جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 958859
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
کتاب

حوزه/ راوی انقلاب و دفاع مقدس گفت: شهدا هیچ سود و منفعتی برای خودشان نخواستند و تنها به منفعت اسلام و مردم فکر می‌کردند؛ لذا معتقدم مثل حاج قاسم که فراجناحی بودند، فارغ از هر جناحی همه بیاییم در این انتخابات شهدا را الگو قرار بدهیم و سیره آن‌ها را چراغ راهمان کنیم.

سردار حسین کاجی در گفت‌و گو با خبرگزاری حوزه، در رابطه با حال و هوای بچه‌های جنگ و رزمنده‌ها در زمان انتخابات عنوان کرد: سیره شهدا بهترین الگو برای طی مسیر در همه دوران‌های انقلاب عزیز اسلامی است. همچنان که رهبر معظم انقلاب می‌فرماید با این ستاره‌ها می‌توان راه را پیدا کرد. واقعا با تأسی به شهدا و مکتب آن‌ها راه شناخته می‌شود.

وی بابیان اینکه شهدا در مسئله انتخابات با دو نگاه حضور حداکثری و انتخاب اصلح ورود می‌کردند، ادامه داد: البته این نگاهِ جامعه دفاع مقدس بود، آن‌ها با همان اعتقادی که وقتی فرمانده دستور می‌داد باید عملیات کنید و تمام خطرها را به جان می‌خریدند و آن عملیات را مأموریت انقلاب و جمهوری اسلامی می‌دانستند، انتخابات را هم همین‌طور می‌دیدند؛ یعنی اگر در عملیات می‌رفتند تا یک منطقه یا شهری را از تصرف دشمن خارج کنند، در انتخابات هم با این اعتقاد پای صندوق‌های رأی می‌آمدند که بتوانند سرنوشت مردم را به دست افراد صالح بسپارند.

این راوی دفاع مقدس افزود: پس از شهادت شهید رجایی و در اولین انتخابات، شور عجیبی بین بچه‌ها وجود داشت. رزمندگان در مقر لشکر ۱۷، چند ساعت منتظر مانده بودند تا صندوق رأی بیاید؛ مثلاً اگر قرار بود صندوق ساعت ۹ بیاید بچه‌ها از ساعت ۸ و نیم وضو گرفته در صف آماده بودند. به خاطر وضعیت منطقه جنگی صندوق ساعت ۱۱-۱۲ ظهر آمد و بچه‌ها در تمام طول این مدت منتظر بودند؛ مانند شب های عملیات قربة الی الله و با وضو ذکر می‌گفتند و از خدا کمک می‌گرفتند.

مسئول موسسه انتشارت حماسه یاران بیان کرد: حرفم به تمام آن‌هایی که حسرت می‌خورند چرا در زمان دفاع مقدس نبوده‌اند یا چرا مدافع حرم نشدند، به ویژه نسل جوان که چنین آرزویی دارند این است که  انتخابات از نگاه شهدا یک عملیات است و شرکت در آن درست شبیه به شرکت در یک عملیات است.

انتخاب باید بین اصلح و صالح باشد

وی در رابطه با برخورد شهید حاج قاسم سلیمانی با موضوع انتخابات اظهار کرد: وقتی حاج قاسم شهید شد همه عزادار شدیم و از کوچک و بزرگ پیشانی‌بند بستیم و روی سینه‌ها اتیکت زدیم که من قاسم سلیمانی‌ام؛ اگر واقعاً پایبند آرمان قاسم سلیمانی هستیم باید پای‌کار باشیم. شناسنامه حاج قاسم را اگر ببینید یک جای خالی ندارد. ایشان چهل سال در هر انتخاباتی شرکت کرد.

کاجی بابیان اینکه حاج قاسم به‌عنوان یک الگو و یک اسطوره به ما راهکار می‌دهد، افزود: ایشان در یکی از سخنرانی‌هایشان می‌گویند: «برادران و خواهران، جامعه‌ای صالح می‌شود که افراد صالح در آن حاکم شوند.» به نظرم این جمله را باید قاب کرد و در همه‌جا زد. اگر به حاج قاسم اعتقاد داریم پس یک مأموریت جدی از طرف او به ما واگذار شده که باید درست انتخاب کنیم و نه صالح بلکه اصلح را برگزینیم.

وی با اشاره به اینکه شهدا از عالم بالا به ما نگاه می‌کنند، بیان کرد: شهدا هیچ سود و منفعتی برای خودشان نخواستند و تنها به منفعت اسلام و مردم فکر می‌کردند؛ لذا معتقدم مثل حاج قاسم که فراجناحی بودند، فارغ از هر جناحی همه بیاییم در این انتخابات شهدا را الگو قرار بدهیم و سیره آن‌ها را چراغ راهمان کنیم.

وی در رابطه با شعارهای انتخاباتی آن دوران اظهار کرد: امروز هرکسی با یک شعاری مانند عدالت، حقوق شهروندی و... وارد عرصه انتخابات می‌شود وقطعاً در روزهای آینده نیز با این شعارها مواجه می‌شویم. شهید رجایی که یک رئیس جمهور مکتبی است آن زمان شعارهای اسلامی و انقلابی، خدامحوری، خداباوری و خدابینی را مدنظر قرار داده بود.

وی بابیان اینکه ایشان با شعاری قریب به این مضمون که: «من و کابینه آینده‌ام نیامده‌ایم که شاه گونه باشیم. شام خوردن، رفتار و گفتار ما باید خدا گونه باشد.» وارد این عرصه شده بود، گفت: ایشان همه‌چیز را خدا می‌دانست و سعی داشت همه افعالش را به خدا متصل کند. مردم باید با این نگاه به انتخاب دست بزنند.

این راوی دفاع مقدس با تاکید براینکه برای شهدا در موضوع انتخابات دو فاکتور حضور حداکثری و انتخاب اصلح اهمیت ویژه‌ای داشت، تصریح کرد: شهید ناصر بختیاری، از فرماندهان شهید استان مرکزی، در مقطع انتخابات از جبهه ده روز مرخصی می‌گیرد تا قربة الی الله بیاید و در شهر برای ایجاد شور انتخاباتی و شناساندن اصلح به مردم تلاش کند.

وی افزود: طلبه شهید محمد شیخ شعاعی که از شهدای غواص دست بسته‌ای بود که در سال ۱۳۹۴ تفحص شدند، برای گرم کردن تنور انتخابات و کمک به انتخاب درست از سوی مردم، به‌طور خودجوش وارد صحنه می‌شود و یک بلندگو روی ماشین شخصی‌اش نصب می‌کند و روستا به روستا می‌رود و مردم را به شرکت در انتخابات و انتخاب گزینه‌ای که فکر می‌کرده اصلح است دعوت می‌کند.

وی ادامه داد: شهید دیگری به نام حسن محمودنژاد که تازه ازدواج‌ کرده بود و منتظر بود زندگی مشترک با همسرش را در زیر یک سقف شروع کند، یک تاریخی را برای مراسم عروسی در نظر می‌گیرند و به دنبال فراهم کردن مقدمات مراسم می‌روند؛ اما نزدیک عروسی متوجه می‌شود که شب عروسی‌اش مصادف با شب انتخابات است و برای اینکه بتواند در این ایام به‌خوبی دین خودش را ادا کند و بدون دغدغه و مشغولیت ذهنی، فعالیت انتخاباتی داشته باشد مراسم عروسی‌اش را عقب می‌اندازد. یعنی مسئله انتخابات تا این اندازه برای او حیاتی بوده است که یک امر مهم در زندگی شخصی‌اش را با آن تنظیم می‌کند.

کاجی با بیان اینکه شهید حسن تهرانی مقدم، پدر موشکی ایران، نیز برای رأی دادن فرزندانش را هم همراه خودش می‌برد، تصریح کرد: ایشان برگه رای را دست فرزندش می‌دهد که به صندوق بیاندازد تا او از همین سن پایین بیاموزد که باید نسبت به انتخابات و شرکت در آن حساس باشد. یعنی با این کار می‌خواهد یک یادگاری از خودش به‌جا بگذارد و این را در خاطر فرزندانش ماندگار کند.

وی با اشاره به اینکه نباید کسی و یا گروهی را با دروغ تخریب کرد، عنوان کرد: در بحبوحه پیروزی انقلاب عده‌ای از مردم شعاری ساخته بودند با این مضمون که "خمینی آزاده است/شاه زنازاده است". شهید بهشتی همین‌که این شعار را شنید بسیار ناراحت شد و گفت: «پدر و مادر شاه ازدواج شرعی کرده‌اند و این شعار دروغ است. از پلکان دروغ نمی‌شود بالا رفت و به هدف رسید».

وی خاطر نشان کرد: رزمندگان ما گاهی در زیر آتش گلوله و خمپاره دشمن پای صندوق‌های رأی می‌آمدند. یادم است در یک انتخابات دو نفر با جان‌فشانی تمام و صندوق به دست سنگر به سنگر می‌آمدند و رأی رزمنده‌ها را می‌گرفتند. همگی این را یک دین می‌دانستند و قربه الی الله بدون ترس و واهمه پای صندوق می‌آمدند؛ امروز بحث کرونا مطرح است و امکان دارد عده‌ای همین را بهانه نیامدن و رأی ندادن قرار بدهند. کرونا از گلوله بدتر نیست. پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید و به تبعیت از شهدا پای صندوق‌های رأی حاضر شوید.

وی خواندن کتاب اثر انگشت را در این مقطع زمانی توصیه کرد وگفت: این کتاب که نثر روانی نیز دارد خاطرات، وصایای شهدا، سخنان امام و رهبری را درباره موضوع انتخابات آورده است و ویژگی برجسته این کتاب را می توان به اینکه هر دو موضوع حضور حداکثری و انتخاب اصلح را کارکرده، دانست. این کتاب در۱۲۰ صفحه در قطع پالتویی و به همت انتشارات حماسه یاران با قیمت ۱۵هزار تومان به چاپ رسیده و علاقه‌مندان به تهیه آن می‌توانند به سایت www.hamasehyaran.ir مراجعه کنند.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha