جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اصطلاح نامه

حوزه/ اصطلاح‌نامه «مسائل جدید کلامی» به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۳۸۰ صفحه شامل ۴ هزار و ۸۱۳ اصطلاح منتشر شد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اصطلاحنامه «مسائل جدید کلامی» که بخشی از کلان پروژه تدوین اصطلاح نامه های علوم اسلامی است را تدوین و در ۳۸۰ صفحه به چاپ رساند.

بر اساس این گزارش، این اثر شامل ۴۸۱۳  اصطلاح است که بر پایه ۱۰ رده اصلی سازماندهی و تدوین شده و علاوه بر مقدمه ای نسبتا بلند که به چیستی و کاربردهای اصطلاح نامه به ویژه در علوم اسلامی و همچنین مختصات مسائل جدید کلامی اشاره دارد، اصطلاحات مسائل جدید کلامی را در سه بخش به هم پیوسته نمایش داده است که در زیر اشاره مختصری به آن خواهیم کرد:

۱ـ نمایش الفبایی: بخشی که در آن اصطلاحات در نظم الفبایی آورده شده که حاوی اصطلاحات مرجح و غیر مرجح است و استفاده برای هر گونه مراجعه کننده‏ای را آسان می کند؛ نمایه سازان، فهرست نویسان و عموم مراجعان از این بخش بهره می گیرند.

۲ ـ نمایش نظام‏ یافته: بخشی که در آن، اصطلاحات در مجموعه ‏ها و گروه‏های هم موضوع رده‏ بندی شده‏ اند؛ این قسمت در واقع یک فهرست رده‏بندی شده نسبت به بخش الفبایی است دراین روش مرور تمامی موضوعات در حوزه موضوعی خاص، از بالا ترین رده تا پایین ترین زیر بخش، قابل مشاهده است.

۳- نمایش سلسله مراتبی: در این نمایش، اصطلاحات و روابط سلسله‏ مراتبی(اعم واخص) آنها به شکل دو بعدی(فراتر و فروتر، حاکم و تابع) منعکس می‏‌شوند؛ به گونه ای که ساختار و نظام معناییِ اعم و اخصیِ حاکم بر حوزه موضوعیِ کلام جدید، قابل مشاهده و پیگیری است.

قابل ذکر است، این پژوهشکده تا کنون ۱۲ عنوان اصطلاح نامه در حوزه های مختلف علوم اسلامی به چاپ رسانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha