جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خانم متولیان

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران گفت: سامانه جامع نیازسنجی تخصصی پژوهشی حوزه های علمیه در سطوح سه گانه ملی، منطقه ای و بین المللی طراحی در دست طراحی است که به حمد خدای سبحان، مقدمات ساختاری ـ فرآیندی و محتوایی آن فراهم گردیده و به زودی وارد مرحله اجرایی می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه با توجه به برگزاری اختتامیه دوازدهمین جشنواره علامه حلی، گفت و گویی با خانم فاطمه کبری متولیان، معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران و نایب رئیس جشنواره علامه حلی در خصوص فعالیت های معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران در جشنواره انجام گرفته که متن آن به این شرح است:

ـ معاونت پژوهش در دوره جدید چه برنامه هایی برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های پژوهشی طلاب در سطح کشور دارد؟

یکی از ماموریت های معاونت پژوهش در حوزه علمیه خواهران، توسعه و ترویج هدفمند پژوهشگری میان طلاب عزیز خواهر در مقاطع مختلف تحصیلی است، با عنایت به وجود ظرفیت ها و توانمندی های طلاب خواهر و راهبری دقیق و هوشمندانه اساتید محترم، استفاده از ظرفیت‌های مختلف و متنوع در عرصه های گوناگون پژوهشی مانند جشنواره علامه حلی (ره) جهت بررسی و نقد آثار، حضور عالمانه و ادامه حرکت در مسیر دقیق پژوهشی، می تواند به خوبی مسیر حرکت علمی آنان را راهبری نماید.

معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در فضای جدید فعالیتی و در ادامه مسیر حرکت تدبیری و مدیریتی معاونین محترم پژوهشی پیشین، به این اصل مهم توجه دارد که جهت راهبری دقیق طلاب با انگیزه در امور پژوهشی، باید نظام آموزشی از وضعیت موجود به سمت نظام آموزشی پژوهش مآل، آموزشی پژوهشی و پژوهش محور حرکت نماید.

بر این اساس و طبق راهبردهای موجود در برنامه پنج‌ساله پژوهشی، بازخوانی همه مؤلفه های موجود و مطرح در نظام آموزشی همچون عناوین رشته های تحصیلی، متون درسی، روش تدریس اساتید محترم و نظام ارزشیابی علمی در دستور کار قرار گرفته است که ان شاءالله طلاب محترم حین تحصیل و گذراندن واحدهای آموزشی با عناصر و مؤلفه‌های پژوهشی آشنا شده و به تدریج و با ممارست دقیق تحت راهبری اساتید محترم آشنا به مهارتهای پژوهشی، ضمن کسب مهارت نگارش استاندارد پژوهشی، انگیزه کافی را جهت حضور در مجامع علمی_پژوهشی بیابند.

بر این اساس اقدامات زیر آغاز شده و به حمد خدای سبحان توفیقات بسیاری نیز در تحقق عملیاتی آنها حاصل گردیده است.

- اخذ اعتبار از مراجع معتبر علمی برای فعالیت‌های پژوهشی استاندارد؛

- لحاظ امتیازات ویژه به فعالیت های پژوهشی استاندارد و حمایت مادی و معنوی از آنها؛

- بازنگری آیین نامه ها با لحاظ استانداردهای جامعه علمی، حفظ شاخص ها و جایگزینی تعاریف حوزوی به تعاریف جامعه علمی؛

- حمایت معنوی از ارکان برگزاری فعالیت‌ها

- سهیم شدن همه مراکز و استانها در طراحی و تدبیر فعالیت‌های پژوهشی شاخص.

ـ مهمترین گامی که برای فرهنگ سازی پژوهش باید برداشته شود چیست؟ معاونت پژوهش در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

بی تردید مهمترین گامی که در راستای فرهنگ سازی پژوهش باید برداشته شود تدوین نظام آموزشی_ پژوهشی در حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور است. معاونت پژوهش با تدوین راهبردها و برنامه‌های متناسب برای تحقق نظام فوق می تواند گامی بلند در فرهنگ سازی پژوهش بردارد.

بر این اساس در برنامه پیش رو با حمایت از تدبیر و طراحی فعالیت های پژوهشی توسط معاونین محترم پژوهشی در استانها و حوزه‌های سطوح مختلف بر آنیم که فرآیند انتقال گام به گام مهارت های تخصصی پژوهشی از محضر اساتید محترم به طلاب عزیز، تسهیل دسترسی طلاب به منابع تخصصی و جذب و تقویت اساتید پژوهشگر را به نحو جدی تری دنبال نموده تا در نخستین فاز تحقق برنامه سال اول از برنامه پنج‌ساله شاهد ایجاد فضای تسهیلی روان تر و تخصصی تری برای همه پژوهشگران محترم(اعم از اساتید بزرگوار وطلاب عزیز) باشیم.

فرهنگ سازی پژوهشی، ایجاد زمینه ها و فضای تخصصی روزآمد در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری گام دیگری است که طلاب محترم ضمن آشنایی و ممارست دقیق در مهارتهای لازم پژوهشی با دستیابی به منابع تخصصی بتوانند نقش اصلی خود را در راهبری پروژه های خرد و کلان پژوهشی، ایفا نمایند.

شناسایی جایگاه و رتبه های پژوهشگران نیز گام دیگر فرهنگ سازی پژوهش است.

به حمد خدای سبحان، هم اکنون تعداد بسیاری از اساتید و طلاب محترم در فعالیت های پژوهشی مشغول به فعالیت هستند، شناسایی دقیق پژوهشگران، تعیین رتبه های پژوهشی آنان براساس نظام رتبه‌بندی جدید و حمایت مادی و معنوی از فعالیت های پژوهشی آنان در نظام موضوعات علمی مورد نیاز از دیگر برنامه های جدی معاونت است.

ـ برنامه‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در پاسخگویی به نیازهای انسان معاصر و ورود به عرصه های علمی بین المللی چیست؟

حوزه علمیه خواهران وظیفه خود می‌داند در شناسایی دقیق نیازهای علمی، پاسخگویی دقیق و مبتنی بر آموزه‌های معرفتی دین مبین اسلام به نیازهای جدید نظام اسلامی و جامعه معاصر در حوزه مطالعاتی بانوان و خانواده گام های دقیق علمی خود را طراحی، تدبیر و اجرا نماید.

به نظر می رسد در نخستین گام، بایستی سامانه جامع نیازسنجی تخصصی پژوهشی حوزه های علمیه در سطوح سه گانه ملی، منطقه ای و بین المللی طراحی گردد که به حمد خدای سبحان مقدمات ساختاری- فرآیندی و محتوایی آن فراهم گردیده است و ان شاءالله به زودی وارد مرحله اجرایی می شود.

براساس افق پیش روی حوزه های علمیه خواهران، عنایت به رویکرد مطالعاتی بانوان و خانواده، اصلی ترین حوزه مطالعاتی است که مأموریت اصلی معاونت پژوهش در این عرصه، شناسایی دقیق نیازهای جدید انسان معاصر با رویکرد مطالعاتی که عرض شد و زمینه سازی جهت حضور علمی پژوهشگران خواهر سراسر کشور با مستوی علمی ـ مهارتی مناسب برای راهبری و پاسخگویی دقیق به آنهاست.

هر چند در محورهای فوق فعالیت‌های متنوع و گسترده ای صورت گرفته است؛ اما هنوز در بسیاری از حوزه‌ها تا نیل به دستاوردهای مطلوب و راهبری جامع فاصله داریم که ان شاءالله با تحقق برنامه های ذیل برنامه پنج‌ساله این فاصله حذف خواهد شد.

تشکیل گروه های پژوهشگری حرفه ای تحت نظارت و راهبری اساتید پژوهشگر با عنایت به موضوعات شناسایی شده در گام بعدی، از دیگر گام های مؤثر در این عرصه است که با بررسی های تخصصی و تفصیلی اخیر، زمینه های تحقق آن در بازه زمانی کوتاه آینده فراهم گردیده است.

گام سوم، ضرورت بازنگری آیین نامه های پژوهش های حوزه خواهران با عنایت به استانداردهای علمی پذیرفته شده و لحاظ فرآیند، الزامات و اقتضائات حضور علمی متناسب در مجامع علمی ملی و بین المللی است که به فضل الهی در این مدت با برگزاری جلسات تخصصی فشرده توانستیم بسیاری از این مراحل را پشت سر نهیم.

امیدوارم با تحقق گام های مذکور در سراسر کشور، حوزه‌های علمیه خواهران در عرصه فعالیت های پژوهشی بین الملل بتواند با اتکاء به تجربیات ارزشمند پیشین، مستوی فاخر علمی و راهبری دقیق به مطالعه و پاسخگویی علمی نیازهای انسان معاصر پرداخته و در انجام رسالت خود توفیقاتی پیش از گذشته را در کارنامه علمی خود ثبت کند.

ـ با توجه به برگزاری ۱۲ دوره جشنواره علامه حلی(ره)، دستاوردهای این جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید و گمان می‌کنید تا چه میزان به اهداف خود دست یافته است؟

ضمن عرض سپاس و تواضع محضر شریف همه مدیران علمی و اجرایی که در طراحی، تدبیر و اجرای این فعالیت علمی فاخر ملی سهم مؤثری داشتند؛ طلاب عزیز خواهر و اساتید محترم که با حضور علمی خود بر رونق، شکوفایی و غنای جشنواره علمی علامه حلی(ره) افزودند و معاونین محترم پژوهش استانها، مدارس و مراکز تخصصی که با تدبیر، حمایت و اجرای دقیق، زمینه ساز حضور علمی طلاب محترم هستند؛ به فضل الهی تا به اکنون ۱۲ دوره جشنواره برگزار شده است.

با مروری بر فعالیت های پیشین و لحاظ چند شاخصه، می توان ابعاد موفقیت این حرکت علمی را در چند مؤلفه بررسی و تحلیل نمود:

الف ـ تعداد وکمیت آثار ارسالی؛

با مرور به آثار دوره های پیشین شاهد رشد چشمگیر در ارسال آثار هستیم. فزونی در آثار، نشان از توفیق جشنواره در راهبری و فرهنگ سازی تفکر و حضور پژوهشی دارد؛.

ب ـ گستره برگزاری جشنواره در سطوح استانی و مدرسه ای؛

این تدبیر و مدیریت از رشد و توسعه توان طراحی و اجرای مدیریت های استانی حکایت دارد که به مدد برگزاری جشنواره حاصل شده است.

ج ـ تنوع آثار و فراوانی در آنها؛

با مروری در آثار و قالب ارائه شده، متوجه فراوانی و تنوع در قالب آثار ارائه شده از مقالات سطح ۲ تا کتاب سطح ۴، حکایت از توفیق حضور و پذیرش جایگاه فاخر جشنواره علمی در سطوح مختلف طلاب محترم از مطالعات آغازین تحصیل تا مطالعات تخصصی دارد.

راهبری و هدایت علمی جشنواره در سطوح مختلف مطالعاتی طلاب از دیگر توفیقات این جشنواره فاخر است.

د ـ تعداد برگزیدگان خواهر در جشنواره دوازدهم؛

با عنایت به تدابیر و تلاش علمی طلاب عزیز خواهر، اساتید بزرگوار و حمایت معاونین محترم، خرسندیم در دوازدهمین جشنواره علامه حلی(ره) علیرغم فاصله آمار شرکت کننده، تعداد برگزیدگان طلاب خواهر با طلاب برادر یکسان شده است که حکایت از اهتمام جدی طلاب خواهر نسبت به برنامه‌ریزی دقیق جهت حضور علمی در مجامع پژوهشی دارد.

اقبال پرتوفیق طلاب خواهر و برادر، فرض جدی حمایت و پیگیری جهت اعتباربخشی علمی جشنواره فاخر را برای دست اندرکاران این حضور علمی تعریف می کند.

حمایت علمی ـ پژوهشی از برگزیدگان جشنواره، تعریف جایگاه در عرصه‌های مختلف ممتازی و نخبگان، راهبری و لحاظ سهمیه جهت تحصیل در دوره های تخصصی آموزشی و پژوهشی، لحاظ اعتبار علمی استاندارد در مجامع علمی و سایر جنبه های حمایتی و اعتباربخشی، به نحو مطلوب می تواند سهم تأثیر زیادی در ارتقاء و تعمیق مستوی فعالیت های پژوهشی طلاب محترم داشته باشد. ان شاءالله.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha