفی تاجزاده روز جمعه با حضور در محل وزارت کشور نسبت به نام نویسی خود در انتخابات ریاست جمهوری اقدام کرد. وی در جمع خبرنگاران با طرح دیدگاههای خود اظهار کرد: می‌دانم که گروهی مطالبات من را رویاپردازانه می‌پندارند، اما برای رسیدن به این مطالبات برنامه‌های مشخص و مدون و هم‌چنین رویاهای بسیار دارم. من نامزد شدم که رویای عدالت و آزادی را زنده نگه دارم.هیچ قدرتی بالاتر از قدرت بی‌قدرتان نیست. ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز شده و  این روند تا ساعت ۱۸ روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت. به گفته سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات تا پایان سومین روز ثبت نام، ۲۱۱ نفر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شده اند.

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی منصوری IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    دفاع