جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گفت وگوی اجتماعی حجج اسلام پناهیان و سرلک با مبلغان

حوزه/ اولین گفت‌وگوی زنده دو طرفه طرح مجازی زنجیره تواصی با موضوع نحوه صحیح مذاکره با حضور حجج اسلام والمسلمین سرلک،پناهیان و مبلغین سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، اولین گفت‌وگوی زنده دو طرفه طرح مجازی زنجیره تواصی با موضوع نحوه صحیح مذاکره و حضور حجت الاسلام سرلک، حجت الاسلام پناهیان و مبلغین سراسر کشور برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک در این گفت‌وگو بیان کرد: نکته مهمی که در این حوزه وجود دارد این است که کسی می‌تواند وارد گفت‌وگو شود که به پروسه آن بیشتر از نتیجه‌اش اعتقاد داشته باشد یا به عبارتی دیگر نوع نگاه به عنوان مخاطب یا گوینده به طرف مقابل باید درگیر کننده باشد.

وی افزود: در این دوره آدم‌ها پر از بی‌حوصلگی و احساس بی‌نیازی نسبت به شنیدن هستند بنابراین اگر تشویق مخاطب به شنیدن سخنان از نتیجه آن مهمتر است. با توجه به اینکه خداوند هیچ چیزی را مثل چیز دیگری نیافریده بنابراین اختلاف میان تفکرات انسان‌ها امری طبیعی است حال به هر دلیل که می‌خواهد باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سرلک ادامه داد: مهم این است که ما مخاطب را به رسمیت بشناسیم و به صحبت‌های او نیز گوش دهیم زیرا گفت‌وگو ابزاری است برای از بین بردن ابهامات که طبق گفته امام علی (ع) محل تخم ریزی شیطان، ابهام است.
وی با اشاره به اینکه استثنائاتی نیز وجود دارد بیان کرد: علی‌رغم اینکه گفت‌وگو همواره بهترین راه است گاهی نیز کسانی وجود دارند که اسلحه‌شان را روبه‌روی ما مسلح کردند که با این افراد گفت‌وگو کردن غلط است مانند آمریکا و اسرائیل. 

این مبلغ اضافه کرد: خیلی‌ها فکر می‌کنند باید به هرشکلی که شده طرف مقابل را به نتیجه مدنظرشان برسانند به نحوی روی نتیجه تعصب دارند این موضوع سبب می‌شود که گفت‌وگو از مسیر درست خود خارج شود.

وی یادآور شد: گروهی از فرهنگیان و اهل قلم با امام خمینی (ره) ملاقات داشتند و روی پلاکارد نوشته بودند "اگر امام فرمان دهد قلم‌ها رو مسلسل می‌کنیم" امام با دیدن این نوشته گفتند کاش روزی برسد که بتوانیم مسلسل‌ها را قلم کنیم یعنی با گفت‌وگو مشکلات و ابهامات را برطرف کنیم.

در ادامه این گفت‌وگو حجت الاسلام والمسلمین سرلک به پاسخ سوالات کاربران پرداخته و در جواب یکی از آن‌ها مبنی بر اینکه خط مشی اصلی در گفت‌وگو باید چه نکاتی باشد اظهار کرد: داشتن سه ویژگی در مذاکرات بسیار مهم است که اولین آن سواد است؛ کسی که وارد گفت‌وگویی می‌شود باید هوشمند و باسواد وارد شود اینگونه حتی اگر به نتیجه مدنظرش هم نرسد حریف قدری برای گفت‌وگو محسوب می‌شود که این خود موفقیت است.

وی در بیان نکات بعدی گفت: نکته بعدی در مذاکرات ادب و اخلاق است که در همه موارد مورد تأکید است و نکته بسیار مهم بعدی انصاف است؛ به عنوان مثال درست است که حرمله تیرش را به جای نادرستی پرتاب کرد و کار نابخشودنی انجام داد اما اینکه بگوییم تیراندازی بدی بوده بی‌انصافی به حساب می‌آید.

آزادی در غرب حق است، در اسلام تکلیف

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین پناهیان نیز در رابطه با نحوه صحیح تعامل و گفت‌وگو بیان کرد: مدتی پس از انقلاب شاید کمتر از سی سال عده ای درصدد جای انداختن این موضوع بودند که به انتخابات به عنوان حق نگاه کنید، طبیعتا به دنبال این بودند که انتخابات را به شکل غرب در بیاورند زیرا در غرب بسیاری از مسائل سیاسی به عنوان حق بیان می‌شود.

وی افزود: آزادی در غرب حق است، در اسلام تکلیف زیرا در صورتی که به عنوان حق تلقی شود فرد می‌تواند بگوید نمی‌خواهم از حق خودم بهره ببرم. کاری که باید در این برهه انجام شود این است که آموزه‌های دینی را درباره انتخابات بیان کنیم.
حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: یعنی بگوییم انتخابات کاری دینی است اما اختصاص به دینداری ندارد و همه افراد عاقل باید در آن شرکت کنند یعنی به عبارتی باید آن را به عنوان امری عقلانی جا انداخته و واقع‌گرایانه به آن نگاه کنیم.

وی اضافه کرد: باید ابعاد مختلف فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی رو از نظر دینی بیان کنیم و نباید دین و سیاست را از یکدیگر جدا کنیم که  در این موضوع حوزه علمیه نقشی که باید ایفا می‌کرده نکرده است در حالی که این کار توهین به دین محسوب می‌شود یعنی دین را آنقدر بزرگ ندانستیم که پاسخگوی نیازهای ما باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه الگوی ما در این راه باید حضرت زهرا (س) در ماجرای فدک باشد تصریح کرد: باید توجه کنیم که جرم درست انتخاب نکردن از غارتگری بیت المال سنگین‌تر است، زیرا با انتخاب غلط در اصل غارتگران افزایش می‌یابند. انتخابات تجلی این جمله است که "هر جوری باشید همانجور سرپرستی انتخاب می‌کنید" یعنی ما پای صندوق رأی نشان می‌دهیم کی هستیم.

وی سپس در تأیید نظر یکی از کاربران که موضوع پاسخ به شبهات را ناکافی و گاهی جهت پرت کردن حواس جامعه دانست گفت: اگر ما دین را از اساس درست توضیح دهیم اصلا شبهات شکل نمی‌گیرد و آن‌هایی که پیش آمده خود به خود از بین می‌رود؛ برخی شبهات فقط وقت گیرنده و بازدارنده از جریان اصلی است در حالی که باید دانست مشکل اصلی در تبیین دین است.
کاربر دیگری بیان کرد برخی افراد دین را قبول دارند اما به اصل انتخابات ایراد می‌گیرند و برخی هم که اصلا دین را قبول ندارند به اینگونه افراد که نمی‌توان گفت انتخابات تکلیف است باید چه گفت؟ 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پاسخ به این سوال توضیح داد: تلقی عمومی از دین صحیح نیست و ما به محض اینکه از دین صحبت می‌کنیم احساس زور گفتن به افراد دست می‌دهد بنابراین باید ابتدا موضوعات را از حیث اخلاقی جا بیندازیم یعنی دین را به طور کامل در همه موارد مساوی با عقل قرار دهیم.

وی ادامه داد: نگرانی که وجود دارد این است یک عده گزاره "انتخابات یک تکلیف دینی است" را پخش کنند و این مورد تمسخر و اعتراض برخی مخالفان دین قرار گیرد در حالی که باید این گزاره از حیث عقلانی پخش کرد و گفته شود که شرکت در انتخابات کاری عقلانی است زیرا هیچگاه گفته نشده که کار عقلانی کسی را بدبخت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین همچنین ابراز کرد: اگر کسی در حوزه پزشکی تشخیص اشتباه دهد آن را به پای علم پزشکی نمی‌نویسند، اما بحث دین که می‌شود اشتباه فرد را پای دین می‌نویسند از طرفی دیگر اگر کسی عاقل بودنش را به مردم نشان دهد مردم حرفش را قبول می‌کنند بنابراین ما باید عقلانیت انتخابات و دین را بیان کنیم. 

کاربر دیگری سوال کرد چگونه با کسی که اهل جدل است وارد بحث شویم که حجت الاسلام سرلک در پاسخ به این سوال عنوان کرد: گفت‌وگو با فردی که فقط حرف خودش را تکرار می‌کند و بدون گوش دادن صرفا پاسخ آماده می‌کند بی‌فایده‌ است به طوری که در روایات ما آمده جدال را باید ترک کرد.
کاربری در رابطه با جایگاه رأی اکثریت در نظام اسلامی و تقابل آن با رأی شورای نگهبان سوال کرد که حجت الاسلام پناهیان در پاسخ به وی بیان کرد: نظام اسلامی ممکن است به احکامی برسد که با تصورعمومی مردم در تقابل باشد اما در دراز مدت، وظیفه‌اش ایستادن مقابل مردم نیست بلکه باید منشأ هدایت افکار عمومی را پیدا کند پس به طور کلی نظام در مقابل رأی اکثریت نمی‌ایستد.

کاربر دیگری با اشاره به اینکه درجریان انتخابات جهت‌گیری سلبریتی‌ها به افکار مردم جهت می‌دهد پرسید که چگونه باید مردم را اغنا کرد که به این جهت‌گیری‌ها اعتماد نکنند و حجت الاسلام پناهیان پاسخ داد: در اینجا باید به مردم گفت آیا زمانی که فرزند شما نیاز به عمل داشته باشد از سلبریتی‌ها در مورد متخصصان و انتخاب آن‌ها سوال می‌کنید یا افراد مطلع و پزشکان مرتبط؟ این بحث نیز همینگونه است نباید به نظر افراد ناآگاه توجه کرد.

در پایان گفت‌وگو حجت الاسلام سرلک تأکید کرد: در این دوران نباید جو زده باشیم، باید منطق انتخابات را تحکیم کنیم و در نظر داشته باشیم کاری که از منبر و گفت‌وگوی سالم برمی‌آید از هیچ چیز دیگر بر نمی‌آید؛ توجه داشته باشیم که فوتبالیستی که گل می‌زند ماندگار در زمین نیست بلکه بازیکنی ماندگار است که فارغ از نتیجه منطقی بازی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha