سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
زراعت

حوزه/ رئیس دانشگاه کاشان نقش خانواده را در پیشیگری از آسیب‌های اجتماعی حایز اهمیت دانست و گفت: دانشگاه باید با آموزش خانواده‌ها و تبیین راه و روش درست نحوه فعالیت خانم ها در خانه و جامعه و تربیت فرزندان، نقش مؤثری در ارتقاء خانواده‌ها و پیشگیری از آسیب‌ها داشته باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، دکتر عباس زراعت، رئیس دانشگاه کاشان، در نخستین نشست مرکز آموزش خانواده که با عنوان مهتاب برگزار شد، نقش خانواده را در پیشیگری از آسیب‌های اجتماعی حایز اهمیت دانست و گفت: دانشگاه باید با آموزش خانواده‌ها و تبیین راه و روش درست نحوه فعالیت خانم ها در خانه و جامعه و تربیت فرزندان، نقش مؤثری در ارتقاء خانواده‌ها و پیشگیری از آسیب‌ها داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از دانشگاه‌ها این رسالت بزرگ را فراموش کرده و فعالیت خود را محدود به کلاس‌های درس و کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها نموده اند و امیدوارم همکارانم در دانشگاه با حضور فعال در جامعه، آسیب‌ها را شناسایی کرده و به حل آن بپردازند.

دکتر زراعت، به وجود انواع آسیب‌های اجتماعی در جامعه اشاره کرد و گفت: آسیب‌ها در حوزه‌های اعتیاد، خانواده، طلاق و... وجود دارد که به عنوان آسیب‌های اصلی و اساسی مورد توجه است، اما سر منشأ این آسیب‌ها که باعث بروز درگیری‌ها در جامعه، رفتارهای خشن و پرخاشگری در جامعه می‌شود،  آسیب های خانواده است؛ این آسیب ها غالبا به دلیل عدم آگاهی والدین از نحوه تعامل و برخورد با یکدیگر و فرزندان است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه کاشان در راستای رسالت اجتماعی و جامعه محور بودن، مرکز آموزش خانواده  را برای مهارت‌آموزی و تربیت فرزندان در خانواده ها و آموزش به بانوان خانه دار ایجاد کرده است.

رئیس دانشگاه کاشان، گفت: جامعه هدف این مرکز در درجه اول خانواده همکاران دانشگاه و پس از آن خانواده های دیگر و به ویژه مادران است تا اصول صحیح تربیت فرزندان را بیاموزند.

وی با اشاره به اینکه نهادهای اجتماعی همچون دانشگاه دارای کارکردی آموزشی و تربیتی هستند، افزود: دانشگاه اگر رسالت خود را به‌درستی انجام ندهد، اولین خلل ‌ها در زمینۀ  تعامل با جامعه و جامعه‌پذیری فرد ایجاد شده و درواقع زمینه ارتکاب جرم فراهم می‌شود. برای اصلاح جامعه هیچ راهی جز اصلاح شهروندان نیست و اصلاح شهروندان در دوره طفولیت و نوجوانی ممکن است تا مدیران صالح و سالمی تحویل جامع شوند و این تجربه در تمام دنیا نتیجه داده است.

رئیس دانشگاه کاشان، در پایان با بیان اینکه رشد فکری، اخلاقی و فرهنگی در نظام خانواده مبنای اساسی برای پیشگیری از بروز آسیب‌ها در جامعه است، اظهار کرد: ارائه آموزش‌های لازم به خانواده‌ها با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و آموزش مهارت‌های زندگی به همه افراد جامعه امری اجتناب‌ناپذیر است. دانشگاه نباید در این زمینه ها منفعل باشد بلکه باید بعنوان ناخدای کشتی جامعه، بسیار فعال عمل نماید.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha